LängtanSåStor skrev 2013-09-26 16:35:44 följande:
Hej Cleo! jag blev lite nyfiken på vad 17% och 24 % betyder. Jag är i vecka 31 själv men har aldrig hört talas om procent mått. :)
Hej! När man kommer till en viss vecka i graviditeten så kollas det med ultraljud upp mått på bebisarna för att se att de växer som de skall. Detta görs nog mest vid tvillinggraviditer för att se får tillräckligt med näring. I mitt fall så väntar jag tvåäggs som ligger i varsin hinnsäck och det är den mest snälla och säkra varianten av tvillinggraviditet, men de kollar ändå rätt ofta med ultraljud för att se att de växer enligt normen. Det finns kurvor de går efter där allt mellan 22% plus och 22% minus räknas inom det normala.Måttet är satt efter en genomsnittlig vikt vid födsel på ett genomsnittsbarn I Sverige.Avviker bebisen under 22 % eller över, så kollas det upp vad det beror på.
I mitt fall fick jag veta i Onsdags att flödet till ena tvillingen via navelsträngen är försämrat så jag vet inte hur lång till jag kommer kunna gå innan de eventuellt vill plocka ut dem. Det kan även gå tillbaka och bli bra men man vet inte så det hålls under uppsikt.
Jag vet inte hur det är när man väntar en men tror att om barnmorskan misstänker att magen tex inte växer som den skall, eller växer för mycket så skickas man på tillväxtultraljud.
Grattis till din bebis