Inlägg från: Anonym (Frågvis) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Frågvis)

    Bajset när man flyger

    Varför i hela friden ligger den här tråden under "sex & sånt"?

    Flygbajsfetischism?

  • Anonym (Frågvis)
    Selfish Geene skrev 2013-09-27 20:26:05 följande:
    Ja bajset faller rakt ner, det är därför man inte får lämna sin plats innan planet har kommit en bit från flygplatsen.

    Det är även därför det anses som god sed att inte använda flygplanstoaletten för "nr2" när man passerar över bebyggelse utan väntar tills planet befinner sig över tex vatten

    Risken för pissregn och annat skitväder är överhängande.
  • Anonym (Frågvis)
    Anonym (-) skrev 2013-09-27 21:32:42 följande:
    Förr (fram till mitten/slutet av 80-talet) så var toaletterna på tåg öppna så att allt som hamnade i toaletten hamnade på spåret. På den tiden fick man inte utnyttja toan medan tåget stod stilla.

    Men om tåget började flyga sket man på sig.
  • Anonym (Frågvis)
    ulfsas skrev 2013-10-01 08:07:24 följande:
    Nej, det har du fått helt om bakfoten.

    Jag går runt planet 1 till 6 ggr om dagen och inspekterar bl.a dessa detaljer dagligen.

    På den övre bilden så ser du överst en Alphagivare och den mörkare under sitter är pitotröret.

    Detta pitotrör finns även på alla helt nya och moderna plan. Där får vi den indikerade farten IAS (Indikated Air Speed) som via en beräkning ger CAS (Calibrated Air Speed) som sedan justeras för luftens kompressibilitet på så snabba plan att man får EAS (Equivalent Air Speed) vilken sedan justeras för det lägre trycket på högre höjd vilket ger TAS (True Air Speed) vilket är den korrekta farten i luften.

    TAS justeras för med eller motvind vilket då ger den fart över mark som man flyger med som kallas GS (Ground Speed).

    GS är lägre i motvind än i medvind därav att tiden varierar på ut och hemresa. För att komplicera det hela så justeras TAS för temperatur vilket då ger din aktuella MACH.

    MACH 1.0 är samma som ljudets hastighet på aktuell höjd eftersom ljudet går snabbare vid markytan än på hög höjd.

    Moderna plan har ofta en marschfart på 0.7 till 0.92 MACH. Vilket då är 70 % till 92 % av ljudhastigheten. Min Boeing737 kan flyga upp till MACH 0.8.

    Bilden underst visar en drainmast där den som du ser på texten är ''HOT'' för att vattnet skall rinna ut utan att frysa.

    PS, jag jobbar som flygkapten.DS

    Fler frågor?

    Jag har en fråga: vad är alfagivaren till för? (Eller måste man skriva "alpha", med engelsk stavning?)
Svar på tråden Bajset när man flyger