• Lisenlisen

Hur äta inför en förlossning?

Hur laddar ni upp inför förlossningen? Alltså i matväg

Har hört att kolhydrater är bra, någon som har tips på bra enkla recept eller andra knep?

Lisenlisen

• Svar på tråden Hur äta inför en förlossning?
  • 1980 längtar

Jag åt tacos samma dag som vattnet gick, den natten kräktes jag upp allt och hon föddes 8.55!! Jag hade ändå massor med energi!!

• miss chocolate

Ja, pasta kan vara bra att ladda upp med dagarna innan... och alla spyr ju inte under förlossningen heller.

Anikzen, ja, jag fick äta under min förlossning. Barnmorskan beordrade undersköterska an springa och hämta mackor och soppa till mig. Det var hur gott som helst!

• MonicaH

Ja jag har ju fortfarande svårt att tro att man kan känna sig hungrig när de gör ont o så... Men vem vet... Jag kasnke tvingar sambon att fixa kebabtallrik till mig då

• miss chocolate

MinicaH. nja, direkt hunger känner man kanske inte mellan värkarna..Men det kan ju ta väldigt lång tid med öppningsskedet så det är nog bra att äta något. När jag var på förlossningen så frågade barnmorskan om jag hade ätit något med tanke på att jag hade haft värkar i 30 timmar.. När jag tänkte efter så hade jag ju inte ätit på 12 timmar. Då såg hon alltså till att jag fick något att äta.. När jag väl åt då så var det gudomligt gott!

• MalinilaM

Jag kunde inte äta nånting under min förlossning som pågick i sammanlagt 13 timmar, så jag skulle råda dig att bunkra med mycket kolhydrater, mycket pasta, görnsaker, potatis, ris osv

• MonicaH

om man blir utmattad och inte kan äta... får man dropp? eller hur de stavas

• Mrs Jane Doe

Tja, min förlossning satte ju igång 11 dagar före bf, så jag hade inte ens börjat fundera i de där banorna... Jag åt frukost hemma innan vi åkte in till förlossningen (vattnet gick 3.30, värkarna startade 4.00 och vi åkte in ca 8.00)... Kräktes i alla fall _inte_ upp frukosten (mådde inte illa alls)... och sen hann jag inte tänka så mycket på mat - drack väl lite vatten (tror jag) - eftersom dottern föddes 10.48...
    Minns i alla fall att det var gott med kaffe & fralla efteråt, och sen en rejäl lunch strax efter... ;o)

• stora P

Jag såg till att äta "riktig mat" till både lunch och middag (alltså inte bara smörgåsar etc), samt ordentliga frukostar, de sista veckorna. Under förlossningen hade jag mer eller mindre onda värkar från fredag lunch till söndag natt (födde runt 3-snåret), och jag vet att vi åt lax en gång och kåldolmar en gång, men vi måste ha ätit mer än så. Antagligen gröt och pasta. Att äta kåldolmarna var iaf det sista vi gjorde hemma innan vi åkte in. Väl inne varvade jag nyponsoppa och vatten till det var klart. Kräktes gjorde jag inte.

En kommentar om hunger och smärta: här har ni en som chockade usk:an och fick barnmorskan att skratta genom att tala om att hon var hungrig mellan två krystvärkar! Min sambo hade passat på att trycka i sig en ostmacka i pausen före, och det luktade såååå gott när han kom tillbaka till min sida.

• Sophie82

Liams förlossning tog 36 timmar, å ebbas 15.. jag åt bara nån macka och lite nyponsoppa.. kunde inte äta mer pga smärtan

• stora P

Kom på att du ville ha tips på vad man kan äta: svårt att säga, men visst är det bra att ladda upp lite innan. Det viktigaste är väl ändå att man äter även när förlossningen har startat trots att man kanske inte är så sugen på mat, och att man inte glömmer bort att dricka. Tänk efter vad du brukar gilla och se till att det finns hemma och är lätt att värma, det är nog det bästa tipset jag kan ge. Och kanske att se till att din partner är beredd att köra "en sked för mamma, en sked för pappa" ;)

• Skusan

Havregrynsgröt med fibrer till frukost när det närmar sig! Suveränt! Det va ju det Gunde ladda med oxå!

Den med fibrer är godare än de vanliga havregrynen....

• Pape

Jag kande ingen hunger under min forlossning. Och det enda som jag atit de narmaste timmarna innan var lite popcorn. Och efterat var jag inte heller hungrig for da var jag for uppspelt=))

• AnnaGBG

Det är väl säkert bra att ladda upp men jag tror personligen inte att det är så himla viktigt.
    Det finns reserver i en gravid kropp att klara av en förlossning. Det vaknar urkrafter i ens kropp

Själv hade jag varit magsjuk i två dagar innan jag fick min son och knappt ens fått i mig vatten. Och jag orkade med!

Svar på tråden Hur äta inför en förlossning?