• Anonym (ssk)

MÅSTE man vara provanställd?

Blir färdig sjuksköterska i juni 2014 och har en stark barnlängtan. Dock vill jag ju inte skaffa barn innan man sitter mer säkert ekonomiskt. Vi har handpenningen helt klar till hus och båda har vi utbildningar som mer eller mindre garanterar jobb. Min undran är bara om det ALLTID är provanställning som ssk? Och är den isf alltid sex månader? Vet ju att man riskerar att få provanställningen avbruten om man skulle bli gravid och jag vill inte heller gå och hålla in magen och ljuga för kollegor och arbetsgivare. Så jag undrar då som sagt om det är möjligt att få en tillsvidaretjänst direkt, någon ssk som vet?

• Svar på tråden MÅSTE man vara provanställd?
  • Anonym (ssk)
    Anonym (???) skrev 2013-10-06 16:07:48 följande:
    Och du kan inte vänta 6 månader med att försöka bli gravid? Känns desperat.

ja de läskunniga såg säkert att jag pluggar till juni nästa år och sedan börjar ju en eventuell provanställning efter det. alltså en bra bit mer än 6 månader kvar... och jag frågar ju dessutom för att jag KAN vänta. jag undrar hur länge jag ska vänta. din lilla stackare där Solig
  • Anonym (ssk)
    SEM skrev 2013-10-06 16:45:48 följande:
    Jag är arbetsgivare, och jag har anställt två st nyligen. En fick fast direkt och en på provanställning i 6 månader. Den ena har vik. Hos mig i 2 år, så jag vet vem det är, men den andre är ny. Skulle hon komma om en månad o säga att hon är gravid, och jag tycker hon funkar, då får hon ju självklart komma tillbaka. Hon hinner bli fast innan hon går. Om jobbet inte är för belastat. Annars ser jagdet som Diskriminering..men jobba gärna 2-3 månader innan ni börjar :) sedan syns inte alltid grav. Så tidigt:) du ha ingen skyldighet att berätta:)

tack! givetvis tänkte jag inte ta och bli gravid på direkten :) jag vill ju gärna hinna jobba in lite erfarenhet också menar jag. men jag vill heller inte vänta för länge då jag precis fått veta att jag kan få svårt att få biologiska barn. så jag tänkte att om man startar någon bebisverkstad när man har jobbar över sommaren så borde väl ingen arbetsgivare bli ilsken? skulle man bli gravid på stört så borde det ju inte synas på en tre månader iaf hoppas jag. är mest rädd att man ska lyckas avslöja sig innan provanställningen är slut så blir man fimpad direkt och står där med lägsta fp sen. att de inte får göra så är ju en klen tröst för det man får efter att processa mot en arbetsgivare lär nog inte täcka upp allt man gått back. om man ens får rätten på sin sida då. men tack så mkt för svaret, ett år känns inte så långt :)
  • Anonym (ssk)
    alynda skrev 2013-10-06 17:04:55 följande:
    Som SEM ovan säger så har du ingen skyldighet att berätta om graviditet, i alla fall inte förrän två månader innan du ska vara föräldraledig. Tyvärr kan vissa mer skrupellösa arbetsgivare fuska sig ur, men enligt lag får man inte diskrimineras p g a graviditet. Det gäller t ex att anställas över huvud taget, att det inte ska påverka om man får fortsätta efter provanställning o s v.

jo det är iofs sant. men jag skulle nog inte kunna ljuga. är rätt spinkig så efter tredje månaden borde det börja synas :P och skulle någon fråga så skulle jag bara säga som det är.
  • Anonym (Fördel)
    Anonym (ssk) skrev 2013-10-06 18:22:01 följande:

jo det är iofs sant. men jag skulle nog inte kunna ljuga. är rätt spinkig så efter tredje månaden borde det börja synas :P och skulle någon fråga så skulle jag bara säga som det är.
    jag är också spinkig men min mage syntes inte förrän i vecka 25.. Likaså med 2:an..

Är nu i vecka 12 och väntar 3:e ingen tendens till mage än.

Så säg inte så :))  
  • SEM
    Anonym (ssk) skrev 2013-10-06 18:19:51 följande:
    tack! givetvis tänkte jag inte ta och bli gravid på direkten :) jag vill ju gärna hinna jobba in lite erfarenhet också menar jag. men jag vill heller inte vänta för länge då jag precis fått veta att jag kan få svårt att få biologiska barn. så jag tänkte att om man startar någon bebisverkstad när man har jobbar över sommaren så borde väl ingen arbetsgivare bli ilsken? skulle man bli gravid på stört så borde det ju inte synas på en tre månader iaf hoppas jag. är mest rädd att man ska lyckas avslöja sig innan provanställningen är slut så blir man fimpad direkt och står där med lägsta fp sen. att de inte får göra så är ju en klen tröst för det man får efter att processa mot en arbetsgivare lär nog inte täcka upp allt man gått back. om man ens får rätten på sin sida då. men tack så mkt för svaret, ett år känns inte så långt :)

Om du är i din provanställning och bli gravid, chefen få reda på det - då måste chefen ha en jäkligt bra orsak till varför du inte får fast. Graviditeten få inte vara en orsak. Du behöver inte vara orolig :) men prata inte om tänkbara planer oså med framtida kollegorna o chef.

Lycka till!
  • Anonym (.....)
    SEM skrev 2013-10-06 19:17:47 följande:

Om du är i din provanställning och bli gravid, chefen få reda på det - då måste chefen ha en jäkligt bra orsak till varför du inte får fast. Graviditeten få inte vara en orsak. Du behöver inte vara orolig :) men prata inte om tänkbara planer oså med framtida kollegorna o chef.

Lycka till!
    Vid en provanställning behövs inte en egentlig orsak till att inte få fast, det räcker med ett det funkar inge bra. Det är inte speciellt svårt att göra sig av med en gravid provanställd. ....
  • Anonym (förskollärare)

Nu är inte jag ssk utan förskollärare men jag blev i januari fast anställd som nyexad.

• SEM
    Anonym (.....) skrev 2013-10-06 19:40:08 följande:
    Vid en provanställning behövs inte en egentlig orsak till att inte få fast, det räcker med ett det funkar inge bra. Det är inte speciellt svårt att göra sig av med en gravid provanställd. ....

Sån arb.givare vill då inte jag vara. Man ska helst få lite upplysningar o man känner själv som medarbetare om det fungerar eller inte jag har iaf dialog med mina nyanställda och personalgruppen.
  • Jesper f
    SEM skrev 2013-10-06 19:17:47 följande:

Lycka till!

Jag utgår ifrån att du nu LÄST nya kollektivavtalet fom 1/5 2013? Numer får man avbryta en provanställning UTAN mottivering, så länge man inte är inne på 14 dagars regeln på sluttampen.

Dessutom SKA arbetstagare upplysa arbetsgivare om medicinska tillstånd av vikt för utförandet, och fysiska arbeten - där ÄR graviditet att jämställa med medicinskt tillstånd enligt flertal dommar från AD.

Så nä, det är inte ens särskilt svårt för arbetsgivaren numer att avanställa uppenbara graviditets lögnare. Så det ska man verkligen inte ljuga om!.

• Jesper f
    SEM skrev 2013-10-06 20:43:58 följande:

Sån arb.givare vill då inte jag vara. Man ska helst få lite upplysningar o man känner själv som medarbetare om det fungerar eller inte jag har iaf dialog med mina nyanställda och personalgruppen.

Nej, det hoppas jag ingen vill vara, men tro mig, det finns tom ganska gott om dom ( tyvärr ), så alla andra råd än att vara tvär-ärlig när det kommer tex till graviditetsrågor, är att sätta den enskilda i risk. Finns inte ett smack tex fack kan göra i en sådan situation, om inte personen från första början själv har rent mjöl i påsen.
Svar på tråden MÅSTE man vara provanställd?