• Anonym (ssk)

MÅSTE man vara provanställd?

Blir färdig sjuksköterska i juni 2014 och har en stark barnlängtan. Dock vill jag ju inte skaffa barn innan man sitter mer säkert ekonomiskt. Vi har handpenningen helt klar till hus och båda har vi utbildningar som mer eller mindre garanterar jobb. Min undran är bara om det ALLTID är provanställning som ssk? Och är den isf alltid sex månader? Vet ju att man riskerar att få provanställningen avbruten om man skulle bli gravid och jag vill inte heller gå och hålla in magen och ljuga för kollegor och arbetsgivare. Så jag undrar då som sagt om det är möjligt att få en tillsvidaretjänst direkt, någon ssk som vet?

• Svar på tråden MÅSTE man vara provanställd?
  • Anonym (ssk)
    Anonym (???) skrev 2013-10-06 16:07:48 följande:
    Och du kan inte vänta 6 månader med att försöka bli gravid? Känns desperat.

ja de läskunniga såg säkert att jag pluggar till juni nästa år och sedan börjar ju en eventuell provanställning efter det. alltså en bra bit mer än 6 månader kvar... och jag frågar ju dessutom för att jag KAN vänta. jag undrar hur länge jag ska vänta. din lilla stackare där Solig
  • Anonym (ssk)
    SEM skrev 2013-10-06 16:45:48 följande:
    Jag är arbetsgivare, och jag har anställt två st nyligen. En fick fast direkt och en på provanställning i 6 månader. Den ena har vik. Hos mig i 2 år, så jag vet vem det är, men den andre är ny. Skulle hon komma om en månad o säga att hon är gravid, och jag tycker hon funkar, då får hon ju självklart komma tillbaka. Hon hinner bli fast innan hon går. Om jobbet inte är för belastat. Annars ser jagdet som Diskriminering..men jobba gärna 2-3 månader innan ni börjar :) sedan syns inte alltid grav. Så tidigt:) du ha ingen skyldighet att berätta:)