• Kakka

P.G.A!!!

Hej. Nu har jag en fråga till alla er som använder förkortningen P.G.A (på grund av).

Hur tänker ni när ni skriver en mening som denna

(Pga av min cancer kan jag inte cykla).
    Varför skriver ni inte med punkter mellan bokstäverna och varför skriver ni pga av (på grund av av). Vad tror ni att a:et står för i förkortningen egentligen???

Dans är ett lodrätt uttryck för ett vågrätt begär
  • Svar på tråden P.G.A!!!
  • Grimagen

Dumhet att de skriver pga av, då kan man lika gärna använda p.gr av, att folk inte använder punkter imellan tror jag kort och gott är lathet, någon som ligger i människans natur, man kan alltid göra det lite enklare.

Jag själv tyckte att det var helt sjukt när SAOL godtog dom som de / dem, men jag har lärt mig att språket är levande och eftersom vi idag hyllar dumhet som en dygd så kommer självklart språket gå den vägen också.

• Grimagen

Ser att jag själv fick in några fel i min text, trötthet blandat med lathet då jag inte orkade korrekturläsa min text uppenbarligen.

• beam82

Tror också att det är lite dumhet, de har väl inte följt med på svenskalektionerna ordentligt. Å andra sidan bör man ju kunna räkna ut vad de tre bokstäverna står för när man skriver dem.

Grimagen: när det gäller diskussionen om de/dem, skulle jag vara glad ifall folk använde ordet dom när de skriver. Det skulle störa minde än när de oftast genomgående i en text använder dem fast det är fel...

• Grimagen
    beam82 skrev 2013-09-22 10:23:06 följande:
    Tror också att det är lite dumhet, de har väl inte följt med på svenskalektionerna ordentligt. Å andra sidan bör man ju kunna räkna ut vad de tre bokstäverna står för när man skriver dem.

Grimagen: när det gäller diskussionen om de/dem, skulle jag vara glad ifall folk använde ordet dom när de skriver. Det skulle störa minde än när de oftast genomgående i en text använder dem fast det är fel...
    Det kan jag förstå, det jag främst har problem med är när vi lägger flera vlit skillda innebörder på ett ord, komplicerar till språket, ett språk tycker jag skall vara ett enkelt systematiskt och logiskt verktyg för att kommunicera, ordet dom hade redan en betydelse som i talspråk använts på ett annat sätt och då viker vi oss för det och för in det i  det officiella språket.
  • Grimagen

Det är ingen som påstått att p.g.a betyder något annat än på grund av.

• FireLady
    Grimagen skrev 2013-09-22 10:53:12 följande:
    Det är ingen som påstått att p.g.a betyder något annat än på grund av.

Tydligen är det stor skillnad mellan pga och p.g.a.
  • Grimagen

Nej, det är bara att det finns regler hur man skriver förkortningar och det är rätt vanligt att de reglerna inte följs, de reglerna är inte konstigare än regler som att man börjar varje ny mening med stor bokstav o.s.v.

• mindless
    Grimagen skrev 2013-09-22 10:07:50 följande:
    Jag själv tyckte att det var helt sjukt när SAOL godtog dom som de / dem, men jag har lärt mig att språket är levande och eftersom vi idag hyllar dumhet som en dygd så kommer självklart språket gå den vägen också.
    Nu vet jag inte hur gammal du är eller hur länge du intresserat dig för språkfrågor, men det bör påpekas att dom i denna betydelse togs upp i SAOL 1973. Det är alltså ingen sentida förändring av språkvårdens inställning, utan tämligen etablerat. 
Svar på tråden P.G.A!!!