• Skånetös

Insemination hösten 2013

Någon som ska insemineras nu under hösten 2013? Vi har försökt bli gravida i 2,5 år och ingenting har hänt. Har inte hittats något fel på varken mig eller min sambo. Ska påbörja vår första insemination om ett par veckor. Hade varit roligt att följas åt.

• Svar på tråden Insemination hösten 2013
  • Linda8110
    attlangta01 skrev 2014-11-10 15:59:35 följande:

Hej 

Har följt denna tråden sporadiskt. Har förstått att en del av er plussat med insemination. Min fråga är på vilket försök plussade ni? Gjorde ni insemination pga att er partners sperma inte är bra? 
    Vi har gjort 2 inseminationer nu, utan resultat. Vi har en son sedan tidigare som blev till med hjälp av sprutor, så gjorde vi jobbet själva. Just nu är vi tyvärr i en situation där vi inte har råd att gå vidare till IVF. Jag har hört samt läst om väldigt dåliga odds med insemination. Så jag funderar på om man kanske ska strunta i att göra fler inseminationer och bara göra hormonbehandlingar. JAg ska självklart rådfråga läkarna. Men ville komma med er som har gjort detta, hur det varit för er..... om någon orkar svara.....

Vi har gjort 4 inseminationer samt en IVF och tyvärr inte plussat ännu. Vi är oförklarligt barnlösa dvs de hittar inga fel på oss. Gör ni inseminationer med Pergotime eller utan?
  • Nightrose

Hej Har följt denna tråden sporadiskt. Har förstått att en del av er plussat med insemination. Min fråga är på vilket försök plussade ni? Gjorde ni insemination pga att er partners sperma inte är bra? Vi har gjort 2 inseminationer nu, utan resultat. Vi har en son sedan tidigare som blev till med hjälp av sprutor, så gjorde vi jobbet själva. Just nu är vi tyvärr i en situation där vi inte har råd att gå vidare till IVF. Jag har hört samt läst om väldigt dåliga odds med insemination. Så jag funderar på om man kanske ska strunta i att göra fler inseminationer och bara göra hormonbehandlingar. JAg ska självklart rådfråga läkarna. Men ville komma med er som har gjort detta, hur det varit för er..... om någon orkar svara.....

Med sonen nr 1 gjorde vi 10 hormonbehandlingar (1 pergo, 3 puregon och 6 menopur) och hemmajobb utan resultat. Han blev sedan till med ivf på första försöket.

Med son nr 2 (som jag idag är i v 37+0) blev vi gravida med hjälp av menopur och insemination på första försöket.

Maken har toppspermier och i mycket mängd. Jag har lättare endometrios och pcos med 0 ägglossning på egen hand samt svårstimulerad livmoderslemhinna.
  • attlangta01
    Linda8110 skrev 2014-11-10 16:35:37 följande:
    Vi har gjort 4 inseminationer samt en IVF och tyvärr inte plussat ännu. Vi är oförklarligt barnlösa dvs de hittar inga fel på oss. Gör ni inseminationer med Pergotime eller utan?
    Tack för ditt svar! Vi gör insemination med menopur. Jag har pco och har ingen egen ägglossning, så måste ha hjälp med det.....
  • attlangta01
    Nightrose skrev 2014-11-10 16:53:50 följande:
    Med sonen nr 1 gjorde vi 10 hormonbehandlingar (1 pergo, 3 puregon och 6 menopur) och hemmajobb utan resultat. Han blev sedan till med ivf på första försöket.

Med son nr 2 (som jag idag är i v 37+0) blev vi gravida med hjälp av menopur och insemination på första försöket.

Maken har toppspermier och i mycket mängd. Jag har lättare endometrios och pcos med 0 ägglossning på egen hand samt svårstimulerad livmoderslemhinna.
    Åh vad härligt, bebis alldeles snart! :)

Min sambo har också jätte bra spermier och jag har pco! Är så trött på allt det här nu. Min son blev till på första försöket tillsammans med min sambo. Däremot så försökte jag med mitt ex i tre år (totalt 13behandlingar) lyckades bara med ett MA under alla dessa försök, på andra IVFet...
    Nu har vi försökt i ett år. Börjar sakta förlora hoppet.....: /
  • LillaSofie

Hej Har följt denna tråden sporadiskt. Har förstått att en del av er plussat med insemination. Min fråga är på vilket försök plussade ni? Gjorde ni insemination pga att er partners sperma inte är bra? Vi har gjort 2 inseminationer nu, utan resultat. Vi har en son sedan tidigare som blev till med hjälp av sprutor, så gjorde vi jobbet själva. Just nu är vi tyvärr i en situation där vi inte har råd att gå vidare till IVF. Jag har hört samt läst om väldigt dåliga odds med insemination. Så jag funderar på om man kanske ska strunta i att göra fler inseminationer och bara göra hormonbehandlingar. JAg ska självklart rådfråga läkarna. Men ville komma med er som har gjort detta, hur det varit för er..... om någon orkar svara.....

Vi plussade på andra försöket och fick vår dotter i juli. Vi gjorde insemination pga av att jag har två livmödrar. :)
  • Nightrose
    attlangta01 skrev 2014-11-10 17:31:58 följande:

Åh vad härligt, bebis alldeles snart! :)

Min sambo har också jätte bra spermier och jag har pco! Är så trött på allt det här nu. Min son blev till på första försöket tillsammans med min sambo. Däremot så försökte jag med mitt ex i tre år (totalt 13behandlingar) lyckades bara med ett MA under alla dessa försök, på andra IVFet...

Nu har vi försökt i ett år. Börjar sakta förlora hoppet.....: /

Japp...snart är det dags! :)

Ngt att ha i åtanke är ju att insemination hjälper ju bara till att få spermierna lite närmre ägget. Men sen är det ju dessvärre samma chans som annars vid vanligt samlag, 20%. Tyvärr mycket annat som ska klaffa som vi inte kan rå för eller göra ngt åt. Det är en riktig frustrerande och plågsam lotteri :/ hoppas ni får ert efterlängtade syskon snart!! Enormt jobbigt med alla hormoner hit och dit! :/
  • guldlock1980

Min man är steril så därför måste vi använda oss av donerade spermier. Medan vi väntade på vår tur i Sverige gjorde vi 4 inseminationer i Danmark, 1 ivf och 1 fet i Riga utan resultat. Första ivf i Sverige resulterade precis i ett plus :)

• Adina15
    guldlock1980 skrev 2014-11-10 09:26:17 följande:
    Wow så du är ruvare nu dessutom, helt underbart ju!! :) Härligt att du också upplevde att du blev väl omhändertagen. Verkligen goda nyheter att du fick så många embryos till frysen OCH att de kunde återföra ett litet frö :)

Japp, Lutinus är en ny upplevelse ;) Bara att bunkra upp med trosskydd... Det jobbigaste är att man hela tiden känner hur det "rinner till".

Japp, går in i vecka 6 på torsdag :) Tog ett CB digital igår bara för att se att det plussas på en vecka från förra testet och det gjorde det, så skönt! Om tre veckor idag är det första ultraljudet. Japp fortsätter med både akupunktur och Lutinus, för säkerhets skull. Känner inte så mycket egentligen ännu, haha nästan så jag önskar jag kände lite illamående eller något ;)
    ja tydligen är jag också ruvade hihi.

Helt sant med Lutinus upplevelsen, jag blir ibland fullkomligt GALEN på den ofräscha "rinna till konstant"-känslan...  vet inte hur ofta man springer på toa och yes, trosskydden byts ut så det riktigt brinner i trosorna! ;)

Hela den här grejen med att viskulle åka till Riga var ju lite av din förtjänst faktiskt, vi hade tittat på det sedan tidigare men sen följde jag dig på er resa och även om det nu inte blev nåt där för er så var det iaf det som gav mig lite spark i baken..

lustigt nog har vi loopat i samma kvarter med lite liknande fertilitetshistoria sedan en tid tillbaka; inseminationer Sellmer Danmark, akupunktur Kira, boende söderort, AVA... Nu kör ni IVF via KS vilket vi tidigare gjort, (fast vidareremmiterades till Linköping p g av dåvarande köer.)

nu är du gravid- se till att fortsätta vara det så ska jag också bli det snart! om inte detta försök så kanske nästa!?  
  • Adina15
    Hej 

Har följt denna tråden sporadiskt. Har förstått att en del av er plussat med insemination. Min fråga är på vilket försök plussade ni? Gjorde ni insemination pga att er partners sperma inte är bra? 
    Vi har gjort 2 inseminationer nu, utan resultat. Vi har en son sedan tidigare som blev till med hjälp av sprutor, så gjorde vi jobbet själva. Just nu är vi tyvärr i en situation där vi inte har råd att gå vidare till IVF. Jag har hört samt läst om väldigt dåliga odds med insemination. Så jag funderar på om man kanske ska strunta i att göra fler inseminationer och bara göra hormonbehandlingar. JAg ska självklart rådfråga läkarna. Men ville komma med er som har gjort detta, hur det varit för er..... om någon orkar svara.....
    Ofta brukar man rekommendera 3 inseminationsförsök innan man går vidare till IVF men många testar många fler än så. det finns vissa som lyckas på första försöket, andra på 7:e eller 10:e. jag och min make har gjort 13 st utan att lyckas så nu är det IVF som gäller.

Bästa vore väl att testa göra insemination med hormoner för att säkerställa allt klaffar med ägglossning osv. är ni fullt friska båda två finns det alltid hopp! 
    rent ekonomiskt så kanske det finns något sätta att lösa det via lån eller arbetsgivare som kan dra det från bruttolöneavdrag eller annat..? undersök möjligheterna, ni klarar det här!

det är känner ni ändå bäst själva hur mycket ni kan mäkta med känslomässigt och även rent ekonomiskt, men varje insemination kostar förstås också fruktansvärt mycket och man kommer snabbt upp i kostnaderna för vad en IVF kostar ändå. fast IVF är förstås en mycket säkrare metod eftersom det  handlar om att ett färdigt befruktat embryo faktiskt återförs direkt till dig istället för spermier som skall befrukta dina ägg från start.

Hur går tankarna?
  • guldlock1980

Adina: ska absolut försöka förbli gravid :) Känns konstigt, går in i vecka 6 idag men vet ju inte vad som pågår därinne, om lilla fröet lever och utvecklas som det ska. Är kissnödig ofta, trött, lite konstig känsla, typ svagt illamående, ibland. Inga ömma bröst dock! Längtar halvt ihjäl mig till ultraljudet!!!! Lika hemsk väntan det här som ruvartiden...

Ja vi har verkligen gått lite samma väg :) Glad att jag inspirerade er att åka till Riga! Hoppas ni får bättre lycka där än vad vi hade. Hur mår du? Känns det ok efter överstimuleringen?

Svar på tråden Insemination hösten 2013