GrabbarnaOchJag skrev 2013-11-21 19:24:11 följande:
detta är ju min tredje.. och verkligen den sista!!
Var på inskrivning i dag.. Det gick väl bra.. men tyckte att barnmorskan kändes lite konstig.. haha.. hon var ju jättetrevlig och så.. men hon fällde några kommentarer som kändes lite onödiga... typ att alla tror att RUL är för att man ska få se bebisen och att det bara är mysigt men att det är då man ser om något är fel och att man fortfarande hinner ta bort den om det behövs osv.. kändes som att jag inte ens ville tänka på sånt innan det ev är aktuellt.. riskerna vet man ju redan om.
Vi pratade också om grav.diabetes och jag sa att jag hoppas att jag slipper denna gång eller får lika mild variant som förra gången då säger hon att det kanske bli värre nu och behövs sprutor! :P Vilket känns rätt så långt bort...
Men annars var det bara bra. :)
fick tid för rul också.. fast rätt så sent.. i vecka 21 typ.
Eh, vilken dum kommentar! Om det skulle vara så att man ska ha tid att göra abort borde ju RUL vara några veckor tidigare. I v.18 känns det som att det är på gränsen till försent. och verkligen i v.21
Citat från abortlagen: "
Man har rätt att själv bestämma om man vill göra abort om det inte har gått mer än 18 veckor. Det vill säga innan den artonde graviditetsveckans slut. Från och med den 19:e graviditetsveckan behöver man tillstånd av Rättsliga rådet vid Socialstyrelsen. Då kan man få abort om man till exempel är väldigt ung, har medicinska problem eller har problem med alkohol eller droger, har blivit våldtagen eller att fostret har någon allvarlig skada eller missbildning."