• Izzie91

Trampar i bajset

Är nybliven Kattägare och hon trampar i sitt bajs och går på golven så det blir avtryck. Skrubbar bort de jag ser men det som oroar mig är om jag missar och min ettåring kryper och sätter händerna i det och ja, som alla andra ettåringar gör, stoppar händerna i munnen. Bajset fastnar även i pälsen och hon sätter sig på filtar och soffan. Satt med en våtservett förut och försökte få bort det. Någon som har tips på OM man kan göra något åt det? Eller kanske bara är så med katt? :)

• Svar på tråden Trampar i bajset
  • belnea721

Klipp pälsen mellan tårna och i rumpan det gör vi mest för hennes egen skull

• Izzie91

Jahaa :) oj, får nog ha långärmat då ;) tycket hela hon luktar bajs :o och sen är hon ju en knäkatt, vill helst ligga i famnen hela tiden ;p men ska försöka klippa imorgon när sambon är hemma :)

• Izzie91

Imorse när vi vaknade så var det bajs på fönsterbrädan och hennes bakben var fullt av intorkat bajs. Hon är lös i magen också. Har tagit bort blötmaten nu, så hoppas det blir fastare idag och inte fastnar överallt på henne och sedan är överallt i lägenheten.

• Birmafröken

Det låter lite konstigt att hon trampar i bajset tycker jag...  Känns som att det är något konstigt med lådsituationen om hon inte kan undvika att göra det.

Hur stor är lådan?

Vad är det för sorts sand i lådan, och hur tjockt lager av sand är det?

Hur ofta rensar ni bort bajs och kissklumpar?

• Mokidoki

När vår långhårige hankatt kom hem till oss så gjorde han exakt likadant som din katt, var lös i magen och trampade i bajset trots att han hade en lagom stor låda att gå på.
    Jag klippte inte eller någonting utan satsade istället på att hitta rätt foder åt honom och efter ett tag när han blev bra i magen så slutade de här problemen av sig själv. Så att din katt har bajset i pälsen och trampar i det beror kanske på att det är så löst och sprids runtom i lådan så att det är svårare för honom att undvika?

Så mitt råd är alltså att hitta ett bra torrfoder som hjälper din katts mage att komma i balans, hoppas bara att det ordnar sig snabbt för jag förstår din oro över att din bebis ska få det i sig, de problemen hade ju inte vi.      

• Mokidoki
    Mokidoki skrev 2013-09-28 10:11:18 följande:

När vår långhårige hankatt kom hem till oss så gjorde han exakt likadant som din katt, var lös i magen och trampade i bajset trots att han hade en lagom stor låda att gå på.
    Jag klippte inte eller någonting utan satsade istället på att hitta rätt foder åt honom och efter ett tag när han blev bra i magen så slutade de här problemen av sig själv. Så att din katt har bajset i pälsen och trampar i det beror kanske på att det är så löst och sprids runtom i lådan så att det är svårare för honom att undvika?

Så mitt råd är alltså att hitta ett bra torrfoder som hjälper din katts mage att komma i balans, hoppas bara att det ordnar sig snabbt för jag förstår din oro över att din bebis ska få det i sig, de problemen hade ju inte vi.      

HENNE menar jag förstås, missade att det var en honkatt Tungan ute
  • Izzie91

Samma här. Lådan är stor och tar bort bajset efter varje gång hon bajsat så ren låda har hon. Har såndär pellets till henne. Igår låg hon i mitt knä och sov och då la hon blötpruttar, så var bajs i rumpan på henne. Så imorse vid halv 9 fck jag skura golven och gnugga fönsterbrädan, bordet mm... Ska in och köpa bra torrfoder i djuraffären idag men om detta håller i sig vet jag inte vad vi ska göra, är ohållbart att städa lägenheten 5 ggr och dagen och inte
    Våga ha vår son på golvet för rädsla att han ska få i sig bajs :(
    Tips på bra foder? :)

• cirkusmusen

Köp kattsand som klumpar sig och har luktkristaller! Vi köper från djuraffären, den är ganska dyr men det är värt det-

• sötare
    Izzie91 skrev 2013-09-28 10:57:16 följande:
    Samma här. Lådan är stor och tar bort bajset efter varje gång hon bajsat så ren låda har hon. Har såndär pellets till henne. Igår låg hon i mitt knä och sov och då la hon blötpruttar, så var bajs i rumpan på henne. Så imorse vid halv 9 fck jag skura golven och gnugga fönsterbrädan, bordet mm... Ska in och köpa bra torrfoder i djuraffären idag men om detta håller i sig vet jag inte vad vi ska göra, är ohållbart att städa lägenheten 5 ggr och dagen och inte
    Våga ha vår son på golvet för rädsla att han ska få i sig bajs :(
    Tips på bra foder? :)
    kan ju vara så oxå att katten e bajsar löst eftersom hon är på ett nytt ställe och därmed orolig i magen.  Våran katt var sådan den första tiden hos oss. Vi har inte bytt något foder men nu är hon helt ok i magen
  • Izzie91

Okej :) ja värt ett försök iaf :) men kan kattungar ha klumpbildande sand?

Svar på tråden Trampar i bajset