• Lambda

Konstig mens?

Hej, sitter här och undrar vad som pågår med min kropp? Har senaste året haft krånglig mens, menscykel. 25, 24, 15, 28, 28, 16, 25, 25, 26, 27 har cykeln varit. Tänkte att den nu verkar reda ut sig och att jag snart är tillbaka på 28 dagar som förr. Men denna gång fick jag mens den 7 september. Först bara ljust rosa orange flytning och nästkommande dag rött. Blödde ett par dagar sen trodde jag mens var slut. Men har nu haft bruna småblödningar varje dag. Är nu inne på mun tionde dag? Upplever även mensvärk och ömma bröst vilket jag kan ha i början av en menstruation. Helskumt? Någon som haft likadant? Vad berodde det på? Är orolig för cancer, har haft cellförändringar förut. Är jag i övergångsåldern? Är 35,, borde jag ringa kvinnokliniken?

• Svar på tråden Konstig mens?
  • Vallmo78

Hej! Nu har jag varit hos gyn och hans förklaring skilde sig från din gyns förklaring. Han påstod att mensen hade blivit så pga hormonell obalans och stress. Allt ser bra ut annars. Han garanterade att jag har ägglossning varje gång (jag får utslag på ägglossningstesterna också) och det är inte därför jag får "spottingar". Så ja...jag vet inte. Känner mig lite förvirrad. Och Ja jag är i obalans och tokstressad också....
    Lycka till med hormonet nu och hoppas det hjälper dig :) 

• Lambda

Hej. Får man alltså obalans pga stressen? Så det du måste göra är att stressa ned? Hoppas du kan få till det och skönt ändå att du vet att du ägglossar. Du får gärna uppdatera om hur det går för dig. :)

• Lambda

Tog första tabletterna i onsdags. Torsdag morgon kramade jag toaletten, dock kom det aldrig något men jag mådde illa till tusen och var på väg att sjukanmäla mig. Kändes dock bättre efter en liten stund. Men alltsedan dess har jag känt av illamående av och till under dagarna/kvällarna. Vet ej om det beror på tabletterna för det står inget om det som biverkning men jag tror så, det började när jag började med tabletterna. Får se hur det blir dom andra perioderna man äter och om man upplever samma sak. 

• Lambda

Jahapp, sista tabletterna för den här omgången är tagna. Lustiga är att jag inte känt några symtom. Inga ömma eller svullna bröst, inget magvärk i sidan vid ägglossning, ingen pms. Det är lite lustigt tycker jag. Det enda som känts är illamåendet och dålig mage. Snart visar det sig hur mensen blir. Mindre riklig?

• Lambda

Jahopp. Idag är det dag 27 och hinner mensen inte komma blir det dag 28 imorgon. Så lång menscykel har jag inte haft sen i maj. Coolt! :) Tycker mig ha känt mensvärk igår kväll och idag. Är nog lite PMS:ig, fräsig. Så nu är det bara att vänta, den kanske dröjer ännu längre? (Om någon undrar varför jag uppdaterar så hoppas jag att tråden kan ge tips, råd, stöd, för någon annan som kanske upplever detsamma som mig)

• Lambda

Bara för att man är i förnekelsens hoppfull gjorde jag ett g-test när jag klev upp. För första gången någonsin tyckte jag mig se ett svagt streck. Blev ännu mer hoppfull men försökte dämpa upphetsningen med att det var ett spökstreck. Och jag hade rätt. 1,5 timme senare kom blod. Så nu har jag fått mitt första spökstreck och mensen kom på dag 28. Tjoho....!

Så dags att börja räkna.
    Dag 1.

=) 

• Lambda

Kan inte låta bli att lägga in testet. Det kan vara vad som helst? Spök, kemisk.. Men det känns än mer hoppfullt. Kanske att vi faktiskt har en chans. Kanske tabletterna gav mig ägglossning och att de faktiskt hjälper. Nu känner jag bara att "nu ska det sexas" så snart mensen är över! =)
  • Lambda

Är på ett dåligt ställe just nu. Hade mens som sedan följdes av fyra, fem dagar med bruna stänkblödningar. Med detta tolkar jag det som att ingen ägglossning sker den här månaden. Känner även av PMS depp vilket får mig att tro att det är dags för en period av mens som följs av ännu en mens typ en vecka senare. Bröt ihop i duschen nyss och bölade så det knappt gick att andas. Allt man lärt sig, allt man läst. Det ständiga hoppet och besvikelsen. Cykler, vitaminer, hormoner, spermier, ägglossning osv. Vad tjänar det till? Känner för att gräva ned mig, ge upp. Släppa drömmen och komma till insikt att den inte kommer att infrias. Fan vad det känns hopplöst.

• Lambda

Hej hopp.. Önsketänkande, hade ljust rosa flytning inatt. Tänkte nidis men ja det skulle vara för bra för att vara sant. Inne på dag 6 av tablettätandet och har inte upplevt illamående som förra gången.

• Lambda

Hm, det verkar inte gå så bra det här. Kan man ha ägglossning och ha en fungerande kropp när mensen är galen? Denna gång hade jag hemsk mensvärk och blödde som en stucken gris dom två första dagarna. Sen vände det på en femkrona och kom nästan inget alls. Sen vanlig blödning i två dagar och sen inget. Sedan brunt. Sen inget. Sen rött blod. Sen inget. Sen brunt. Jag är nu inne på sjunde dagen och har alltså brunt blod. Ja men jippi liksom. Börjar nästan luta åt att jag kommit in i övergångsåldern. Tycker mig uppleva vallningar. Blir varm och svettas bara så där då och då. Svettas även när jag sover, kan vakna dyngsur. Undrar om det är anledningen till menskrånglet?

Svar på tråden Konstig mens?