Inlägg från: LovaViola |Visa alla inlägg
  • LovaViola

Bf Juni 2014

Bra siffror ger inga garantier för att barnet är frisk.. Samma sak med "dåliga siffror" måste jag bara få säga gällande kub-testet..

Ångrar att jag gjorde det! Inte att jag fick ett ultraljud, men att sen behöva oroa sig för att man inte har lika bra siffror "som alla andra". Det är en riskanalys och sannolikhetssiffror.. Känns lite som att spela på lotto. Man måste ha en plan för vad man gör om man drar en nitlott..

• LovaViola

såg det ni skrivit och tycker såklart att det är jättetråkigt att höra att din kusin fått missfall. men hon vet att hon kan bli med barn iaf och det är ju också positivt! hon borde kunna vara glad för din skull också.

du måste kunna glädjas åt det fantastiska som händer dig/er och det är inte ett dugg egoistiskt att känna så! det är ju ditt liv..

sen kan jag inte hålla med Sessan4 att du har bättre odds genetiskt, för det kan man ju aldrig veta. yngre har inte generellt bättre odds att få friska barn och man kan aldrig veta vad folk har för gener och anlag. men jag antar att det var mest en peppande kommentar.

iaf, var glad :)

• LovaViola

Jag väntar med att införskaffa för mycket. vill gå på vårt rul först och se hur det står till med den lilla/e. det är nästa vecka på torsdag! längtar galet mycket.

jag är lite vidskeplig och skulle inte våga fixa ett helt barnrum innan barnet har kommit.. det betyder liksom lite otur tror jag. sen är det klart att jag kommer ordna med kläder, blöjor etc men inte liksom bygga om hemma för att en bebis ska komma. det tar jag senare.

jag tittar på barnvagnar för att jag tycker att det är roligt och jag går gärna och provkör dem och testar modeller. min pojkvän gör Emmaljungas hemsida just nu så han är helt inne på dessa, det är ju väldigt säkra och välbyggda. redigt med stoppning :) så barnet ligger bekvämt och inte bara ett skal som jag tycker att stadsvagnarna buggaboo har.. och ändå är jag från Stockholm ;)

• LovaViola
    isacalbin skrev 2014-01-15 15:43:19 följande:
    Får jag vara med er? Har två grabbar födda -09 och -11 och väntar nu liten i juni.
    Var på rul i måndags och blev flyttad från 10e till 17e juni. Ska tillbaka torsdag nästa vecka för att hon tyckte den behövde växa till sig lite till innan hon tittar norra på hjärta och njurar och självklart blev jag orolig för att jag måste komma tillbaka :\

Hej, jag undrar bara om du gjorde kub-test innan detta rul? intressant om det är så och att barnet inte "följer kurvan" alltså enligt bf som du fick då eller om du bara fick veta nu att det var på annat vis..
  • LovaViola

DevilsDaughter; tack för svaret :) intressant hur det kan bli.. Får se vad de säger på mitt rul i nästa vecka.. Kanske blir man tillbakaflyttad eller inte. Huvudsaken är ju ändå inte det!

• LovaViola
    bonden skrev 2014-01-16 09:06:54 följande:
    Till er som är osäkra på vilken vagn så kan jag rekommendera Barnvagnsbloggen. Hon är saklig och jämför många sorter. Kanonbra hjälp för oss. Jag köpte en vagn med bra gung för hundpromenaderna i skogen och då fick det bli en brio duo för 1000 på blocket. 5 år gammal men i nyskick. Att sätta modellen man vill ha på "bevakning" på blocket är ett hett tips. Finns även köp och säljgrupper på Fb som är toppen. Särskilt liggvagn är onödigt att köpa dyrt tycker jag. Används så kort tid och min tjej gillade inte ens vagn utan det blev ergonomisk bärsele som användes hos oss. Glad att jag inte köpt en dyr liggvagn.
    Som nästa vagn valde jag en som var vändbar i sittdelen, hade framhjul som var svängbara men samtidigt lätta att låsa när vi var i skogen men framförallt en vagn som var lätt att fälla ihop och lyfta in i bilen. Då vann baby joggers vagnar med hästlängder och vi valde en Babyjogger city versa gt. Dottern älskar den och äntligen kan hon sova gott i vagnen när vi är ute. Gav 3500 för den via blocket och den var använd totalt på två utflykter till Kolmården och annars stått inne. Halva nypriset!

Eftersom jag nämnt ergonomisk bärselen så vill jag passa på att säga lite mer om det. Många av er kommer säkert få barn som inte vill lugga långa stunder för sig själv och oftast blir det då en babybjörn som inhandlas. Problemet är att man får ont i axlarna och att barnen inte får sitta för långa stunde eftersom de "hänger" i grenen. Väljer man istället från början en bärsele som är nyttig för barnen att sitta i och som är skön och avlastande att bära i (de flesta godkända från spädbarn till 20 kg) så gör man sig själv och barnet en stor tjänst. De vanligaste märkena är Manduca, ergo baby och Beco. Får ni ett barn med kolik eller som vill ammas HELA tiden så kommer det här vara er mest älskade pryl kan jag lova.
    Vilken bra info, speciellt det med bärselena! det hade jag ju ingen pejl på alls.. eftersom det är första barnet. men nu är jag verkligen peppad att titta på de märkena som du nämnde. tack :)
  • LovaViola

Har också känt en tydlig buff imorse.. Var som en hård knöl som när jag la handen på "försvann"! Är i vecka 17+5. Kände massa i förra veckan med men det var svårt att koppla att det var bebisen för det kändes mer som nervryckningar inifrån. Men nu vet jag ? känns häftigt och nästan overkligt!

• LovaViola

Magbild.. Från förra fredagen.. Då vecka 16+5.. Är smal innan och jag fick min bula rätt så fort. Men nu är den "stor" redan när jag vaknar :)

• LovaViola

Nån annan som har klåda/kli på magen?

mitt började i slutet av förra veckan och har blivit värre.. tror att det kan bero på att magen växer och att huden stretchas ut.. har sett att jag börjat få små pyttebristningar också och jag tror att de är dessa som kliar.. jobbigt är det iaf. använder både Weledas strech mark oil och andra hudvänliga produkter..

Svar på tråden Bf Juni 2014