• Harrsjö

    Stavas det "nåt" eller "nått"?

    Hur stavas egentligen förkortningen av ordet något? 

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-03-24 18:23
    Eftersom många verkar finna njutning i att betona att det inte är förkortningen av "något" vi söker (alltså ngt), utan det vardagliga talspråksalternativet vill jag härmed förtydliga att så självklart är fallet; vi söker det vardagliga alternativet, som även råkar vara en något kortare variant av grundformen "något".

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Stavas det "nåt" eller "nått"?
  • Puolukka
    kakmonstret123 skrev 2013-09-25 12:51:24 följande:
    Jo, precis. Det är ju därför det stavas 'någott'...eller vänta nu?


    Nej, men det uttalas väl inte någott heller? Däremot uttalas det väl nått? ELLEER??!??"?!?
  • mindless
    Harrsjö skrev 2013-09-25 17:07:38 följande:
    Jag förstår inte vad du menar med att jag ska titta en gång till. Du har fel; orden finns inte med!

    Även nånsin och nånstans är enligt Svenska akademin riktiga ord. De är inte formella ord, men det har inte heller någon sagt. Men jag antar att du har större auktoritet än Svenska akademin vad gäller det svenska språket.  
    Notera att Monchichier talar om SAOB och inte SAOL (och där finns dessa ord med som exempel på äldre stavningar; dock inte som uppslagsord vilket eventuellt undgått Monchichier). Och det stämmer att ord inte anses som korrekta i kraft av att de står upptagna i SAOB, som ju är en historisk ordbok. Dock har du rätt i att nåt står med i SAOL.
  • mindless
    mindless skrev 2013-09-25 21:03:52 följande:
    Notera att Monchichier talar om SAOB och inte SAOL (och där finns dessa ord med som exempel på äldre stavningar; dock inte som uppslagsord vilket eventuellt undgått Monchichier). Och det stämmer att ord inte anses som korrekta i kraft av att de står upptagna i SAOB, som ju är en historisk ordbok. Dock har du rätt i att nåt står med i SAOL.
    Nu såg jag att Monchichier påstod att några av orden även stod i SAOL. Det är något oklart vad han menar med det. 
  • z00ey
    Nåt ska det vara. Det är lätt att komma ihåg då det bara är ett t i något och någonting. Nått är supinumformen av verbet att .
  • Anghammarad
    z00ey skrev 2013-11-06 11:00:01 följande:
    Nåt ska det vara. Det är lätt att komma ihåg då det bara är ett t i något och någonting. Nått är supinumformen av verbet att nå.
    Fast nåt har ju ingenting med något att göra, eftersom det är snickeri- och båtbyggningsterm. 
  • JSMMB

    Så här är det! Man (inte hen. Det ordet finns inte ännu i officiell bemärkelse) bör skilja på skriftspråk och talspråk. I formella och officiella sammanhang används ord som finns i SAOL. I ett brev till en kompis är det inte så noga. Huvudsaken är att man förstår varandra. SMS kan vi lämna därhän för ögonblicket. Tidigare fick man ju bara använda ett visst antal tecken per SMS och där kom alla smarta förkortningar in. För en tid sedan gick Posten ut i en kampanj där poängen var: "skriv som du pratar". Men det var nog mest för att folk inte skulle sluta skriva riktiga brev frankerade med frimärke för att man var rädd att stava fel. Alltså; något stavas, just det, något . Ska man förkorta skriver man nå´t. Nåt eller nått är något helt annat. Slutligen en uppmaning till alla språkpoliser (som jag). Sluta inte! Det är kul med språk.

  • Harrsjö
    JSMMB skrev 2014-03-19 14:10:24 följande:
    Så här är det! Man (inte hen. Det ordet finns inte ännu i officiell bemärkelse) bör skilja på skriftspråk och talspråk. I formella och officiella sammanhang används ord som finns i SAOL. I ett brev till en kompis är det inte så noga. Huvudsaken är att man förstår varandra. SMS kan vi lämna därhän för ögonblicket. Tidigare fick man ju bara använda ett visst antal tecken per SMS och där kom alla smarta förkortningar in. För en tid sedan gick Posten ut i en kampanj där poängen var: "skriv som du pratar". Men det var nog mest för att folk inte skulle sluta skriva riktiga brev frankerade med frimärke för att man var rädd att stava fel. Alltså; något stavas, just det, något . Ska man förkorta skriver man nå´t. Nåt eller nått är något helt annat. Slutligen en uppmaning till alla språkpoliser (som jag). Sluta inte! Det är kul med språk.

    Du som talar om officiella bemärkelser,

    i SAOL anges faktiskt nåt som ett vardagligt alternativ som också kan användas, då är det väl nåt och inte nå't man bör skriva? 

    www.svenskaakademien.se/svenska_spraket/svenska_akademiens_ordlista/saol_pa_natet/ordlista

  • Grande Rock

    vill jag skriva talspråk av "något" så blir det oftast någe
    vill jag skriva förkortning av "något" så blir det ngt

    för det mesta vill jag varken skriva yalspråk eller förkortningar av "något", då blir det något


    It's Good But It Just Ain't Right
  • z00ey
    JSMMB skrev 2014-03-19 14:10:24 följande:
    Så här är det! Man (inte hen. Det ordet finns inte ännu i officiell bemärkelse) bör skilja på skriftspråk och talspråk. I formella och officiella sammanhang används ord som finns i SAOL. I ett brev till en kompis är det inte så noga. Huvudsaken är att man förstår varandra. SMS kan vi lämna därhän för ögonblicket. Tidigare fick man ju bara använda ett visst antal tecken per SMS och där kom alla smarta förkortningar in. För en tid sedan gick Posten ut i en kampanj där poängen var: "skriv som du pratar". Men det var nog mest för att folk inte skulle sluta skriva riktiga brev frankerade med frimärke för att man var rädd att stava fel. Alltså; något stavas, just det, något . Ska man förkorta skriver man nå´t. Nåt eller nått är något helt annat. Slutligen en uppmaning till alla språkpoliser (som jag). Sluta inte! Det är kul med språk.
    Många rättar sig, kanske särskilt i officiella sammanhang, efter SAOL men den ska inte ses som någon helig skrift för språkbruk. Språket är vad vi gör det till och SAOL är en spegling av det samtida samhället, inte tvärt om.

    Jag lägger också stor vikt vid språklig korrekthet men en får inte glömma att språket är levande! Därmed är det fritt fram för mig att exempelvis använda ordet en i subjektsform (i stället för man) eller hen som personligt pronomen.
  • beli

    Fascinerande att så många kommer med egna teorier. "Något" kan skrivas "nåt" (men absolut inte "nått"). T.ex. vill SVT att deras översättare ska skriva "nåt" i sina undertexter, i synnerhet när det gäller talspråk.

    "Nåt" är alltså rätt svar på frågan.

  • Apopan

    Skulle inte skriva "nåt" själv, men det är såklart rätt svar. Nått har ju en helt annan betydelse då det är en böjning av ordet "nå". 

  • Racer x

    "Förkortningen" Ngt är ju bara för lata som inte orkar skriva något i sms.

  • moaguuun

    Det verkar verkligen vara delade meningar om vad som är rätt. Jag hade velat veta vad som är korrekt. Jag brukar skriva: nåt men alla andra skriver: nått men det känns som nåt är det rätta, eller?

  • Aniiee
    moaguuun skrev 2018-03-21 23:23:34 följande:

    Det verkar verkligen vara delade meningar om vad som är rätt. Jag hade velat veta vad som är korrekt. Jag brukar skriva: nåt men alla andra skriver: nått men det känns som nåt är det rätta, eller?


    Grattis till veckans trådlyft.
    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • moaguuun
    Aniiee skrev 2018-03-21 23:27:32 följande:

    Grattis till veckans trådlyft.


    Jag vet, googlade och fick upp frågan men hade varit intressant att veta om jag eller alla andra skriver fel. Det står verkligen olika överallt om vad som är korrekt.
  • Grande Rock
    moaguuun skrev 2018-03-21 23:23:34 följande:

    Det verkar verkligen vara delade meningar om vad som är rätt. Jag hade velat veta vad som är korrekt. Jag brukar skriva: nåt men alla andra skriver: nått men det känns som nåt är det rätta, eller?


    I skrift är det korrekta att skriva "något"
    Att tro är att inte veta
  • moaguuun
    Grande Rock skrev 2018-03-22 01:26:01 följande:

    I skrift är det korrekta att skriva "något"


    Jo men om man förkortar det. Det måste ju vara något av nåt eller nått som är mer korrekt.
  • ALY538
    Alshain skrev 2013-09-23 15:01:30 följande:

    Båda är vidriga, och fel. Du skriver ut något. Eller möjligen ngt.


    - "Nåt" har accepterats.
Svar på tråden Stavas det "nåt" eller "nått"?