GabbiElla skrev 2013-11-01 08:22:40 följande:
Jag har lite svårt att förstå det första regeln som Minniemousemommy skrivit. Alltså det är ett regel att man måste visa kärlek! Hur kan det funka i vardagen? " nää, min lilla, jag förstår att du är arg och upprörd på mig nu för du inte fick *****, men du måste ändå visa kärlek till mig annars blir det avdrag från din månadspeng!"??? ÖÖÖ, man har rätt att vara arg, och just då är det svårt att visa kärlek. Det är inte ärligt kärlek i alla fall enligt mig. Typ när jag var barn: "Du måste ge puss till farbrorn för han var så snäll och köpte chocklad till dig!" det räcker inte med ett tack. (för att undvika missförstånd, jag kommer från ett annat land där man ger puss på kinden när man hälsar en släkt/vän eller när man tackar för ngt tex. en present, i Sverige kram, mitt land puss)
Dessutom: Jag tycker inte att det är rätt att förvänta av ens barn att dem ska minnsann vara tacksamma, för jag är såhär snäll.
Annars jag håller med om vad TS skrivit. Jag tycker att dagens barn är bortskämda och beter sig lite som dem vill, ofta mycket störande och inte tar hänsyn till andra. (Tyvärr har jag släktingar som tyckte/tycker att barn blir ledsna om man säger ifrån och dem förstår ändå inte för dem är så smååå, alltså regler är också ngt dummheter bara, låt dem växa upp som svamp i skogen! Nu är barnen lite äldre o det har gått åt helvete många gånger) Regler är bra, tycker jag , sunda, tydliga regler, så barn förstär lätt vad är det som förväntas av dem. (kanske inte alltid varför men dem kommer att förstå med tid) Sådana är reglerna tex: Man plockar undan leksaker när man inte längre leker med dem. Tydligt, enkelt. Men att ha en regel: vara snäll! öö "jag var ju snäll, jag blev så förbannad, jag kunde slå på h*ns huvude men jag bara skällde på h*n! Alltså jag var snäll." jaaa, det beror på hur vi ser på det ;)
Jag kan förstå att det är lite förvirrande med min regellista för vissa, men jag menar inte allt ordagrant. Jag kan förklara lite bättre.
REGELLISTA
1. Att visa kärlek och uppskattning = Att man alltid säger tack när man får något av någon. Att man inte är kaxig, uppkäftig eller elak mot andra. Istället för att tjafsa så sätter vi oss ner och diskuterar om det är något vi inte håller med varandra om, och sedan kompromissar vi. "Kärlek" i listan betyder inte "Mina barn ska älska mig annars får dom ingen månadspeng" utan det betyder bara att man ska vara snäll typ. Alla blir arga, ledsna eller så någon gång, men om vi skulle märka att dom tjafsar med oss eller bråkar med flit för att provocera så får dom en måne istället för en sol på deras "schema". Och har dom tex 10 månar en månad så har dom själva valt att dom inte vill ha månadspengen.
2. Lev hälsosamt med bra mat, sömn och motion = Att dom inte ska hålla på att bråka om läggdags, eftersom man behöver sova för att orka med nästa dag. Motion får dom på sina aktiviteter så det är inte så att jag slänger ut dom på ett joggingspår varje dag typ. Och bra mat ger vi vuxna dom redan så det behöver dom inte heller bry sig om. Och allt det här är bara för att dom ska må så bra som möjligt, och orka med allt dom vill göra under dagarna.
3. Ha hyfs och bordsskick = Att inte bete sig som svin i princip. Inte kasta mat på golvet, inte kleta med maten, inte spruta juice på väggen, inte äta med fingrarna osv. Och hyfs är bara common sense, att inte avbryta någon, hälsa på folk, inte springa runt och skrika när det inte passar sig osv. Men istället för att jag hela tiden ska säga "spring inte runt, skrik inte, kleta inte mat på mormor och så, så säger jag helt enkelt till dom att tänka på reglerna om hyfs och frågar om dom vill ha en måne eller en sol på den dagen.
4. Hjälp varandra = Att aldrig förstöra för andra, hjälpa mamma och pappa med hushållsarbete (städa sina rum, diska osv), hjälpa någon upp som trillat, stå på en mobbads sida istället för att kolla på osv. Bara vara en bra, hjälpsam person helt enkelt.
5. Vara snäll = Inte slåss, bitas, sparkas, rivas, säga fula ord, kasta saker på folk osv osv. Också common sense, men det är inte alltid självklara saker för barn
6. Inte dricka alkohol, röka eller hålla på med droger = Också för att må bra. Att dricka alkohol är dåligt för kroppens organ och ens sinnen försämras av det. Att röka är dåligt för tänder och lungor och försämrar hud och kondition tex, och droger är olagligt och har hur många biverkningar som helst. Inget av det här förekommer i mitt hem.
7. Ha bra hygien = Att inte bråka om att duscha, borsta tänderna, tvätta händerna, använda handsprit osv. Allt har med att må så bra som möjligt, och duschar man inte så kan man få infektioner mellan benen och sånt och det vill vi inte ha. Sen så ser man inte så fräsch ut och luktar inte så gott om man inte duschar så man är även elak mot allmänheten om man inte gör det. Borstar tänderna gör man för att slippa få hål och tandsten, vilket gör ont, så borsta tänderna gör man för att slippa ha ont i onödan. Tvätta händerna gör man för att inte råka få äckliga bakterier överallt i hemmet, och sedan om man äter något med händerna så kan det komma in i munnen också blir man sjuk. Och det är inte roligt att vara sjuk. Så bra hygien har också med att må så bra dom möjligt att göra.
8. Var ärlig och öppen = Att ljuga skadar förhållanden mellan människor, det förstör tillit, det gör folk ledsna och är bara dåligt så det håller vi inte på med. Och att vara öppen är också till för att må bra. Om tex något dåligt händer och man inte vågar berätta för någon så sitter man där själv med det dåliga som hänt inom sig, men om man delar med sig istället så kan man prata om det med andra och ibland även fixa till det istället, så att man slipper på dåligt. Så den här regeln är också för att må bra.
9. Dela med dig = Inte vara egoistisk. Om någon delar med sig till dig så ska du vara tacksam, och du ska även dela med dig till andra för att dom ska vilja dela med sig till dig. Ingen gillar en egoist, så har du mycket av någon kan du dela med dig lite av det så att både du och den du delar med dig till blir glada och mår bra.
10. Ta hand om dig själv och dina saker = Tar man inte hand om sina saker så förtjänar man inte att ha dom. Det här gäller att inte förstöra sina leksaker med flit. Att skada sig själv med flit är också väldigt dumt, och det gör att man får ont. Och man vill inte ha ont så därför skadar man inte sig själv. Alltså är man försiktig med vassa föremål, försiktig när man är ute och leker. Man springer aldrig nära vägar med bilar, man klättrar försiktigt i träd osv.
De här sakerna tycker jag egentligen bara är common sense, och saker alla bör göra och veta. Men eftersom man inte föds med kunskap så har jag lärt mina barn allt det här, och dom är jättebra personer. Nu kanske du förstår lite bättre vad som menas. Det blev ganska långt men du har säkert läst många böcker i ditt liv och då är det här ingenting i jämförelse. I alla fall, hoppas du förstår nu. :)