• Guldtrollsmamman

    Aspergersföräldrar som vill utbyta tankar och erfarenheter

    Jag undrar om det finns några Föräldrar till barn med Aspergers här som vill utbyta tankar och erfarenheter? Om hur man får skolan och vardagen att fungera så bra som möjligt? Som kan ge stöd när man känner sig helt uppgiven av trötthet och omvärldens oförstående. Någon som också funderar på hur den älskade ungen ska klara sig i framtiden?

  • Svar på tråden Aspergersföräldrar som vill utbyta tankar och erfarenheter
  • Blixa
    Fatheya skrev 2013-10-10 13:15:23 följande:

    Men då kanske ni kan hjälpa mig. Sonen vill gärna spela med andra men jag fattar bara inte hur man gör. Jag försökte för ett tag sedan men det gick inte bra, fast han har visserligen bara haft gratisversionen. Har nyss köpt betalversionen som han ska få på eid, som är på måndag tror jag.

    Skulle gärna vilja ha listat ut det till dess. 



    Tyvärr! Jag har egen support i form av morbrorn. Är själv helt kass på datorer. :(
  • Guldtrollsmamman
    Fatheya skrev 2013-10-10 07:45:09 följande:
    Tackar!
    Guldtrollsmamman skrev 2013-10-10 00:00:44 följande:
    Min dotter har också lätt att få väldigt rörigt runt sig även om hon är av den lugna sorten. Sedan när det är en enda röra kan hon inte riktigt fokusera och ta tag i det hela. Försöker hålla efter så det inte blir så rörigt men hinner inte alltid med tyvärr. Egen arbetshörna i skolan och dator som hjälpmedel låter väldigt bra tycker jag. Har din son haft det hela tiden och hur har ni gjort för att få skolan att införa det?
    Är det något hab kan hjälpa till med egentligen? Jag vet inte riktigt vad det är okej att be om hjälp med. Datorn fick han i ettan, han har stora problem med att skriva för hand och blir fort trött och då blir det helt oläsligt. Det är hans darrningar (tremor) som ställer till det. Arbetsterapeuten på sjukhuset tyckte att en dator skulle hjälpa honom och den beställde skolan tydligen direkt. Arbetshörnan fick han först i tvåan när han börjat i mindre (hörselanpassad klass, rena rama turen att han fick börja där) klass och läraren där inte ville plocka fram datorn stup i kvarten åt honom. Så jag har faktiskt inte gjort så mycket, det har mest varit deras idéer och initiativ. I den hörselanpassade klassen har de dessutom arbetat mycket med sådant jag läst ska vara bra för barn med autism/asperger så vi har ju rena drömtillvaron jämfört med andra. Sonen behöver inte känna sig utpekad när de fortsätter med t.ex. de bildscheman de har för ingen i klassen vet att läraren brukar ha tagit bort dem nu när alla kan läsa. Sen så är det ju superbra för de nyanlända barnen som inte kan svenska också. WIn-win!   
    Son med asperger, adhd och tremor. Änka efter en lång kamp mot cancer.

    Jag upplever inte att hab kunnat hjälpa till med något egentligen. Det man behöver göra är ju ofta att anpassa vardagen och sitt bemötande och eftersom alla är olika måste man ju ändå prova sig fram till vad som passar ens barn. Vad bra er skola låter! Vår dotters skola försöker och vill men förstår inte riktigt och därför blir det ändå inte rätt. Har bett om att dottern ska få börja använda dator som hjälpmedel nu och de har gått med på att testa så håller tummarna...
  • Blixa
    Guldtrollsmamman skrev 2013-10-10 13:23:55 följande:

    Tror också det är bra om utredningen får ta lite yid, borde bli bättre och större chans att det blir rätt då. Vet du vad som händer när diagnosen Aspergers försvinner? Kommer den bara att bytas ut mot autism utan utvecklingsstörning eller kommer alla aspiesar att anses som"friska"? Skolan är vårt stora problem. Dottern går i vanlig klass men har en resursperson. Det hjälper henne mycket med det sociala men eftersom hon är väldigt ljuskänslig och vantrivs i bråkig miljö där det är många människor som skriker, springer och knuffas så mår hon ändå dåligt av att vara där. Hur har ni andra det? Går era barn i vanliga klasser eller specialklasser och hur fungerar det för dem?
    I den nya diagnosmanualen pratar man bara om "autismspektrumstörning" med eller utan tilläggsdiagnoser i form av t ex utvecklingsförsening eller språkstörning.

    Sonen går i vanlig klass. Han har turen att gå i liten klass (15 pers), ganska lugn klass också och läraren har själv ett vuxet barn med Aspberger. Ett tag var det tal om att slå ihop hans klass med parallellklassen p g a lågt elevantal, men tack vare sonens svårigheter slapp de det! :)

    Vår normalstörda dotter går i en stor, bråkig klass. Det är bara ren tur att det inte är sonen som är i den situationen. Det hade han aldrig orkat.    

    Fritids är lite jobbigt. Där är det stort och stökigt, många barn. Men personalen gör mycket för att underlätta för vår son; schemalägger hans dagar, erbjuder möjlighet att dra sig undan, massage, hjälper honom i kontakt med andra barn.  
  • Guldtrollsmamman
    Blixa skrev 2013-10-10 08:15:56 följande:
    Tack för tipset, men det har jag provat. Han har inte motoriken till det ännu och vill inte! Hoppades att någon skulle ha en mirakellösning. ;) Äsch! Jag klipper när han sover. Det funkar. Resan vi gjorde var till ett all inclusive-hotell. Det underlättade enormt. Maten var t ex i samma lokal vid samma tid varje dag. Stor buffé så han kunde välja vad han ville, d v s bröd med smör, spagetti och köttfärssås, vaniljglass - varje dag! :) Han var också väldigt nöjd med att det fanns ett schema för hotellets aktiviteter, t ex minidisco varje kväll samma tid med samma låtar i samma ordning. :) Rekommenderas varmt!        

    Låter jättebra:) har du lust att tala om vilket hotell det var?
  • Blixa
    Guldtrollsmamman skrev 2013-10-10 13:29:42 följande:

    Jag upplever inte att hab kunnat hjälpa till med något egentligen. Det man behöver göra är ju ofta att anpassa vardagen och sitt bemötande och eftersom alla är olika måste man ju ändå prova sig fram till vad som passar ens barn. Vad bra er skola låter! Vår dotters skola försöker och vill men förstår inte riktigt och därför blir det ändå inte rätt. Har bett om att dottern ska få börja använda dator som hjälpmedel nu och de har gått med på att testa så håller tummarna...

    Vad olika habiliteringen verkar fungera på olika orter. Jag tycker vi har fått mycket hjälp; info till oss och andra närstående, erbjudande om föräldragrupp och syskongrupp, hjälpmedel (schema och time-timer). Sedan har vi just nu fokus på maten med både ssk och arbetsterapeut inblandade.
  • Blixa
    Guldtrollsmamman skrev 2013-10-10 13:31:26 följande:

    Låter jättebra:) har du lust att tala om vilket hotell det var?

    Mikri Poli på Rhodos. Vi åkte med fritidsresor. Jag tror det fungerar liknande på många av deras hotell.
  • Guldtrollsmamman
    Liljan77 skrev 2013-10-10 08:56:20 följande:
    Kikar in här. Har en son med as. Han är 7 år, blir 8 i jan, o fick sin diagnos dec-11, en månad innan han fyllde 6 år. Fast jag visste att det var något som inte *stämde* långt innan dess. Men jag fick bara höra att jag var en nervös o osäker första gångs mamma av bvc. Dagis tyckte redan från början då sonen började där vid 18 månaders ålder att han skiljde sig lite från jämnåriga,men det var först när han var runt 4 år som de tyckte det började bli lite problem. Så med uppmuntran o stöd från dagispersonal tog jag kontakt med hab. Än så länge har vi inte haft några större *problem* med sonen.Han har sällan utbrott då han blir jätteledsen o slår i saker/sig själv. Så länge vi inte stressar honom o han får följa sina mönster så flyter det på....för det mesta. Han är social,men vill/kan inte vara mitt i, utan håller sig utanför.  Som tex i skolan så står han gärna o tittar på när barnen leker,men är inte själv aktiv i leken. Dock har han nu börjat säga att han tycker det är tråkigt att vara ensam på rasterna så vi har pratat med lärarna o hoppas att det ska ändras. Det går inte så många barn i sonen klass. Det är fler barn som har diagnoser så de delade på klassen. Han tycker väldigt mycket om sång o dans. När han kommer hem från skolan går han direkt till datorn o selar spel på fb o lyssnar på samma bestämda sånger på youtube. Eller så stänger han på wii:et o dansar till samma sånger. Får han inte göra detta så blir han fruktansvärt ledsen o slår sig själv eller i väggarna. Att vilja göra sig själv illa har han börjat med nu de sista månaderna o det kunde jag inte riktigt hantera från början.  

    Välkommen hit! Ditt barn låter lite likt mitt inga större problem så länge det inte känner sig stressat. Jättebehov av att vara ensam, sitta, vid datorn, se på film, dansa till exakt samma låtar på xboxen efter den jobbiga skolan el andra stökiga miljöer. Har du några tips på hur man avstyr självskadebeteende de gånger man inte lyckats förebygga? Sådant tycker jag är jättesvårt och blir själv väldigt ledsen av det...
  • Pojkmamma2

    Hej! Jag har en son på 6 år som troligast har adhd o Aspergers.. Men bup här i länet är helt sanslöst dumma så vi har inget stöd därifrån. Vi har varit dit på bedömning och de tror att vi är för slappa som föräldrar å att bara för att man har adhd å as så blir man inte automatiskt en bråkstake... Öh nä men de kanske påverkar om man både har svårt med de sociala å impulserna?!

    I skolan på lektionerna (förskoleklass) går de bra ön så länge då han får välja själv vad han vill jobba med.. Matematik är hans specialintresse och han kan räkna på 1:ans nivå å får så göra. Men svenska å andra ämnen är han i samma ålder som de andra å lägger inte så mycket energi på det eftersom han hela tiden väljer matten. Men bup tror inte att han har adhd å as för att han kan koncentrera sig på just matten å att den funkar bra å de gör de tydligen inte om han hade haft adhd å as.. Men vi ser så mycket annat. Överaktiv, impulsiv, rastlös, svårt med de sociala koderna, problem att organisera, problem med minnet, höga ljud, hamnar OFTA i bråk med kompisar, både fula ord och slagsmål, sömnproblem med att somna in, snurrar å har sig.. Men de tycker vi först sla ändra oss men vet inte hur vu ska kunna ändra oss mer då vi har fasta rutiner på allt, mat, nattning, kliva upp å allt. Ger inte med oss o håller de vi sagt mm mm

    . Vart ska vi som föräldrar kunna ändra vårt beteende gentmot honom så han blir annorlunda? Vi gör allt för för honom å vill bara att han ska få den hjälp han så väl behöver... Han anses vara överintelligent i matte pga att han hela tiden räknar men det andra kommer ju i efterkant? Han lan leka med kompisar men då oftast äldre barn och bara 1 åt gången.... Varför hjälper dom inte oss å honom? En annan sak som jag reagerade på var att de sa såhär "det bästa är inte alltid att sätta en eller flera diagnoser i såhär låg ålder då det händer så mycket i den här åldern. Allt handlar inte om att ge diagnos och sätta in medicin"

    Men vafan, vi har inte ens nämnt nån jävla medicin å har inte haft en tanke på de Utan bara att han sla få de. Hjälp och stöd som han så väl behöver!!!!!!! :( vad gör man åt de här två kuratorerna som inte förstår?? Han har de här svårigheterna å har alltid haft men dagis fokuserade på att han blivit aggressiv i julas sitt mail till bup å jag tänket att bup går efter det.. Men allt annat då so funnits sen han var liten bäbis??! Utbrotten?

  • Blixa
    Pojkmamma2 skrev 2013-10-10 14:11:22 följande:
    Hej! Jag har en son på 6 år som troligast har adhd o Aspergers.. Men bup här i länet är helt sanslöst dumma så vi har inget stöd därifrån. Vi har varit dit på bedömning och de tror att vi är för slappa som föräldrar å att bara för att man har adhd å as så blir man inte automatiskt en bråkstake... Öh nä men de kanske påverkar om man både har svårt med de sociala å impulserna?!

    I skolan på lektionerna (förskoleklass) går de bra ön så länge då han får välja själv vad han vill jobba med.. Matematik är hans specialintresse och han kan räkna på 1:ans nivå å får så göra. Men svenska å andra ämnen är han i samma ålder som de andra å lägger inte så mycket energi på det eftersom han hela tiden väljer matten. Men bup tror inte att han har adhd å as för att han kan koncentrera sig på just matten å att den funkar bra å de gör de tydligen inte om han hade haft adhd å as.. Men vi ser så mycket annat. Överaktiv, impulsiv, rastlös, svårt med de sociala koderna, problem att organisera, problem med minnet, höga ljud, hamnar OFTA i bråk med kompisar, både fula ord och slagsmål, sömnproblem med att somna in, snurrar å har sig.. Men de tycker vi först sla ändra oss men vet inte hur vu ska kunna ändra oss mer då vi har fasta rutiner på allt, mat, nattning, kliva upp å allt. Ger inte med oss o håller de vi sagt mm mm

    . Vart ska vi som föräldrar kunna ändra vårt beteende gentmot honom så han blir annorlunda? Vi gör allt för för honom å vill bara att han ska få den hjälp han så väl behöver... Han anses vara överintelligent i matte pga att han hela tiden räknar men det andra kommer ju i efterkant? Han lan leka med kompisar men då oftast äldre barn och bara 1 åt gången.... Varför hjälper dom inte oss å honom? En annan sak som jag reagerade på var att de sa såhär "det bästa är inte alltid att sätta en eller flera diagnoser i såhär låg ålder då det händer så mycket i den här åldern. Allt handlar inte om att ge diagnos och sätta in medicin"
    Men vafan, vi har inte ens nämnt nån jävla medicin å har inte haft en tanke på de Utan bara att han sla få de. Hjälp och stöd som han så väl behöver!!!!!!! :( vad gör man åt de här två kuratorerna som inte förstår?? Han har de här svårigheterna å har alltid haft men dagis fokuserade på att han blivit aggressiv i julas sitt mail till bup å jag tänket att bup går efter det.. Men allt annat då so funnits sen han var liten bäbis??! Utbrotten?
    Svårt att råda då jag inte varit i liknande situation, men vad upplever du som störst problem för din son just nu? Och hur hanterar ni just det problemet i nuläget? Kanske kan komma med något tips...
  • Pojkmamma2
    Blixa skrev 2013-10-10 14:31:01 följande:
    Svårt att råda då jag inte varit i liknande situation, men vad upplever du som störst problem för din son just nu? Och hur hanterar ni just det problemet i nuläget? Kanske kan komma med något tips...
    Tack! De största problem är allt, nä men alltså de jobbigaste är nog att han har så svårt för kompisar, förändringar, hyperaktiv och otroligt svårt att slappna av. Kommer ofta i bråk med kompisar å då framförallt på fria leken och på raster samt fritids. Är som störst problem på just de punkterna. Samt när nått oförberett inträffar. Samt att han är jätte impulsiv, gör först å tänker sedan...

    Ja du.. Vad gör vi.. Försöker förbereda honom genom ett bildschema, pratar med få men instruktiva ord, sitter bredvid honom när han ska somna. (Har alltid fått göra det) samma rutiner varje dag.

    Tex morgon:

    Kliva upp, klä på sig äta frukost se på Bolibompa (är så svårt att få i han frukost om han inte har nåt å göra samtidigt) borsta tänderna å gå iväg. Kär alltid samma visa varje morgon.

    Men största problem är på skolan och i stressade situationer samt hans impulsiva sätt att vara..
Svar på tråden Aspergersföräldrar som vill utbyta tankar och erfarenheter