• Kakka

P.G.A!!!

Hej. Nu har jag en fråga till alla er som använder förkortningen P.G.A (på grund av).

Hur tänker ni när ni skriver en mening som denna

(Pga av min cancer kan jag inte cykla).
    Varför skriver ni inte med punkter mellan bokstäverna och varför skriver ni pga av (på grund av av). Vad tror ni att a:et står för i förkortningen egentligen???

Dans är ett lodrätt uttryck för ett vågrätt begär
  • Svar på tråden P.G.A!!!
  • Feryusu

I fallet som tas upp av ts så skulle jag snarare tänka att de har annat att tänka på än att skriva helt korrekt.

• Orcha

Skrivspråk på forum kan skilja sig markant från formella mail. Lmao använder jag sällan i jobbet men kanske på ett forum och då utan punkter. Osv. Pga. Mm. Etc. Alla vilkas förkortningar borde finnas med punkter mellan för att beskriva att det är separata ord. Inget jag upprörs över på ett forum direkt där särskrivningar och simple writing överskuggar korrekt svenska.

I UK åker jag i en väldigt high fart. Här hemma småpyser jag mest...
  • Aniiee
    FireLady skrev 2013-09-22 11:03:00 följande:

Tydligen är det stor skillnad mellan pga och p.g.a.
    Ja, det är väl skillnad mellan Professional Golf Association och på grund av =P

Jag skriver också pga och osv ibland, men bara på internet. Slarv, helt enkelt, får på nätet anstränger jag mig mindre. 
    Yaoi is the opiate of the fangirls
  • Grimagen
    mindless skrev 2013-09-22 13:31:16 följande:
    Nu vet jag inte hur gammal du är eller hur länge du intresserat dig för språkfrågor, men det bör påpekas att dom i denna betydelse togs upp i SAOL 1973. Det är alltså ingen sentida förändring av språkvårdens inställning, utan tämligen etablerat. 
    Aha, jag var under intrycket att det godtogs någon gång runt millenieskiftet om jag inte missminner mig, det var någon nyhet kring detta, fann även denna källa vars trovärdighet är ogranskad.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Dom-debatten 
  • tisteln
    FireLady skrev 2013-09-22 10:49:43 följande:
    Berätta vad pga betyder då om det inte betyder på grund av.

"Pga av min cancer kan jag inte cykla" (citat ur ts)

Som Grimagen sagt så har ingen sagt att p.g.a. betyder något annat än "på grund av". 
    Men om du läser meningen jag citerat ur ts ovan, så kanske du förstår vad ts vill få fram.

• amela

sen vet många inte att det ska vara punkter mellan bokstäverna i vissa förkortningar. Många som blir förvånade när man skriver uppsats och ifrågasätter punkterna, spec. t.ex. och d.v.s.

• Yamaha75

Ha Ha jag måste erkänna att jag skriver pga ibland istället för p.g.a, fast nu ser jag hur knäppt de blir när jag skriver så! Ja,Ja jag har väl mycket att lära mig i livet ännu trots min ålderFlört

• mindless
    Grimagen skrev 2013-09-22 14:19:56 följande:
    Aha, jag var under intrycket att det godtogs någon gång runt millenieskiftet om jag inte missminner mig, det var någon nyhet kring detta, fann även denna källa vars trovärdighet är ogranskad.

sv.wikipedia.org/wiki/Dom-debatten 
    Projekt Runeberg har inskannade versioner av de flesta utgåvor av SAOL, så vem som helst kan titta efter. Wikipediatexten är för övrigt otydligt formulerad, eftersom dom givetvis funnits med som uppslagsord sedan första utgåvan från 1874 (men då så klart i en annan betydelse). 

Angående ursprungsfrågan tycker jag punkter i förkortningar främst är en tydlighetsmarkering, som för min del inte är så nödvändig i de fall där det är tydligt vad som avses. Pga är svårt att missförstå (golfturneringen förkortas väl för övrigt PGA). 
  • Lindsey Egot the only one

Det är inte fel att skriva p.g.a eller p g a med mellanrum men när man skriver på forum på nätet kan det bli radbyte mitt i p g a och det är inte korrekt. Då är det tillåtet att skriva det sammanhängande pga.

• Grimagen
    LindaEfraim skrev 2013-09-22 17:01:00 följande:
    Det är inte fel att skriva p.g.a eller p g a med mellanrum men när man skriver på forum på nätet kan det bli radbyte mitt i p g a och det är inte korrekt. Då är det tillåtet att skriva det sammanhängande pga.
    Ja exakt, men man slår inte ihop bokstäverna om det inte är initialförkortning (om man nu skall hålla hårt på reglerna).
Svar på tråden P.G.A!!!