Träningsvärk och vikt
Hej!
En fråga angående träning och träningsvärk. Jag är van vid att träna 3-4 ggr i veckan. Nu, i v22, tränar jag ca 3 ggr med några olika styrketräningspass som är framtagna till mig anpassade till graviditeten.
Men sist jag var där så fick jag sådan enorm träningvärk i baksida lår. Värre än jag någonsin haft tidigare. Jag har inte kunnat gå normalt på två dagar, högst frustrerande! Så hårt var inte passet, även om det innehåller mkt knäböjsövningar av olika typer. Men detta kändes lite löjligt...
Min fundering är: Är det något i graviditeten som gör att man är extra känslig för träningsvärk? Hormoner eller nåt annat? Kan jag göra något för att undvika det? Jag vill inte dra ner på träningen, men tänker att det kanske hjälper med fler strechövningar? När träningvärken väl är ett faktum - hjälper det då att tänja och stretcha eller är det bara att vänta och vanka omkring som en skadad anka......?
En helt annan fråga - om vikt. Jag har det ärligt talat lite jobbigt med den viktuppgång som medföljer graviditeten. Jag började på 62, vilket är två kg över min "må-bra-vikt" och nu väger jag 68,5. Tycker att det går snabbt uppåt just nu och är rädd för var det ska sluta. Jag äter bra kost och tränar som sagt regelbundet. Vad ska man göra? Bara anstränga sig för att slappna av eller...det är lite svårt. Jag vill tillbaka till min normalvikt och vill inte ha extrakilon. Men hur vet man vilka som är extrakilo och vilka som är oundvikliga så att säga. Kanske en märklig frågeformulering. Jag är mest frustrerad. Har du något tips på vad jag kan göra/tänka?
Tack för din hjälp!