Anonym (barnmorska) skrev 2013-10-19 22:43:52 följande:
Hos oss blir ingen nekad ett snitt som har vart med om sexuella övergrepp och liknande. Dom jag pratar om och som kan bli nekande snitt är dom som tex är rädda för smärtan, eller haft en jobbig (men normal) första förlossning. Jag har FULL förståelse för att människor är rädda och det är vårt jobb att försöka stötta. JAg har själv vart förlossningsrädd, med första barnet fick jag en stor bristning i ändtarmsmuskeln och jag tror absolut att det kan vara smärtsammare än ett snitt som är okomplicerat. Jag träffar många som både är rädda för en vaginal förlossning och dom är lika rädda för snitt, pest eller kolera liksom.
Det jag skrivit om här är inte de individuella skillnader som finns, det finns förstföderskor som föder jätte snabbt och det finns omföderskor som har långdragna förlossningar eller får stora bristningar. Jag har hela tiden skrivit om vad som statistiskt sett är fakta och sanning. Komplikationerna vid snitt ÄR fler och större, fler dör vid snitt än normal förlossningar men återigen det finns undantag!!! Tänker inte här gå in och berätta om statistik och exakt vilka skador och komplikationer som kan bli vid snitt, tror inte det lugnar blivande mammor precis.
Efter en normal förlossning så kan du lyfta mer än efter ett kejsarsnitt även om rekommendationen är att ta det lugnt med fysisk aktivitet tills efter efterkontrollen, promenader går bra.
Ditt underliv förändras oavsett om du fött vaginalt eller inte, det påverkas av den växande livmodern och hormoner. Givetvis kan man få skador i underlivet efter en vaginal förlossning som ger problem för livet, men det är inte vanligt.
Det finns alltid människor som berättar om att efter deras snitt så mådde dom minsann prima och allt gick så smidigt men återigen jag träffar dagligen nyförlösta och ser vilka som mår bäst och snabbast kommer hem. De individuella variationerna är dock stora.
Jag tycker att man som förlossningsrädd ska prata med sin aurora barnmorska och läkaren, som är den som kan bevilja snitt och ta reda på fakta innan man bestämmer sig. Kommer inte att kommentera ytterligare här i denna fråga. Önskar er lycka till med kommande förlossningar oavsett om det blir snitt eller vaginal förlossning.
Kram
Du verkar inte vara så uppdaterad. Men i år kom det ut en undersökning som visade på att 50 % får problem för livet efter en vaginal förlossning. Och du säger att det inte är vanligt?