• Frozen

Bf Juni 2014

Maldita skrev 2013-10-14 07:45:48 följande:
    Jag kan tyvärr inte bli gravid, min stora sorg som har vänts till min stora lycka då en vän till mig, en fantastisk människa, hjälper oss som surrogatmamma. Hon har själv lidit av barnlöshet tidigare i ett förhållande med ivf och kämpande. Idag har hon fyra underbara egna ungar och hennes familj är komplett. Glädjen och tacksamheten är stor, efter att hon vänt sig till oss och vill hjälpa.
    Grattis va spännande och välkommen hit. Jag antar att ni inte bor i Sverige!? Men kul att ni hittat en lösning Glad
  • Frozen
    honey1 skrev 2013-10-14 09:47:49 följande:
    Vadåra? Får man inte ha surrogatmamma i Sverige?
    Nej tyvärr är det inte lagligt. Jag tror inte embryoadoption är lagligt heller.
  • Frozen

Cakes, jag tror inte det är svårt att få medicin utskriven och är det så att det känns outhärdligt skulle jag ringa BM och fråga om de kan hjälpa eller om du direkt ska gå till VC. Sen om medicinen hjälper är ju en annan femma, för mig tog den udden av illamåendet men jag blev istället jättetrött. 

Jag har också haft en del huvudvärk men kaffe har hjälpt, ipren ska du inte ta men alvedon går bra.

Sen kan du alltid säga till folk att du håller på och bli sjuk, det är så jag egentligen känner i kroppen av och till, som att värsta förkylningen är på väg att bryta ut Obestämd

Och den där känslan att ha nånting i halsen hela tiden, känner precis igen.  

• Frozen

Känns som jag tagit ett jättekliv i graviditeten idag genom att få den bekräftad på vul. Fick se ett tickande hjärta och åldern stämde precis överens med vår beräkning v7+0 i dag Glad

Min svullnad har nog också lagt sig en del dagtid och märks mest på kvällen. 

• Frozen
    Villsågärna86 skrev 2013-10-15 11:27:16 följande:
    vad står RUL för ;)
    Rutin Ultraljud, då man fastställer graviditetslängden och kolla att bebisen utvecklas som den ska med alla organ. Normalt gör man RUL i v18-19 ca.

Vi fick lyssna på hjärtat i v15, innan dess är det svårt att höra och man vill inte försöka lyssna för tidigt för att undvika att skapa oro.

Första samtalet, inskrivningen brukar man som sagt bara prata levnadsvanor och hur mån mår generellt i graviditeten. Man får också uppge när man hade senaste mensen så man kan räkna ut hur långt gången man bör vara så man vet när RUL ska bokas in.
    honey1 skrev 2013-10-15 11:24:20 följande:
    Här i Ulricehamn får man inte göra VUL överhuvudtaget. Det enda ultraljudet man får göra är i vecka 19-22 alltså rutinul..
    Jag tycker det är lite dåligt eftersom jag har flera missfall bakom mig och ett en månad innan jag blev gravid nu..
    Men jag måste gå och hoppas på att bebisen lever fram till vecka 20 typ
    Vi fick göra vul eftersom vi gjort IVF, men vi har gjort det privat och därför även betala själva för det också, 350kr. 

Men många MF borde också vara anledning till att få göra tidigt vul tycker jag.

• Frozen
    Tulpanen89 skrev 2013-10-15 11:30:20 följande:
    Åh jag va oxå på ul idag och är i vecka 7+0.
    Dock trodde vi att jag va i vecka 9. Så blev två veckor mindre haha.
    Härligt att se tickande hjärta :)
    Ja verkligen, grattis! 
  • Frozen

Honey, vilket tråkigt bemötande, ja det är verkligen skillnad på mödravård och mödravård. Tycker generellt att man verkar generösare med det mesta i Stockholm, möjligheten till KUB, få veta könet vid RUL, tidigt vul om man tex fått en blödning eller har ont. Och även om man inte kan förhindra ett tidigt missfall så kan man slippa gå med oron som är så otroligt påfrestande. 

• Frozen
    honey1 skrev 2013-10-16 08:46:08 följande:
    Ett jättebra tips mot illamående är att ständigt gå och äta vattenmelon! Jag har gjort det i två dagar nu och inte kännt av illamående riktigt. I måndags var det så hemskt illa att jag nästan blev grön ...
    Jag åt en melonklyfta häromdan och det kändes faktiskt fräscht så det kan nog stämma. Kanske ska ta med en fruktsallad till jobbet idag o knapra på istället för nötter som jag hade igår.

Idag mår jag verkligen inte bra nu, men trösten är att förra gången gick illamåendet över efter v14-15 tror jag, så det är bara att härda ut.  
  • Frozen
    Lovisian skrev 2013-10-16 10:28:26 följande:
    Aha okej! Då är jag normal då :P Har lågt blodtryck i vanliga fall, förra gången låg det på 96/55, men jag tycker inte att det är samma yrsel, mer sjösjuka som du beskriver! Undrar om postafen funkar, vet någon det? Brukar ta det mot åksjuka. 
    Om du fått det att funka mot åksjuka så kan det säkert funka nu också, jag upplevde bara att jag blev så trött av dem, men de kan nog ta udden av illamåendet. 
Svar på tråden Bf Juni 2014