• Anonym (ssk)

MÅSTE man vara provanställd?

Blir färdig sjuksköterska i juni 2014 och har en stark barnlängtan. Dock vill jag ju inte skaffa barn innan man sitter mer säkert ekonomiskt. Vi har handpenningen helt klar till hus och båda har vi utbildningar som mer eller mindre garanterar jobb. Min undran är bara om det ALLTID är provanställning som ssk? Och är den isf alltid sex månader? Vet ju att man riskerar att få provanställningen avbruten om man skulle bli gravid och jag vill inte heller gå och hålla in magen och ljuga för kollegor och arbetsgivare. Så jag undrar då som sagt om det är möjligt att få en tillsvidaretjänst direkt, någon ssk som vet?

• Svar på tråden MÅSTE man vara provanställd?
  • SEM

Jag har avskedat folk och har alltid en motivering och hade en på prov som jag hade motivering. Nu är alla arbetsgivare inte som jag, men det är schysst med en motivering. Bli det ingen motivering o arbetsgivare vet att personen är gravid.. Ah.. Då bli det inte roligt..

• Zunrose

om du blir gravid så sitter du ju säkert ändå under de 6 mån för de sparkar ju inte då för det är diskriminering och det kan man använda emot de.

• Anonym (.....)
    Zunrose skrev 2013-10-07 06:40:08 följande:

om du blir gravid så sitter du ju säkert ändå under de 6 mån för de sparkar ju inte då för det är diskriminering och det kan man använda emot de.

Dom säger ju knappast att det är för hon är gravid. En provanställning är en provanställning och fet är bara hej då om arbetsgivaren känner för det. Dumt att ta risken. Det är väldigt svårt för ts att bevisa att hon inte fick vara kvar för hon är gravid om arbetsgivaren tex säger att dom sa upp för hon inte passade i gruppen, passade för jobbet. Dom behöver inte ens en riktig anledning för att säga upp en provanställning. Kan du se högre upp i tråden.
  • Anonym (Förhandling)

Som alla villkor i ett avtal så är provanställning en förhandlingsfråga. Jag har framgångsrikt de senaste 2 ggr jag sökt nytt arbete förhandlat bort provanställningen. Så har du bra argument till varför du inte ska ha provanställning så brukar det inte vara omöjligt om du är den person de vill anställa.

Rörande provanställningens uppsägning så har det sagts tidigare, arbetsgivaren behöver inte ens ange skäl för att säga upp en provanställning. 

• Anonym (dsk på BVC)

Provanställningen är förhandlingsbar. Men jag skulle aldrig förhandla bort provanställningen, inte helt iallafal. Kanske till en kortare period än 6 månader. Provanställningen är inte enbart för att se om arbetsgivaren anser dig lämplig för arbetet, utan även en chans för dig att prova på ett nytt ställe att arbeta på. Som ssk finns det långt fler oattraktiva arbetsställen än arbetsställen där man verkligen vill arbeta, så välj med omsorg! Du kan lätt vänta tills du har hittat din arbetsplats innan ni börjar baka på bebis!

• Anonym (ssk)
    Jesper f skrev 2013-10-06 21:02:58 följande:
    Nej, det hoppas jag ingen vill vara, men tro mig, det finns tom ganska gott om dom ( tyvärr ), så alla andra råd än att vara tvär-ärlig när det kommer tex till graviditetsrågor, är att sätta den enskilda i risk. Finns inte ett smack tex fack kan göra i en sådan situation, om inte personen från första början själv har rent mjöl i påsen.

Nu skulle jag ju oavsett allt ändå inte ljuga eller försöka bli gravid om jag ännu är provanställd. Båda mina systrar har haft ett vidrigt illamående sedan väldigt tidigt i graviditeterna (de fick ligga inne med dropp) så åker jag på samma är jag ju rökt i vecka åtta typ. Undrade som sagt bara om man kunde få fast tjänst direkt när man är ssk. Jag tänker inte börja min första anställning som ssk med att ljuga för chefen liksom :)
  • Anonym (ssk)
    Anonym (dsk på BVC) skrev 2013-10-07 10:59:01 följande:
    Provanställningen är förhandlingsbar. Men jag skulle aldrig förhandla bort provanställningen, inte helt iallafal. Kanske till en kortare period än 6 månader. Provanställningen är inte enbart för att se om arbetsgivaren anser dig lämplig för arbetet, utan även en chans för dig att prova på ett nytt ställe att arbeta på. Som ssk finns det långt fler oattraktiva arbetsställen än arbetsställen där man verkligen vill arbeta, så välj med omsorg! Du kan lätt vänta tills du har hittat din arbetsplats innan ni börjar baka på bebis!

Min plan är dock inte att hitta en plats att "stanna på". Jag vill till ambulans och kommer på vägen dit skaffa så bred erfarenhet som möjligt från tex mava, iva, akutmottagning osv. Har blivit rådd att byta ställe ungefär en gång varje år eller efter ett och ett halvt. Dels för att få upp lönen och dels för att bredda kompetensen. Så ska jag vänta tills jag är "där jag vill stanna" så får jag vänta typ fem år. Och det vill jag inte för då är jag över 30 och min läkare har sagt åt mig att jag bör börja innan dess då det inte är säkert om det ens går på naturlig väg. Jag kommer alltså inte heller ta ut någon majoritet av föräldraledigheten utan bara den första hälften och sen byter vi.
  • Anonym (dsk på BVC)
    Anonym (ssk) skrev 2013-10-07 14:04:30 följande:

Min plan är dock inte att hitta en plats att "stanna på". Jag vill till ambulans och kommer på vägen dit skaffa så bred erfarenhet som möjligt från tex mava, iva, akutmottagning osv. Har blivit rådd att byta ställe ungefär en gång varje år eller efter ett och ett halvt. Dels för att få upp lönen och dels för att bredda kompetensen. Så ska jag vänta tills jag är "där jag vill stanna" så får jag vänta typ fem år. Och det vill jag inte för då är jag över 30 och min läkare har sagt åt mig att jag bör börja innan dess då det inte är säkert om det ens går på naturlig väg. Jag kommer alltså inte heller ta ut någon majoritet av föräldraledigheten utan bara den första hälften och sen byter vi.
    Härligt att du redan har gjort upp en vettig plan för din karriär! Kör hårt, och lycka till!
  • Lisaa87

När jag blev färdig ssk för 2 år sedan fick nästa alla mina klasskompisar vikariat. Idag när det är brist på ssk får många nyexade fast tjänst direkt, så är det i alla fall på mitt sjukhus =)
    Vet några som haft vikariat och sedan blivit gravida, de kunde ändå komma tillbaka sin gamla arbetsplats efter föräldraledigheten.

• Scrubs81

Du har ju all chans i världen att ställa precis dina egna villkor just nu, så jag skulle inte bekymra mig för fem öre.AllA skriker efter sjuksköterskor!

Svar på tråden MÅSTE man vara provanställd?