• Anonym (rädd)

Kämpar för ett KS men är så rädd, någon mer?

Är gravid i v 23. Andra barnet. Förra förlossningen var hemsk och jag är nu redo att kämpa till mig ett ks. Ska till aurora inom kort och är så nervös för hur det ska gå. 

Jag är livrädd för att föda vaginalt, så det kommer jag aldrig mer att göra om. men samtidigt är jag extremt rädd för ett ks.
    jag är rädd för sprutor, och jag är rädd för hur bedövningen kommer att upplevas, och hur det kommer att kännas när jag ligger på op-bordet.

det är verkligen som att välja mellan pest eller kolera, men jag har bestämt mig för ett ks, även att rädslan är stor. finns det fler som känner som jag?

det känns så sjukt, att kämpa till sig ett alternativ man är livrädd för, för att undvika ett annat  alternativ som känns värre.

idag har jag dragit ut ett 30 sidor långt dokument från socialstyrelsen om kejsarsnitt på moderns begäran som jag lusläst och strukit under viktig fakta i. jag vill komma förberedd till läkaren när det väl blir dags för att få veta om ett ks blir beviljat eller inte... men ja, just nu känns allt bara så surrealistiskt. HUR ska detta gå?

... hjälp..... 

• Svar på tråden Kämpar för ett KS men är så rädd, någon mer?
  • Anonym (rädd)
    Dracarys skrev 2013-10-17 07:39:49 följande:
    Berätta... vad kom ni fram till och vad blir nästa steg?

=(
    Jag har fått en tid till en "snittläkare" i mitten av nov, får se vad hon säger....
  • Anonym (rädd)
    Anonym (Why?) skrev 2013-10-17 07:45:15 följande:
    "Jag är livrädd för att föda vaginalt så det gör jag aldrig igen." En liten fråga, och det är inte för att vara taskig; men ni som säger så; hur har ni tänkt er det hela då, om ni nekas kejsarsnitt?  Barnet måste ju ut?.

En fråga till, och återigen, jag menar inget illa; varför bli gravid om man vägrar föda? Det verkar inte så genomtänkt.

Ni vet att kejsarsnitt inte är det optimala för barnet, va? Det bästa för barnet är att födas vaginalt (det är det bästa för modern också). Jag har gjort två snitt, bägge gångerna på grund av att det var akut att få ut barnet, inte för att jag ville det. Det fick till följd att min livmodervägg blev så extremt tunn att jag inte fick bli gravid igen, det var för riskabelt. Det var ju inte vad jag hade tänkt mig, men det var bara att följa läkarens order...

Det är knappast risk- och smärtfritt att göra kejsarsnitt.
    Egentligen hade jag tänkt mig att INTE svara på ditt meddelande för jag blir så provocerad av sådana här inlägg! Men känner att jag måste få "försvara" mig.

Hur vet du om denna graviditet var planerad??? om du så gärna måste veta så var inte denna bebis alls planerad. vi har valt att endast skaffa ett barn pga min förra förlossning, men nu blev jag gravid iaf. 

Jag tror inte alls på att det bästa för barnet är att födas vaginalt. och uppenbarligen så var det ju inte det bästa för dig med tanke på att det blev akut ks. hade det verkligen behövt bli akut ks om det nu var så att det BÄSTA är att föda VAGINALT?
    Har jag sagt någonstans att jag tror att det är risk och smärtfritt att göra ett ks? 
  • straw2008
    Anonym (rädd) skrev 2013-10-17 18:21:12 följande:
    Egentligen hade jag tänkt mig att INTE svara på ditt meddelande för jag blir så provocerad av sådana här inlägg! Men känner att jag måste få "försvara" mig. Hur vet du om denna graviditet var planerad??? om du så gärna måste veta så var inte denna bebis alls planerad. vi har valt att endast skaffa ett barn pga min förra förlossning, men nu blev jag gravid iaf.  Jag tror inte alls på att det bästa för barnet är att födas vaginalt. och uppenbarligen så var det ju inte det bästa för dig med tanke på att det blev akut ks. hade det verkligen behövt bli akut ks om det nu var så att det BÄSTA är att föda VAGINALT? Har jag sagt någonstans att jag tror att det är risk och smärtfritt att göra ett ks? 

Givetvis är det bäst för oss att få föda som vi vill. Varför är det bara kvinnan som vill föda vaginalt som ska respekteras ?? Varför inte ge oss alla samma respekt ?? Ofattbart.
    I kinamockaskogen.....
  • Anonym (SW)
    Anonym (rädd) skrev 2013-10-17 18:21:12 följande:
    Egentligen hade jag tänkt mig att INTE svara på ditt meddelande för jag blir så provocerad av sådana här inlägg! Men känner att jag måste få "försvara" mig.

Hur vet du om denna graviditet var planerad??? om du så gärna måste veta så var inte denna bebis alls planerad. vi har valt att endast skaffa ett barn pga min förra förlossning, men nu blev jag gravid iaf. 

Jag tror inte alls på att det bästa för barnet är att födas vaginalt. och uppenbarligen så var det ju inte det bästa för dig med tanke på att det blev akut ks. hade det verkligen behövt bli akut ks om det nu var så att det BÄSTA är att föda VAGINALT?

Har jag sagt någonstans att jag tror att det är risk och smärtfritt att göra ett ks? 

Försök bara ignorera kommentarer som enb är kränkande el ifrågasättande! Det är i slutänden enb läkarbeslut som du "är beroende av" och troligen, m tanke på var du bor, kommer behöva argumentetera för. Resterande "åsikter" fr gemene man är i slutänden betydelselösa....
  • Anonym (rädd)
    Anonym (SW) skrev 2013-10-17 20:17:31 följande:

Försök bara ignorera kommentarer som enb är kränkande el ifrågasättande! Det är i slutänden enb läkarbeslut som du "är beroende av" och troligen, m tanke på var du bor, kommer behöva argumentetera för. Resterande "åsikter" fr gemene man är i slutänden betydelselösa....
    sant. men ibland är det bara så svårt att inte skriva vad man tänker. 
  • Idahoo

Var bestämd när du pratar med snittläkaren. Säg att du kommer söka andra sjukhus om du blir nekad hos dom. Lyssna när dom berättar om riskerna och säg sedan att du förstår men att du ändå vill ha kejsarsnitt. Mitt samtal tog tio min innan läkaren gav upp och godkände trots att hon är känd för att vara anti kejsarsnitt och försökte lura i mig att det gav ökad risk för cancer!!!

• Essien
    Anonym (Why?) skrev 2013-10-17 12:54:07 följande:
    Jag är ledsen om du inte förstod min fråga. Riktigt likadan som de exempel du tar upp är den ju ändå inte, eftersom man här med vett och vilje blir gravid och sedan säger att man inte tänker föda barnet.

Det är bra om man gör sig icke medicinskt påkallade kejsarsnitt utomlands och betalar för det, det är ju trots allt  en  dyr historia och landstingen vadar ju direkt inte i pengar, men som vi alla (?) vet kan en bebis få för sig att komma tidigare än beräknat. Vad gör du då? Kniper?

När man kommer med påståenden är det bra att också ha källor. Jag missade det själv i mitt inlägg. Här är en artikel som visserligen säger "både bu och bä", men kontentan är ändå att risken för komplikationer ökar vid snitt. Det är en anledning till att det är svårt att få snitt.
    www.dagensmedicin.se/nyheter/kejsarsnitt-okar.../

Nu ska det bli intressant att se dina källor! Glad
    jaha. så förlossningsläkaren och kirurgen på Linköpings universitetssjukhus som i tv står och säger att snitt är bättre för barnet medan en vaginal förlossning är bättre för mamman kan inte sitt jobb menar du? miffo...
  • Dracarys
    Anonym (rädd) skrev 2013-10-17 18:17:22 följande:
    Jag har fått en tid till en "snittläkare" i mitten av nov, får se vad hon säger....
    Men du, det där är goda nyheter! Det är ju inte Auroran som beslutar om snitt, utan snittläkaren. När jag fick träffa läkare tog det 5 minuter att få snitt godkänt. Totalt pratade vi i 10 minuter. Det var känslosamt och skitjobbigt att sitta där och jag mådde så dåligt efteråt pga all press att jag tog två alvedon och lade mig och sov i typ 15 timmar, men själva samtalet var verkligen inget konstigt.

Att få komma till en snittläkare istället för att puttas runt bland auroror och terapeuter är verkligen goda nyheter! Efter det där mötet i november kommer du att veta hur sjukhuset ställer sig till ditt fall. Troligen får du som du vill, och då kommer såååå mycket press att släppa! Och skulle du inte få som du vill, då vet du, och då kan du gå vidare till andra sjukhus.

Var bestämd, var påläst, och om det behövs - påtala att du inte under några omständigheter kommer att acceptera en förlossning, utan i så fall går vidare till annat sjukhus om du får ett nej, men att du verkligen få hjälp lokalt. Påtala att ett nej allvarligt skulle skada ditt förtroende för det sjukhus där du senare kommer att vårdas - utan att förändra resultatet.
  • Idahoo

En sak till. Ta med din partner så att ni är två stycken. Preppa honom/henne så att ni båda två visar en gemensam front och är bestämda samt verkligen visar att ni förstår riskerna.

• Anonym (rädd)
    Idahoo skrev 2013-10-18 13:03:12 följande:
    En sak till. Ta med din partner så att ni är två stycken. Preppa honom/henne så att ni båda två visar en gemensam front och är bestämda samt verkligen visar att ni förstår riskerna.
    Ja min man ska följa med..
    Dracarys skrev 2013-10-18 08:30:50 följande:
    Men du, det där är goda nyheter! Det är ju inte Auroran som beslutar om snitt, utan snittläkaren. När jag fick träffa läkare tog det 5 minuter att få snitt godkänt. Totalt pratade vi i 10 minuter. Det var känslosamt och skitjobbigt att sitta där och jag mådde så dåligt efteråt pga all press att jag tog två alvedon och lade mig och sov i typ 15 timmar, men själva samtalet var verkligen inget konstigt.

Att få komma till en snittläkare istället för att puttas runt bland auroror och terapeuter är verkligen goda nyheter! Efter det där mötet i november kommer du att veta hur sjukhuset ställer sig till ditt fall. Troligen får du som du vill, och då kommer såååå mycket press att släppa! Och skulle du inte få som du vill, då vet du, och då kan du gå vidare till andra sjukhus.

Var bestämd, var påläst, och om det behövs - påtala att du inte under några omständigheter kommer att acceptera en förlossning, utan i så fall går vidare till annat sjukhus om du får ett nej, men att du verkligen få hjälp lokalt. Påtala att ett nej allvarligt skulle skada ditt förtroende för det sjukhus där du senare kommer att vårdas - utan att förändra resultatet.
    jo det kanske är bra nyheter, men min auora bm sa att hon trodde det var minimal chans att de skulle säga ja till ett snitt, och jag har på känn att hon valde ut den som är minst benägen till att bevilja ett snitt.

Svar på tråden Kämpar för ett KS men är så rädd, någon mer?