• Frozen

Bf Juni 2014

rosii skrev 2014-01-03 19:27:30 följande:
    Frozen, grattis till ett lyckat rul! Vad kul med en tjej till. Har ni hunnit bolla namn än?

Regnbågsbaby, jag har bf 6 juni går in i v 19 imorgon :) här sparkas det för fullt, även min man har fått känna första gången i veckan men kan inte låta bli att tycka att det är obehagligt med fosterrörelse, haha
    Tack, nja inte direkt. Jag har ett favoritnamn som var påtänkt redan till dottern men jag vet inte om min sambo fortfarande vill ha det. Han är lite mer för att vänta och se hur hon ser ut innan något bestäms till 100%

Min kompis fick också känna en liten spark från utsidan på nyårsafton men sambon har fortfarande inte känns något tyvärr. 
  • Frozen

Vilken skillnad det kan vara, vår lilla tjej rör sig ganska mycket dagligen. Känner henne på morgonen, vid lunch, på eftermiddagen och framför allt på kvällen. Men på RUL la hon sig i perfekt position för fina bilder och inga problem att se att det var en tjej.

För några veckor sen, v16-17 kände jag knappt nånting och kände stor oro, nu i v20 känner jag som sagt hela tiden och det börjar bli dags att outa sig på jobbet Kommer från nästa vecka börja använda gravidbyxor. 

• Frozen
    LokesMammi skrev 2014-01-11 21:18:29 följande:

Har du inte börjat använda gravidbyxor än? =) Fick jag börja med några veckor efter plusset. hehe. Idag tg jag på mig amningsbh. Såååå skönt. Inget som sitter åt o inget som smiter ut! =) hehe
    Jag började faktiskt med amnings-bh före gravidbyxor för jag var så öm i brösten i början. Men nu har jag gått över till vanlig BH igen då de inte ömmar på samma sätt. Har ju inte kunnat använda annat än ganska låga jeans och byxor men nu börjar de också bli svår att få på så det var dags att skaffa sig preggobyxor
  • Frozen

Jag är också väldigt inne på barsjal eller bärsele. Har tittat på easy-hug men skulle verkligen vilja prova mig fram innan jag bestämmer mig. Lite svårt när man saknar bebis att bära och ändå en mage som är i vägen just nu. Men en ergonomisk barsele blir det i alla fall om det blir sele.  

• Frozen
    bonden skrev 2014-01-16 23:16:11 följande:
    Äntligen nu mitt i vecka 20 kom sparkarna. Gick helt miste om de små känningarna men det beror nog på att moderkakan sitter i framkant. Nu är det buffar som jag kan både se och känna med handen (och förstås känns de i magen me). Är så himla glad!

Mer om bärselar:
    Manduca använde vi från nyfödd och fortfarande (dottern är 1,5) så den är lång användning på. Har spädbarnsinsats så det går att bära i den från dag ett.
    Ergo finns i lite olika modeller men det finns en variat som är vanligast. Köper man behagar brukar de alla se likadana ut. Om man vill bära från nyfödd får man köpa till spädbarnsinsats. Den är lite tjock och barn vilket kan vara en nackdel för oss som vill bära pyttisar på sommaren. Utan spädbarnsinsats brukar de flesta ergonomiska bärselar fungera från ca 4 månader. Men de där första månaderna är ju ofta de man bär mest.
    Beco finns i flera varianter. Beco butterfly 2 och Beco Gemini är de vanligaste. Båda funkar från nyfödd och uppåt.
    Är man sugen att lära sig mer, läsa recensioner och fråga proffs så bli med i forumet på sjalbarn.se Finns även en köp och sälj för bärselar och bärsjalar på Facebook som är väldigt aktiv och bra.
    Själv har jag köpt min Manduca på blocket för 500. Nypris är lite över tusenlappen så det kan ju vara värt att köpa ny om man är säker på färg och modell.
    Andra hands värdet ligger rätt bra på många selar och de är lätta att sälja om de är i bra skick.
    För barn som aldrig vill ligga på mage och träna rygg och nacke är sele också räddningen. Min tjej skrek så fort hon hamnade på mage men blev tidigt väldigt stark tack vare att hon satt mycket i selen. Och all matlagning jag kunnat få till tack vare selen :)
    Jag vill framför allt ha nånting som funkar under sommaren, alltså första tiden. Och då känns ändå sjal som ett bra alternativ. Tittat lite på Tri-cotti från babylonia, verkar lika smidig som easy hug men tycker den ser ut att sitta bättre. Tycker du att easy hug funkade bra från början?
  • Frozen
    Cakes skrev 2014-01-24 16:22:09 följande:

Åh, så långt har inte vi tänkt :) Aha, han får väl ligga naken därinne i så fall :) Vi tänkte mer praktiskt, typ... det blir inte lika smutsigt och så vidare.

Hihi, ja eller hur. Lika bra att strunta i det :)
    Jag tror faktiskt inte det blir varmare i en svart vagn, tyg avger inte värme även om tyget i sig skulle bli varmt. 

Vad många inte heller vet är att man kan ha fårskinn i vagnen året om. På vintern i kylan isolerar det och håller barnet varmt och på sommaren i värmen känns det luftig och svalkar. 
  • Frozen
    Cakes skrev 2014-01-28 14:09:43 följande:

Hej allihopa,

Jag har några funderingar som jag tänkte att ni kanske har "svaret" på :)

Är i vecka 22 nu (eller ja, 21 enligt min egen uträkning) och har sedan två-tre dagar tillbaka fått fler och fler sammandragningar (kanske 5-6 stycken idag hittills). Jag har haft det från och till sedan vecka 15 ungefär, men nu kommer de alltså oftare. Mest när jag går i trappor (vilket jag tyvärr "måste" göra både på jobbet och hemma), eller om jag går snabbt, men även då och då när jag sitter lite konstigt eller vänder mig/byter ställning. Har för övrigt ett lugnt jobb och försöker ta det så lugnt jag kan hemma också.

De gör inte ont, utan det som händer är "bara" att magen spänner sig en stund, blir alldeles hård och sedan slappnar av. Det är mest bara lite obehagligt och skumt.

För en vecka sedan (förra måndagen) kollade de livmodertappen på mig (eftersom jag hade en liten blödning veckan innan dess) men den var opåverkad.

Jaaaa... vad är min fråga egentligen? Hm, är detta normalt? Ska jag kolla upp det igen? Finns det något man kan göra åt det? och så vidare... Första graviditeten så det är svårt, man har ju inget att jämföra med.

Jag upplever det liknande, inga sammandragningar som gör ont men som ofta kommer vid ansträngning. Och kan komma flera gånger om dagen. Det är normalt, du ska börja reagera när de gör ont.
  • Frozen

Jag vet att man måste säga till på jobbet 2 månader innan man tänker påbörja sin föräldraledighet, i vissa fall 3 månader innan, men måste man då tala om hur länge man tänkt vara föräldraledig på samma gång. Eller gäller samma sak när man tänker börja jobba igen? Att det räcker med att man säger till 2 eller 3 månader innan? 

Jag kommer som det ser ut nu behöva ta större delen av ledigheten då min sambo inte har samma möjlighet att vara borta från sitt arbete flera månader i sträck. Men jag vet ju inte säkert. Så kan man säga att man kommer vara hemma x antal månader och sedan ändra sig och komma tillbaka tidigare eller senare så länge man säger till i god tid innan? 

• Frozen

Va lustigt DevlisDaghter, jag tänkte precis ställa nästan samma fråga. Fast det känns inte riktigt som mensmärtor för mig, mer som magknip och värre när jag får sammandragningar. För nån timme sedan var det så påfrestande att jag spydde. Men känns ändå inte som kräksjuka, mer att jag bara har lätt för att spy nu för tiden. Det lättade inte precis heller efter att jag spytt. Ringde förlossning som tillslut tyckte att jag skulle ta 2 alvedon, avvakta och vila, och ringa tillbaka om det höll i sig eller blev värre. 

Om det är någon form av magsjuka borde ju det jag äter nu rimligtvis komma upp rätt snart också, så vi får väl se. 

Jag skulle i alla fall råda dig att ringa BM, eller förlossningen om du passerat v22, bara för att kanske få lite lugnande ord. 

• Frozen

DevilsDaughter: Jag vet verklige inte hur det fungerar i praktiken men om det är som du säger att dina rapporter i i sin ordning och allt så tycker jagatt du ska förklara din situation för dem, varför du inte svarade i telefon och att du kanske vill ha mer kontakt via mail eller att de bokar tid för att ringa, alt att du ringer dem. Jag hoppas verkligen inte att en sån här bagatell ställer till det för dig. 

• Frozen
    DevilsDaughter skrev 2014-03-04 20:36:40 följande:
    Cakes och frozen: Tack för era svar! Ringde FK idag och hon sa att det viktigaste va att de inte stängt av mig därifrån för då var det som cakes sa, att den blir nollad. Så jag gick till AF idag innan jobbet och pratade med dem. Killen där sa att jag inte var avstängd (phuu), och att jag inte behövde oroa mig för SGI:n för en sådan miss.! så jäkla skönt!!!!! Samtidigt som jag är otroligt lättad och glad så känner jag mig fortfarande rädd att det ska påverka sen ändå när "utredningen" om min föräldrapenning görs av FK, dock sa ju både FK och AF att det bara är om jag blivit avstängd som det påverkas och att det är mer A-kassan man ska vara orolig för i det läget och det har jag ju ingen! 
    Kommer nu hädanefter sova med telefonen vid örat och svara på allt!!!
    Va skönt, och sedan om det är superviktigt att AF kommer i kontakt med dig så kanske de borde lämna ett meddelande på mobilsvaret?! Klart man inte alltid kan förväntas var 100% tillgänglig att svara i telefon och ringer de från skyddat nummer så finns det ju ingen chans att veta att det är just dem som ringt...
  • Frozen
    LovaViola skrev 2014-05-06 17:10:44 följande:
    Någon här som fått göra ett tillväxtultraljud?
    Nu senast vi var hos barnmorskan så hade inte magen växt.. (33+1 då) Den står still. Men å andra sidan sa hon att bebisen redan är fixerad och det kan göra att sf-måtten blir stilla.. Samt att hon inte tyckte att hon kändes liten. Men jag fick ju ändå en remiss till ett tul. Känner mig både lite orolig men samtidigt glad att det tas på allvar!
    Vi gjorde det i v32, då låg bebisen på -17%, gjorde ett nytt 14 dagar senare och då låg hon på -15,5%. Och eftersom deras gränsvärde för vad man går vidare med ligger på +/- 16% så fick vi ingen ny koll. Men SF måttet hade börjat följa kurvan igen igår när jag var hos BM så vi är tillbaka på banan om man säger så. 
    Sen är ju viktuppskattningen just en uppskattning och inget exakt, så som du säger känns det ju bra att de kollar upp men samtidigt har du inget att oroa dig för tycker jag. 

Nån annan med ett ordentligt trycker neråt, mitt började igår, v37 idag, och det är jobbigt att gå emellanåt kom så plötsligt och upplever mig svullen.
Svar på tråden Bf Juni 2014