Inlägg från: elonpelon |Visa alla inlägg
  • elonpelon

Livmodercancer ?

Hej !
    Någon här som har haft eller har livmodercancer ? Jag har tagit prov på livmodern i veckan som gick, då jag blöder konstigt. Är 41 år och har haft blödningar nu sedan i början av sommaren. Kommer mest som levrade klumpar och så har jag haft konstant mensvärk. Man upptäckte, att jag hade cellförändringar på livmodertappen och gjorde en konisering, så de förändringarna är äntligen borta. Efter det har det dock betett sig konstigt och man har nu även hittat en cysta, men det ger inte dessa symtom säger min gynläkare och har nu alltså tagit prov på livmodern. Hoppas att någon kan berätta hur det var för er vid en sådan diagnos. Hoppas att jag inte har någon cancer, men jag vill ändå kolla med andra hur ni hade det/har det ?
    /elonpelon  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-05 18:46
    p.s Om ni vill vara anonyma, så maila mig direkt i så fall på carfors@ymail.nu

• Svar på tråden Livmodercancer ?
  • elonpelon

Jag går regelbundet 1 gång/år och tar cytologprov pga läkemedel som på lång sikt kan ge cellförändringar. Tog två cytologprov som visade cellförändringar, man gjorde i maj i år en konisering med laser. på efterkontrollen var cellförändringarna borta, men hela tiden har jag haft mensvärk och konstiga blödningar, så det var gynläkaren som ville ta prov på själva livmodern, så inget konstigt är där. Har ännu inte fått svar på provet. Cystan ska bort, men gynläkaren tror inte att cystan orsakar mina symtom. Ville bara höra hur det har tett sig för andra med cancer !!

• elonpelon

Lejonmamman....nej, jag menar livmodercancer, då man har tagit prov på livmodern

• elonpelon

Livmoderhalscancer stämmer inte alls på mig, anledningen till att jag får och kan få cellförändringar, är att jag äter läkemedel som sätter ner immunförsvaret och kan ge cancer i olika former, inte bara i underlivet. Har ännu inte fått svaret, så jag återkommer när jag fått det. Förhoppningsvis oroar jag mig i onödan :)

• elonpelon

Imorgon är det två veckor sedan provet togs och ännu inget svar. Någon som vet på ett ungefär ?

• elonpelon

Ulri...tack för att du ville berätta, det var bra gjort av dig.

Har fått svar som jag har glömt att skriva här. Det visade inte på några konstigheter. Jag ska ändå göra en titthålsoperation nu på tisdag 12/11 och ta bort en cysta som jag har väldigt ont av, men man kommer även att undersöka livmodern på ett helt annat sätt när jag sover än i vaket tillstånd och de har frågat mig om de får ta bort livmodern, ifall det ser konstigt ut under operationens gång. Jag har sagt att de givetvis får göra det. Det som är jobbigt är att inte veta hur mycket man har kvar där nere i magen när man vaknar 

• elonpelon

Hej !
    har nu opererats och man tog enbart bort cystan och en bit av äggstocken, detta är skickat för analys av patologen. Cystan såg inte konstig ut, men man har skickat den ändå för att se, så det inte finns något avvikande. Däremot såg man att jag har endometrios :(
    Har nu fått bölrja med Provera p-piller och ska äta dem ett bra tag. De ska minska blödningarna, vilket de har gjort...yippiiieee !! Och ta bort en del av värken, men ännu har jag ont efter en vecka. Är väl bara att avvakta.

Svar på tråden Livmodercancer ?