• Mellanmjölkens land

Julklappar till 2,5åring. Lagom kostnad/antal?

Hur mycket tycker du att det är lagom att köpa julklappar för till en 2,5åring? Eller är det bättre att gå på antal? Hur många isf?

Vi har råd så problemet ligger inte där utan i att vi helst vill undvika att hamna i samma sits som en kollega där barnen (lågstadieåldern) blir besvikna om de inte får presenter för uppåt 8000 PER BARN.

Tittar jag på listan över saker vi skulle vilja ge känns det som på tok för mycket
    Duplo (inköpt i somras på konkursutförsäljning)
    Dockkläder
    Pulka/bob
    Leksaksspis
    Kritor
    Böcker (många av de nuvarande börjar bli för enkla)
    Ballonger

Vi köper även från Farmor/Farfar eftersom de bor för långt bort för att det ska vara praktiskt för dem att handla själva.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-07 21:02
    Vi kommer inte vara 20 pers som firar jul utan totalt gäller det utöver oss föräldrar mor&farföräldrar samt en faster som vi inte vet om hon kommer.

• Svar på tråden Julklappar till 2,5åring. Lagom kostnad/antal?
  • anyXX

Jag skulle gett pulkan och böckerna tidigare. Det blir ju samma mängd egentligen men lite mer utspritt :)

flicka 2008 & pojke 2010
  • nozpa

Har en tjej som blir 2½ i dec. Vi föräldrar kommer köpa lite pippisaker. (Kläder, väska osv). Lite böcker och ett dockskåp.

Mormor/farmor osv kommer köpa cykel och surfplatta till henne. Ev köper dom väl något litet med som pussel osv.
    Men det får inte bli för många saker. 

Jag tror egentligen inte att priset spelar så stor roll just nu, nästa jul är nog värre om dom har koll på värdet av sakerna. Annars tror jag man bör tänka på mängden. 

Jag var en sån otroligt bortskämd och krävande filur. Det skulle vara mycket julklappar och dyra. Det satt kvar upp till 20 års åldern för mig. Så vi aktar oss för att göra våra barn till den typen. :P    

• Mellanmjölkens land

Jag misstänker att min mamma kommer ge böcker och dockkläder utöver lite vanliga kläder.

Kanske kan det vara ett alternativ att köpa en pulka och sen bara plocka fram den i samband med första snön?

Funderar även på om vi skulle skippa leksaksspisen men samtidigt är den en stor favorit på dagis och här hemma lagas det mat på allt som ens kan påminna om en spis...

• Alexi

Nu var min son två år precis förra året men jag upplever nog att det är samma nu vid runt tre år. Undvik stor mängd, framför allt ha inte stor mängd som öppnas samtidigt. Han kommer bara försvinna i papper och rivande och inte fatta någonting av vad han faktiskt får.

Sprid ut paketen. Vi som väntade rätt mycket paket till barnen vid julklappsutdelningen gav våra julklappar till barnen på morgonen, istället för julstrumpa typ. Så de låg under granen när barnen kom ner på morgonen. Och det kanske var två paket var.

Böcker, köp nu under hösten istället, varför ge som julklapp? Ballonger, varför? Sätt upp och dekorera på julafton med istället då om ni vill ha det. Kritor ser jag som förbrukningsvara, ta fram när ni vill rita.

Min poäng är nog att mer äldre barn är antalet paket viktigt men för en 2-3-åring är det inte viktigt.

Min dotter var fyra år förra julen och då såg jag att antalet paket var lite viktigt för henne, inte antalet hon fick i sig men i relation till vad andra barn (som hennes 7-åriga kusin) fick. Men det är första året hon sett det så, och öppnar inte andra barn paket samtidigt så uppstår ju inte den jämförelsen.

• sanols

Vi kommer köpa två paket.

En bil med släp

En lastbil med stort släp ;)

Sen får han av mormor, morfar, farmor, farfar. Behöver absolut inte mer saker.      

• vi och pyret

Vi har alltid försökt ge få paket, de drunknat annars (iaf våra barn) och blir ointresserade av kvarvarande paket. Så typ 2-3 paket brukar vi ha som max.

• Alexi

En annan input är också den här. Man tänker så mycket som förälder att man inte ska skämma bort barn, de ska inte få saker i tid och otid osv. Men det tar flera år till innan de börjar skilja på få och få. Dvs jag lägger undan en del leksaker ibland och sen dyker de upp ett halvår senare. Eller så köper jag något på rea som de får till semestern. Eller så hittar mormor något hemma hos sig som jag lekte med som liten och mina barn får detta. eller så får barnet något i julklapp. Det är liksom ingen skillnad ännu, nya saker som nya saker. Alltså är det roligare att sprida ut det mer under året. Förgylla en trist novemberdag med en ny spis tex. Eller en dag på sommarsemestern tog jag fram den stora lådan med mina gamla barbiegrejor.

• Isola747

Är jag den enda som tycker att ts lista lät ganska lagom? Jag har nog själv alltid fått mycket och dyra julklappar av mina föräldrar men alltid, enda sedan jag var riktigt liten, varit väldigt tacksam och aldrig förväntat mig många eller dyra saker. Min 3 åring är likadan, fantastiskt tacksam trots att hon fått många paket. Så just den saken tror jag inte att man behöver oroa sig så mycket för, det sitter väl mer i övrig uppfostran. Dock har jag märkt på dottern att det blivit för mycket så att hon inte orkat öppna alla paket så i år ska jag försöka hålla mig till 6 paket eftersom vi satt en gräns på 5 till julfirandet med släkten och så får hon julaftonskläder på morgonen och kanske även något av sin mormor då :) jag kommer nog alltid att ge julklappar efter förmåga, tror inte att mina barn kommer bli odrägliga för det :)

Tycker helt enkelt att man ger så mycket man vill och kan :)

• cosinus

Det fina med en 2.5-åring är ju att de varken minns eller förstår vad de fått ett år mot nästa år.

Så det är inget problem att ge allt det som står på listan på jul om ni vill.

Å andra sidan brukar de i den åldern öppna 1 sak, leka ett tag och är det för mycket orkar de inte ens öppna allt samma kväll.

Jag hade tagit bort bob/pulka eftersom det är skitsvårt att slå in och dessutom kommer snön här alltid innan julafton.

Resten hade jag låtit vara kvar. Orkar barnet inte öppna allt låt henne fortsätta dagen efter. Vill ni ge mindre nästa år är det inget problem :)

• Bling1975

Kostnaden är nog skitsamma nu när de är små. Men de har sällan tålamod och intresse av att öppna många paket. Jag vill köpa hur många som helst till min dotter men väljer att låta bli. Hon får tre julklappar av oss och två av dem får öppnas hemma på morgonen innan vi firar med släkten.

I den åldern är det helt onödigt att slå in saker som man hade tänkt köpa ändå för de behöver inte många paket. När man blir större är det en annan sak.

Om jag var er hade jag satsat på spisen som ni vet att hon kommer bli glad för och kanske en eller två klappar till. Det andra hade hon fått ändå när det passade.

Svar på tråden Julklappar till 2,5åring. Lagom kostnad/antal?