• Cakes

Bf Juni 2014

LokesMammi skrev 2014-01-20 20:38:13 följande:
    Grattis, va kul! Samma BF som mig! =) När hade du senaste mensen? Jag hade 25augusti. ÄL 7/7. =)

Min senaste mens första dag var 6:e september, och jag är 99 % säker på att jag hade ÄL 18:e september. Plussade 30:e september. Det är därför jag inte riktigt tror på det nya BF :)
  • Cakes

Hej :)

Ville bara dela med mig, till er som förstår och inte tycker att det är på tok för tidigt ;)

Beställde just vår vagn! Det blev en Brio Go Duo (det vill säga med både ligg och sittdel). Fick också med bilskydd och bas i priset. Köpte en svart med svart chassi, tänkte att det är smidigast och lättast att sälja sen när det väl blir dags :)

Både jag och min man fastnade för denna vagnen när vi var och provade olika vagnar för ett tag sedan. Dels för att den är sjukt skön att köra, dels för att den är väldigt smidig att packa ihop och dels för att man kan vända sittdelen mot en :)

Hihi, längtar tills den kommer :)

• Cakes
    Sessan4 skrev 2014-01-24 16:12:30 följande:
    Vi har oxå beställt vagn! Det blev en Cresent trike!! Vi valde en grå, tänkte att om det blir en varm sommar så blir det bastu för bebisen med svart liggdel?! Eller så är det ingen skillnad.

Är oxå tidig på vagn men det struntar jag i.

Åh, så långt har inte vi tänkt :) Aha, han får väl ligga naken därinne i så fall :) Vi tänkte mer praktiskt, typ... det blir inte lika smutsigt och så vidare.

Hihi, ja eller hur. Lika bra att strunta i det :)
  • Cakes
    bonden skrev 2014-01-24 22:51:56 följande:

Man kan hänga över en ljus filt på suffletten så reflekteras lite värme bort. Fast vagnen ska ju ändå inte stå i solen så det blir nog inga problem. Det är förresten en kanonbra vagn. Min syrra har en sån och är jättenöjd!
    Ja, det var ett smart tips... men precis som du säger kanske man ändå försöker ställa vagnen i skuggan om möjligt. Vad kul att höra att hon är nöjd, hoppas att vi också kommer bli det ;)
    Frozen skrev 2014-01-25 07:49:28 följande:
    Jag tror faktiskt inte det blir varmare i en svart vagn, tyg avger inte värme även om tyget i sig skulle bli varmt. 

Vad många inte heller vet är att man kan ha fårskinn i vagnen året om. På vintern i kylan isolerar det och håller barnet varmt och på sommaren i värmen känns det luftig och svalkar. 
    Ja men det känns ju skönt, precis som du säger så kanske tyget blir varmt på utsidan men att det liksom inte avdunstar "in i vagnen". 

Vad häftigt att fårskinnet funkar så! Det är ju liksom det sista man skulle kunna tänka sig, att ligga på fårskinn på sommaren :) 
  • Cakes

Hej allihopa,

Jag har några funderingar som jag tänkte att ni kanske har "svaret" på :)

Är i vecka 22 nu (eller ja, 21 enligt min egen uträkning) och har sedan två-tre dagar tillbaka fått fler och fler sammandragningar (kanske 5-6 stycken idag hittills). Jag har haft det från och till sedan vecka 15 ungefär, men nu kommer de alltså oftare. Mest när jag går i trappor (vilket jag tyvärr "måste" göra både på jobbet och hemma), eller om jag går snabbt, men även då och då när jag sitter lite konstigt eller vänder mig/byter ställning. Har för övrigt ett lugnt jobb och försöker ta det så lugnt jag kan hemma också.

De gör inte ont, utan det som händer är "bara" att magen spänner sig en stund, blir alldeles hård och sedan slappnar av. Det är mest bara lite obehagligt och skumt.

För en vecka sedan (förra måndagen) kollade de livmodertappen på mig (eftersom jag hade en liten blödning veckan innan dess) men den var opåverkad.

Jaaaa... vad är min fråga egentligen? Hm, är detta normalt? Ska jag kolla upp det igen? Finns det något man kan göra åt det? och så vidare... Första graviditeten så det är svårt, man har ju inget att jämföra med.

• Cakes
    Frozen skrev 2014-01-28 19:18:01 följande:
    Jag upplever det liknande, inga sammandragningar som gör ont men som ofta kommer vid ansträngning. Och kan komma flera gånger om dagen. Det är normalt, du ska börja reagera när de gör ont.

Tack för svaret! Igår fick jag tipset att googla Braxton Hicks, och det verkar ju stämma in rätt bra på det jag har :)
    Hallonmjölk skrev 2014-01-29 08:42:18 följande:
    Här kommer lite gnäll..
    Blir så less, bara jag rör på mig så kommer sammandragningarna. Hur fan ska man Klara de här till april då man får gå på hp.
    Bara jobbat en timma idag och känner mig redan helt slut!

Usch, lider med dig! Det är inte kul, även fast de inte gör ont så är det ju obehagligt. Kan du kanske prata med din chef och be om mer lugna arbetsuppgifter, kanske det hjälper lite? Jag har ju ett kontorsarbete men måste också röra mig ibland... men sammandragningarna kommer ju mer sällan när jag sitter still. Hoppas det blir bättra snart!
  • Cakes
    Hallonmjölk skrev 2014-01-29 09:09:26 följande:
    Det gör ju ont..

Nej tyvärr få andra uppgifter går inte.
    Jobbar i vården, hemtjänsten

Men om du får ont kanske du kan bli sjukskriven? Eller eventuellt få havandeskapspenning tidigare? För om arbetsgivaren ej kan ge dig andra uppgifter så borde det väl gå? En vän till mig fick det redan i vecka 25 (av andra orsaker dock) men det kan kanske vara värt ett försök.

Stackare! Kram
  • Cakes
    Skattkistan skrev 2014-02-04 18:47:06 följande:
    Någon mer som får näsblod lite då och då helt utan anledning? Undrar vad det kan bero på....

Yes, några gånger i veckan typ sedan vecka 15. Helskumt för har det ALDRIG i vanliga fall! BM sa precis som Hundtok sa, känsliga slemhinnor och ökad blodmängd!

Om det är något jag lärt mig under graviditeten, så är det att - kroppen är för jävla konstig! :)
  • Cakes

Jodå, man får ta det :) Har dubbelkollat med både läkare och barnmorska :)

• Cakes
    DevilsDaughter skrev 2014-02-20 12:24:31 följande:
    Hallonmjölk: Ojdå.. Jag som trodde att det var "klart" om man bara blev sjukskriven av läkare.. 

Tyvärr gäller läkarens sjukskrivningsintyg bara till arbetet. Försäkringskassan gör sin egna bedömning utifrån deras regler (och de har egna förtroendeläkare som de kan rådfråga). Helt sjukt system egentligen... Men det är därför jag är "rädd" för att bli sjukskriven just nu också, och försöker hålla på det in i det sista...
  • Cakes
    DevilsDaughter skrev 2014-02-20 15:27:11 följande:
    Cakes: aha då förstår jag.. hur länge är man sjukskriven på jobbet innan det går över till FK då? Men många är ju sjukskrivna pga graviditetsbesvär/graviditetskomplikationer, så FK borde ju ge sjukskrivning till gravida då läkare anser att man inte kan jobba med de besvären? Himla konstigt system..

De 14 första dagarna betalar arbetsgivaren, därefter är det sjukpenning som gäller (om FK godkänner det som sagt).

Ja, alltså det känns ju så. Men dels så är de väldigt tuffa med att man "ska ha gjort allt man kan" (därför är det exempelvis viktigt att söka hjälp av sjukgymnast tidigt om man har problem med foglossning, för då lan man påvisa att man försökt länge osv.). Dels så är det ju det här synsättet som några har skrivit, "graviditet är ingen sjukdom", så därför är de extra tuffa. Men det "positiva" i det hela är att de är mer generösa vid deltidssjukskrivningar... så det kan ju vara ett alternativ :)
  • Cakes
    DevilsDaughter skrev 2014-03-04 12:29:44 följande:
    Alltså jag mår så dåligt nu! Blir knäpp tror jag! Jag tror jag har klantat bort min SGI!! Jag sa ju upp mig från mitt ena jobb i december efter att ha jobbat heltid i mer än 6 månader.. Hade alltså bara kvar mitt extraknäckjobb. Jag anmälde mig direkt på arbetsförmedlingen för att skydda min SGI när jag slutade. Varje månad ska man ju då lämna in en aktivitetsrapport där man uppger alla jobb man har sökt mm för att visa att man är aktiv. Därefter ringer arbetsförmedlingen en gång i månaden för att följa upp.
    I Januari ringde dem och allt var ok. 
    I februari trodde inte jag de ringde, men tydligen så gjorde dem det från hemligt nummer så jag hade inte svarat, trodde det va telefonförsäljare. Jag svarar aldrig från skyddat/hemligt nummer, har lite av telefonfobi:/.. 
    Iaf så fick jag en kallelse hem för några dagar sedan där jag fick en telefontid (stod inget där om att jag missat samtal från dem), jag läste på kallelsen att det va den 14:e, stod såhär: 140304, kollade bara snabbt, så jäkla klantigt! 4:e va de ju, idag! 
    Så jag missade samtalet imorse! Tänkte att nu har den jäkla försäljaren ringt igen! Så jag bad min man ringa upp numret för att se vart man kom, efter några försök utan svar så kom han tillslut till arbetsförmedlingen! Fick panik och ringde upp numret och han som svarade sa då att de skickar information om att jag har uteblivit från inbokat möte till akassa/försäkringskassa! Jag fick iaf en ny tid den 13:e. 
    Nu vet ju jag inte alls vad detta får för följder!? Jag vet ju inte heller om de har skickat ut information om att de inte kunde få tag i mig i februari heller, för har de skickat ut TVÅ gånger att jag inte är anträffbar så lär det ju vara kört för min SGI! 
    Men är det bara denna gången så kanske jag kommer undan med en varning? Jag hade ingen avtalad telefontid i februari som jag hade nu i mars, utan de ringde "oanmält" då, vet inte om det har någon betydelse.. 
    Känner mig så DUM nu och skäms verkligen för hur man kan vara så urbota dum! Jag har varit jättenoga med mina aktivitetsrapporter och sökt massor med jobb både på egen hand och genom arbetsförmedlingen! Alltså vad tror ni? Är det kört nu? Mår verkligen piss nu! Akassa har jag ingen så det är "bara" min SGI jag är orolig över..

Usch, vilken jobbig situation du hamnat i! Jag vet inte säkert vad som händer (men jag arbetar med många människor som samtidigt har kontakt med AF) och jag tänker att FK borde väl inte bli inblandad så länge AF inte avslutar dig?! Men vet som sagt inte.... mitt tips är att snabbt som attan besöka AF personligen och förklara din situation. För OM du blir avslutad och FK blir meddelad så tror jag tyvärr SGI:n blir nollad... vill inte skrämma dig men som sagt, försök kontakt AF direkt. Hoppas det löser sig...
  • Cakes
    Tizi skrev 2014-04-03 13:38:16 följande:
    Måste bara ställa frågan om FK och föräldrapenning igen. Jag har skickat in inkomstpappren nu för några veckor sedan men jag har fortfarande inget registrerat på "min sida" om min nya bebis. Har ni? Jag har 68 dagar kvar till bf nu och man ska ju kunna ta ut föräldrapenning 60 dagar innan bf så borde dom inte rappa på lite nu? Jag orkar inte ställa mig i en timslång telefonkö så frågar hur det är för er..
    Hej,

Om du skickade in pappren i pappersform (alltså inte elektroniskt) så tar det tydligen 30 dagar innan det registreras...

De har nästan alltid 30 dagars handläggningstid, oavsett hur litet eller stort "ärendet" är :)
  • Cakes

Har följt tråden länge men var mer aktiv i början av graviditeten...

Ville bara göra ett tillägg om att gå över tiden, är på bf + 12 idag! Fy sjutton vad segt det är men nu är det trots allt bara två hela dagar kvar tills igångsättning. Försöker hålla humöret uppe :)

• Cakes
    DevilsDaughter skrev 2014-06-14 22:26:36 följande:
    cakes: ojdå! Tror du det kommer starta innan du sätts igång?

Jag har haft känningar och förvärkar i fem-sex veckor så jag har slutat lita på min kropp och är nu helt inställd på igångsättning! :)
  • Cakes

Bf + 14 idag! Puh!

Sitter just nu och väntar på samtalet från förlossningen som ska meddela mig vilken tid jag ska till dem för kontroll och igångsättning i morgon. Får väl försöka se det positiva i det hela och "njuta" av sista dagen (förhoppningsvis) som gravid, även fast jag inte direkt njutit något under hela graviditeten ;)

• Cakes

Tack så mycket :) 

Haha, ja det var bra att tänka så... njuta av att det är sista dagen av att jag måste vara gravid ;)

Nu har jag fått tid, nio i morgon bitti. Förstod det som så att de börjar med en kontroll för att se vilket igångsättningsalternativ som verkar bäst. Men frågade och det fanns ingen risk att de skickar hem en, "bara när ni blivit en liten famiilj" sa hon :)

• Cakes

Nu ligger jag här på förlossningen, bf + 15! Hoppas igångsättningen går snabbt! Nu har de satt en ballong i tappen :p

Svar på tråden Bf Juni 2014