• Mysigastunder

    Vad bör man tänka på när man skaffar första barnet?

    Hej!

    Nu har jag och sambon precis kommit överrens om att vi är redo för att skaffa vårt första barn.
    Vi har kollat ekonomin och inser att vi kommer klara det även om det kanske vissa gånger kommer bli knivigt, men det kan det ju bli utan barn emellanåt också.

    Vad bör man tänka på innan man skaffar barn och när man precis blir mamma?
    Vartifrån får man inkomst som mamma? Hur anmäler man det? Vad gör man när man blir gravid, går man till barnmorska så fort man får reda på det?
    Hur mycket lägger man på ex. blöjor och sånt?
    Vad brukar barnbidraget räcka till?
    Hur länge kan man vara mammaledig? Hur mycket ledig kan pappan få?

    Hoppas på svar då jag är otroligt lycklig nu men många tankar som kretsar i huvudet nu.
    Vi har jobb båda två. En på heltid och en på halvtid.  

  • Svar på tråden Vad bör man tänka på när man skaffar första barnet?
  • xLindax
    Mysigastunder skrev 2013-10-08 09:26:16 följande:
    Här är jag under 30 och mannen några år över, han har heltid och jag deltidsjobb. 

    Vi har gjort en kalkyl som ser att vi ekonomiskt kan klara det även om det kommer bli jobbigt. Men det får man stå ut med om man vill förhöja värdet på sitt liv genom att bli förälder, tycker jag :)

    Hoppas vi får plus samtidigt nu då =) 



    Ekonomiskt tror jag inte vi kommer ha något att oroa oss för. Jag har som plan att mitt sparkonto ska läggas på för att bli buffert till bebis. Dessutom ska detta tas upp med sambon om hur han vill göra.

    Att prata om allt tror jag är viktigt.

    Våran största utmaning i det hela blir för mig att släppa jobbet och honom o skära ner lite av all tid och pengar han lägger på hobbys.

    Håller tummarna för oss båda.

    Är du med i någon bim/äl tråd?
  • Mysigastunder
    carro90 skrev 2013-10-08 10:18:19 följande:
    Jo, men vi kan inte sätta igång direkt, har nog mens i några dagar till :p sen ska vi ligga i, längtar verkligen :)
    Samma här. Eländiga mens! HAHA!
  • Mysigastunder
    xLindax skrev 2013-10-08 12:43:09 följande:



    Ekonomiskt tror jag inte vi kommer ha något att oroa oss för. Jag har som plan att mitt sparkonto ska läggas på för att bli buffert till bebis. Dessutom ska detta tas upp med sambon om hur han vill göra.
    Att prata om allt tror jag är viktigt.

    Våran största utmaning i det hela blir för mig att släppa jobbet och honom o skära ner lite av all tid och pengar han lägger på hobbys.

    Håller tummarna för oss båda.
    Är du med i någon bim/äl tråd?
    Ja, att spara är bara bra. Min sambo påminde om det och det är ju jättebra faktiskt. Så står man inte helt handfallen när barnvagnen måste köpas och allt skall ordnas innan barnets ankomst.
    Jag har redan så mycket tid om man säger så för den sakens skull är det inga problem men för mig kommer det vara svårt att låta bli att handla. Känns som jag har kommit in i något jävla beroende på att handla. Dumt.

    Nej, det är jag inte. Vet inte ens vad bim/äl betyder :) HEHE! 
  • carro90
    Mysigastunder skrev 2013-10-08 15:40:23 följande:
    Samma här. Eländiga mens! HAHA!

    Ellerhur! När har du beräknad äl (ägglossning)?  Jag har redan börjat lägga undan 500 i månaden till bebisen. Men sen har både jag o sambon vars ett sparkonto så ekonomisk kommer vi klara oss bra. Man behöver inte heller köpa allt nytt, tex en beg barnvagn kan ju i vissa fall kanske vara bättre än en ny Glad
  • Mysigastunder
    carro90 skrev 2013-10-08 17:56:16 följande:

    Ellerhur! När har du beräknad äl (ägglossning)?  Jag har redan börjat lägga undan 500 i månaden till bebisen. Men sen har både jag o sambon vars ett sparkonto så ekonomisk kommer vi klara oss bra. Man behöver inte heller köpa allt nytt, tex en beg barnvagn kan ju i vissa fall kanske vara bättre än en ny Glad
    Jag har ärligt talat ingen aning. Jag skall vara ärlig och säga att jag inte ens vet när man skall ha det eller hur man vet det *pinsamt*
    Ja, det är ju jättebra.. och jag älskar att gå på loppisar och fynda begagnat på facebook så det lär vi också göra i kläder, leksaker och barnvagn/skötbord/säng osv.. :)

    Hur gamla är ni? 
  • xLindax
    Mysigastunder skrev 2013-10-08 19:19:21 följande:
    Jag har ärligt talat ingen aning. Jag skall vara ärlig och säga att jag inte ens vet när man skall ha det eller hur man vet det *pinsamt*
    Ja, det är ju jättebra.. och jag älskar att gå på loppisar och fynda begagnat på facebook så det lär vi också göra i kläder, leksaker och barnvagn/skötbord/säng osv.. :)

    Hur gamla är ni? 
    Såg att du redan fått några svar. Men sök på förkortningar här på sidan så hittar du hjälp om du inte förstår vissa. eller fråga, det gör jag när jag inte hänger med.

    Finns en ägglossningskalender här på sidan du kan använda. Den beräknar efter din senaste mens och hur regelbunden den är. Det där med lutealfas (eller vad det nu heter) vet jag inte så mycket om. Men det har o göra med när din ÄL infaller i förhållande till när mensen börjar eller nått liknande. Lite svårt tycker jag.

    Jag är 27
  • Mysigastunder
    xLindax skrev 2013-10-08 19:34:15 följande:
    Såg att du redan fått några svar. Men sök på förkortningar här på sidan så hittar du hjälp om du inte förstår vissa. eller fråga, det gör jag när jag inte hänger med.

    Finns en ägglossningskalender här på sidan du kan använda. Den beräknar efter din senaste mens och hur regelbunden den är. Det där med lutealfas (eller vad det nu heter) vet jag inte så mycket om. Men det har o göra med när din ÄL infaller i förhållande till när mensen börjar eller nått liknande. Lite svårt tycker jag.

    Jag är 27
    Får helt enkelt göra det :) Allt är helt plötsligt så nytt :)
    Då är vi typ lika gamla, jag är 28. 
  • carro90
    Mysigastunder skrev 2013-10-08 19:19:21 följande:
    Jag har ärligt talat ingen aning. Jag skall vara ärlig och säga att jag inte ens vet när man skall ha det eller hur man vet det *pinsamt*
    Ja, det är ju jättebra.. och jag älskar att gå på loppisar och fynda begagnat på facebook så det lär vi också göra i kläder, leksaker och barnvagn/skötbord/säng osv.. :)

    Hur gamla är ni? 
    Allt går o läsa sig till, det e så jag gjort. Har inte haft äl på sex år, o innan dess hade jag knappt en aning om vad det va Tungan ute Så jag ska ha min första nu den 19:e om kroppen vill som jag vill. Ja, loppisar e underbara. Mycket skit, men ibland hittar min riktigt guldkorn!

    Jag e 23 Glad 
  • carro90
    xLindax skrev 2013-10-08 19:34:15 följande:
    Såg att du redan fått några svar. Men sök på förkortningar här på sidan så hittar du hjälp om du inte förstår vissa. eller fråga, det gör jag när jag inte hänger med.

    Finns en ägglossningskalender här på sidan du kan använda. Den beräknar efter din senaste mens och hur regelbunden den är. Det där med lutealfas (eller vad det nu heter) vet jag inte så mycket om. Men det har o göra med när din ÄL infaller i förhållande till när mensen börjar eller nått liknande. Lite svårt tycker jag.

    Jag är 27

    Är inte lutealfasen tiden mellan äl och BIM (beräknad icke mens)? Kan också ha fel, är inte helt säker på allt detta Glad
  • xLindax
    carro90 skrev 2013-10-08 20:25:17 följande:

    Är inte lutealfasen tiden mellan äl och BIM (beräknad icke mens)? Kan också ha fel, är inte helt säker på allt detta Glad
    det var nog det jag menade men kanske rörde ihop det helt :P
Svar på tråden Vad bör man tänka på när man skaffar första barnet?