• Ponyo

Bf Juni 2014

DevilsDaughter; ibland måste man låta fasaden rasa för att de ska fatta. För övrigt väger en graviditet 10 kg sägs det, med extra vatten, blod, moderkaka och bebis. Jag började grina en kväll (har en mkt förstående man men man måste likväl lätta på trycket ibland) och utbrast; jag är som det där kärnkraftverket! Min kropp jobbar på högsta nivå och det känns som om allt bara ska explodera ibland! Fast jag vilar! Jag tillverkar ju ett BARN dygnet runt!)

Det låter ju humoristiskt och kanske inte ens trovärdigt men så är det ju- alla hormoner och extrablod och gud vet vad som händer i våra kroppar påverkar ALLT!

Och känner igen det där med att inte få luft! Jag kan känna lite flimmer i ögonen och svårt att få luft när jag överanstränger mig- förutom sammandragningar o sånt. Som tur är ser alla prover bra ut men som min BM sa: du är trött nu. Och då måste du vila!

Jag tycker du ska be honom vara hemma- det är inte rätt läge att leka stålkvinnan. Även om jag vidhåller du är en riktig tigermama! Men du behöver krafterna sen också- med fyra knoddar. :)

• Ponyo

Rosii: skönt att höra jag inte är den enda som gråter varje dag :) Jag kan inte sätta på tvn utan att böla, eller som igår, kände mig lite överväldigad efter läkarbesöket och prat om min Hepatos och allt och att min man tar ledigt (semester + föräldraledigt) så han är hemma 4 månader nu med start fredag - så jag grinade i hans famn för jag var glad och trött... Lättad... Allt känns så nära nu men ändå så långt bort. Och kroppen är helt knäpp. Inte lätt :)

• Ponyo

Devils Daughter: det ligger nog nåt i det! Eller liksom fifty-fifty -- jag tror att om man får vila och sova gott på natten och sen pysslar och håller igång händer nog något! Var på 3 läkar o BM-besök samma dag, blev ett jäkla traskande! Och efter det hade jag värkbonanza! Men tror man ska akta sig för att bli helt kaputt bara :) Idrottare tar lika hårt på vilan som på träningen- kanske gäller oss också :)

Och ja, tvn är underbar som få-ur-sig-lite-gråt! De här släktforskningsprogrammen och förändra-mitt-liv programmen är som knark för mig- bölar som en tok! När jag fick min dotter gick bb-programmet en unge i minuten- gissa om jag grät så snoret rann när bebisen kom ut!

• Ponyo

Också yr vimsig o trött idag. Förvärkar som kommer och går. Glömde nycklarna i låset till lägenheten. Helt väck m.a.o men tycker läget känns odramatiskt lugnt än trots allt.

• Ponyo

Tizi grattis vad härligt!! Snyggt jobbat!

Själv vaknade jag av en ond förvärk och det spökar mer i kroppen idag men vi får väl se vart det barkar - verkar ju smyga framåt det här. Hoppas det är lugnt imorgon på dotterns födelsedag så barnen får var sin födelsedag!

• Ponyo

Tidigt imorse vaknade jag av en ond värk. Morgonen var full med värkar också. Sen dess har jag kvar förvärkar då o då men mjukare o mer sällan, men ändå spännande att det tilltagit ... Hoppas det fortsätter, vore skönt att få komma igång naturligt men annars blir det väl snart igångsättning ändå

• Ponyo

Jag är eg beräknad i början av Juli men får inte gå hela tiden pga min gravidhepatos- kan bli farligt för bebis. Är i vecka 38+0 nu och har inte en aning om vad som händer.

Kroppen spökar på, läkaren tror min kropp vill få ut bebisen tidigare men jag vet ju inte om mina förvärkar gör något jobb än.

Idag fick jag en sjujäkla cliffhanger till imorgon: lämnade gallsyreprov o leverprov som vanligt på sjukhuset imorse när undersköterskan plötsligt springer efter o ropar vi glömde ett prov. Jag frågade vad för prov och hon sa ett matchningsblodprov man gör inför kejsarsnitt. Det håller fyra dagar.

Med andra ord.... Bebis måste ut inom fyra dagar?? Eller är allt ett missförstånd? Vet ju att jag ska träffa doktor, göra tul och gynundersökning imorgon, men nu börjar jag misstänka jag får stanna kvar o påbörja igångsättningen imorgon? Jisses... Lika bra ta med bb-väskan och förbereda mig mentalt så gott det går...

• Ponyo

Doktorn som undersökte mig igår sa jag var öppen fyra cm... Nån mer som öppnat sig? Inga värkar idag. Eftersom mina hepatosprover visat på normala nivåer så avvaktar man igångsättning än.

• Ponyo
    Sessan4 skrev 2014-06-26 19:48:11 följande:
    Var hos BM idag och hon konstaterade att tappen va mjuk o hon fick in 2 fingrar o gjorde en hinnsvepning. Hoppas det ger något nu! Har fått tid för igångsättning 2 juli annars.. Känns skönt att få ett datum i alla fall!
    Ja skönt att ha något att förhålla sig till. Hm två fingrar, vad kan det motsvara tro? 2-3cm? Tänk att man kan gå runt lite småöppen på stan, jag var lite full i skratt när jag tänkte på det idag....
  • Ponyo
    rosii skrev 2014-06-26 21:06:44 följande:

Härligt att ni är öppna! Jag har dock ingen aning om jag är öppen, min bm vill inte/får inte (?) Känna där inne. Kanske det är något dom gör på kontrollen imorgon. Jag kommer sova oroligt i natt, att inte veta om det sätts igång imorgon eller om dom vill avvakta 2 dar till. Hojja så ovisst.

Jag hoppas det blir av snart så du får din lilla älskling i famnen snart!! :) Och får slippa ovissheten! Man blir ju inte mindre otålig när man vet att förlossningen är kanske bara timmar eller dagar bort...

Håller tummarna för alla härinne!
  • Ponyo
    rosii skrev 2014-06-27 13:21:48 följande:

Sessan4, jo jag är på 42+0, helt sjukt att gå in i vecka 43 haha.. jag lyckades inte kämpa till mig igångsättning idag :(

Rosii jag känner med dig! Kanske hjälper det att höra vad min doktor berättade för mig? Om man inte är lite öppen och mogen ökar risken för att tiden går och man måste besluta om ev snitt. Jag fick höra att när man forcerar kroppen har man som en tajmer de måste ta hänsyn till om inget händer, så väntar man lite tills du börjat öppna dig lite mer i cervix så ökar möjligheten att det lyckas utan strul om jag fattade rätt :) Det kan hända mkt på kort tid nu- jag håller tummarna för dig!!!!
  • Ponyo

Lova Viola: tur att allt slutade bra! Ta nu hand om er och grattis till eran lilla dotter!!

• Ponyo
    rosii skrev 2014-06-27 22:41:53 följande:

Ponyo; okej, jag hoppas det händer något efter den brutala undersökningen imorse för jag har då ökade sammandragningar som börja kännas onda. Usch vad det är läskigt att vara själv, min man fick inte stanna natten pga att jag inte är förlöst. Saknar gubben & dottern, bt ser bättre ut men det innebär förmodligen att jag blir utskriven utan bebis imorgon smile4.gif så jobbigt att inte veta. Sry var tvungen att böla av mig lite. Mår så fruktansvärt dåligt.

Det hände säkert massor!

Igår 13:30 kom min lilla (stora) dotter till världen! De pratade ju igångsättning pga min Hepatos men jag fick värkar natten till igår och vi åkte in. På förmiddagen då modermunnen var nästan helt utplånad men jag inte öppnat mig mer än 4 cm tog man hål på fosterhinnorna! Sen gick det rätt så fort! Halv två säger jag: jag vill krysta! De undersöker mig och säger nejdu det är lite kvar du är bara sju cm öppen. Fem minuter senare var hon ute och jag öppnade mig inte mer än sju. Gick hyfsat bra ändå, lite stygn här o där men mår väldigt bra :)

Dottern kom i v 38+2 och vägde 3750g, 50cm lång.

Lycka till nu allihopa och kram!
  • Ponyo
    rosii skrev 2014-06-29 16:24:02 följande:

Lördag kväll kom lillasyster på bf+16, 4.4 tung & 53 cm lång! Storasyster är jätte stolt!

Hurra rosii!! Grattis!! Min dotter är också ute nu! :D
Svar på tråden Bf Juni 2014