• Lambda

Konstig mens?

Hej, sitter här och undrar vad som pågår med min kropp? Har senaste året haft krånglig mens, menscykel. 25, 24, 15, 28, 28, 16, 25, 25, 26, 27 har cykeln varit. Tänkte att den nu verkar reda ut sig och att jag snart är tillbaka på 28 dagar som förr. Men denna gång fick jag mens den 7 september. Först bara ljust rosa orange flytning och nästkommande dag rött. Blödde ett par dagar sen trodde jag mens var slut. Men har nu haft bruna småblödningar varje dag. Är nu inne på mun tionde dag? Upplever även mensvärk och ömma bröst vilket jag kan ha i början av en menstruation. Helskumt? Någon som haft likadant? Vad berodde det på? Är orolig för cancer, har haft cellförändringar förut. Är jag i övergångsåldern? Är 35,, borde jag ringa kvinnokliniken?

• Svar på tråden Konstig mens?
  • Lambda

Hej, förstår din frustration. Krämen jag nämnt i tråden hjälper även mot mellanblödningar. Men man bör inte äta p-piller samtidigt dock.

• divRa

nej, fy för p-piller! Vill inte äta hormoner, slutade med dem redan i somras efter att ha provat två sorter som inte passade.
    Nu har min första mens utan provera eller andra hormontilskott kommit å fi fan vad ont jag har! och blöder något kopiöst! Har nog tömt menskoppen 4 gånger redan idag och det är ju bara förmiddag än! Det enda poritiva i kråksången är att det var "normalt antal dagar" (som innan yngsta barnet) sedan senaste mens..
    Flyter snart bort känns det som, kan ju inte ens gå till affären utan att va rädd för att bli röd i baken.

Visst hade du ätit priovera också? Hur var första mensen utan medicin?

• Lambda

Det var primolut nor jag åt, ska göra cykeln regelbunden och därmed få ägglossning att kicka igång. Vet ej om det är liknande det du tog? Ska även få mindre blödningar då det bygger upp slemhinnan, det låter passande för dig. Inget kul att blöda så mycket. Jag brukar ha så dom första dagarna av mensen, får ha dubbla skydd men inte lätt när man är på jobbet och måste springa på toan ofta.

• Lambda

Ägglossningen är över om det nu är vad det var? Nu vill jag att mensen fortsätter hålla sig borta. Har dock mensvärk av och till under hela frånvaron av faktiskt ha mens så med min tur kommer den väl om nån dag. Började med D-vitamin, folsyra och att smörja mig igen idag.

• Lambda

Återigen tjocka vita handkrämsliknande flytningar. Enligt sökande och läsning på nätet tyder det på mens, graviditet eller svamp. I mitt fall säkerligen mens det lustiga är dock att jag inte upplevt det förr. Måste vara nå stort knas på min kropp just nu. Borde väl släppa allt och inte tänka så kanske det blir ordning på det hela.

• Lambda

BIM +15 och 43 dagar sedan senaste mensen. Idag kom mensen. Äntligen borde jag säga men känner mig lite besviken. Nu skiter jag i det här!

• Lambda

HA! Här är jag igen. Mitt "nu skiter jag i det här" fungerade ett litet tag. Det kändes riktigt skönt men så fall jag för frestelsen och tog ett ältest som var en kort stund ifrån att bli positivt. Happ! Så då var man där igen. Började smörja med krämen trots att jag var osäker på om jag skulle eftersom det blev knas senast. Men så tänkte jag att det är lite struntsamma. Ska det nu krångla så krånglar det ivarje fall. 

Så idag är vi cykeldag 28, hade mensvärk tidigare i veckan men inget nu. Har dock fått ömma bröst vilket för min del säkert betyder att mensen kommer snart. Får se hur lång cykeln blir denna gång? Tänkte gtesta på tisdag och är det negativt slutar jag smörja. Då borde jag vara runt äl+ 11-12. 

Har fått hem bidrottningsgele jag tänkte testa. När mensen kommit ska jag börja. Tydligen första mensdagen och innan läggdags ska man ta tabletten.

• Lambda

Så olämpligt! Feber och magvärk. Hade gärna sett att det var tecken på något bra men har nog fått magbacill. Har även illamående av och till blandat med en känsla av att vara jättehungrig. Fasiken.

• Lambda

Jag lade ner allt med barngörandet. Inget mer ältestet, räkna och allt vad det innebär. Gav bort tester, krämer och så vidare. Nu har jag dock mensvärk men är på dag 30. Vilket är lite lustigt. Förr var det 28 dagars sen tätare. När jag smörjde blev det längre cykler. Senaste två månaderna har varit 27 och 25 dagar. Undrar vad som skett denna gång? Ätit dåligt? Stressad? Hade jag haft test hemma hade jag tagit men har inte mens dykt upp imorgon bitti får jag köpa ett. Känns dock som att mens är på G och brösten blev ömma för nån dag sedan.

Drygo! Kan inte låta bli att tänka... Tänk om!

• Lambda

Kanske ska tillägga att det lustiga i det hela är att om det hade varit vanliga jag hade jag reagerat redan på dag 28.

• Lambda

Jahapp, nu vet man att jag utan något annat medel kan ha cykler på 30 dagar. Intressant.. Det positiva är att jag inte alls blödigt så mycket som jag brukar. Minus är att brösten varit extremt ömma i typ tio dagar, brukar vara ett par dagar innan mens och första/andra dagen av mens. Och ett annat minus är att jag fortfarande blöder, dock brunt, på dag åtta. Drygt!

• Lambda

Det blir fan aldrig rätt och normalt. Mens för att sedan efter nån vecka eller så få mens igen. Sen vanlig mens. Sen jättelång cykel men det var väl pga progester. Sen har jag haft mens som inte slutar, fick efter 20+ dagar börja äta medicin för att stoppa blödning. Hänt en två gånger nu. Sen denna månad skippar jag medicinen och nu får jag ingen mens alls. Dag 31 idag. Så stört!

Svar på tråden Konstig mens?