bonden skrev 2014-01-16 09:06:54 följande:
Till er som är osäkra på vilken vagn så kan jag rekommendera Barnvagnsbloggen. Hon är saklig och jämför många sorter. Kanonbra hjälp för oss. Jag köpte en vagn med bra gung för hundpromenaderna i skogen och då fick det bli en brio duo för 1000 på blocket. 5 år gammal men i nyskick. Att sätta modellen man vill ha på "bevakning" på blocket är ett hett tips. Finns även köp och säljgrupper på Fb som är toppen. Särskilt liggvagn är onödigt att köpa dyrt tycker jag. Används så kort tid och min tjej gillade inte ens vagn utan det blev ergonomisk bärsele som användes hos oss. Glad att jag inte köpt en dyr liggvagn.
Som nästa vagn valde jag en som var vändbar i sittdelen, hade framhjul som var svängbara men samtidigt lätta att låsa när vi var i skogen men framförallt en vagn som var lätt att fälla ihop och lyfta in i bilen. Då vann baby joggers vagnar med hästlängder och vi valde en Babyjogger city versa gt. Dottern älskar den och äntligen kan hon sova gott i vagnen när vi är ute. Gav 3500 för den via blocket och den var använd totalt på två utflykter till Kolmården och annars stått inne. Halva nypriset!
Eftersom jag nämnt ergonomisk bärselen så vill jag passa på att säga lite mer om det. Många av er kommer säkert få barn som inte vill lugga långa stunder för sig själv och oftast blir det då en babybjörn som inhandlas. Problemet är att man får ont i axlarna och att barnen inte får sitta för långa stunde eftersom de "hänger" i grenen. Väljer man istället från början en bärsele som är nyttig för barnen att sitta i och som är skön och avlastande att bära i (de flesta godkända från spädbarn till 20 kg) så gör man sig själv och barnet en stor tjänst. De vanligaste märkena är Manduca, ergo baby och Beco. Får ni ett barn med kolik eller som vill ammas HELA tiden så kommer det här vara er mest älskade pryl kan jag lova.
Vilken bra info, speciellt det med bärselena! det hade jag ju ingen pejl på alls.. eftersom det är första barnet. men nu är jag verkligen peppad att titta på de märkena som du nämnde. tack :)