Inlägg från: Anonym (allergi) |Visa alla inlägg
  • Anonym (allergi)

Sparkat en hund ikväll :(

Tina69 skrev 2013-10-09 11:39:07 följande:
    www.1177.se/Jonkopings-lan/Fakta-och-rad/Sjuk.../

www.medeca.se/anafylaxi/anafylaktisk-chock

sv.wikipedia.org/wiki/Anafylaxi

Och visst, man kan få anafylaktisk chock av andra saker, exempelvis läkemedel och latex, men jag tyckte inte jag behövde rabbla upp en massa saker som inte var relevant för pälsdjursallergiker...

Och varför står det inte nånstans där man läser om pälsdjursallergier att dom kan ge allergichock, om dom kan det? Det borde ju vara bra att kunna läsa om det på 1177 t. ex...

Och som sagt, hundar oavsett storlek SKA hållas kopplade!

Kanske du skall läsa mitt inlägg igen? (Tror du på fullt allvar att man inte kan få svullna andningsvägar av pälsdjursallergi?)
    Jag skrev:
    "För det första har TS son inte fått en anafylaktisk chock. Han har fått en kraftig allergisk reaktion med andningspåverkan, vilket inte är samma sak, men en riskfaktor för att det skall utvecklas en ännu värre reaktion i framtiden.
    Det stämmer inte att anafylaktisk chock uppträder endast vid födoämnesallergi, och bi- och getingstick, däremot är de (samt läkemedelsallergi) de vanligaste orsakerna. Länka gärna till sidor där du ser att det ENDAST uppträder pga detta.

I övrigt behöver det inte bli en anafylaktisk chock för att ett barn skall avlida av allergi. Det räcker med att andningsvägarna svullnar igen. Detta leder lätt till hjärtstopp hos barn."

• Anonym (allergi)
    Anonym (sjukt) skrev 2013-10-07 22:33:24 följande:
    Som läkare vet jag att akuten inte skriver ut intyg om allergier. Det gör man först efter utredning eller i vissa fall av husläkaren.
    Jag är helt övertygad om att du inte är läkare. Då skriver man inte som du gjort.
    Jag kan ge massor av exempel (i stort sett alla dina inlägg), men väljer ut två st.
    Anonym (sjukt) skrev 2013-10-09 12:25:09 följande:
    Om det hade varit sant hade Ts haft annat än receptfri allergimedicin till sin son..
    Anonym (sjukt) skrev 2013-10-09 12:29:37 följande:
    Tänk om villaägarna kunde sluta ha blommor, gräs och träd så jag inte behövde få en allergichock varje gång jag går förbi. Kan man kanske stämma, eller i alla fall polisanmäla, dem för att de gör mig sjuk?

• Anonym (allergi)
    jag är den jag är skrev 2013-10-09 09:55:49 följande:
    Saken är ju faktiskt den att sparkarna som ts beskriver föranleddes av sonens allergi.

Om man tror att ts ljuger om sonens allergi så bör man följaktligen även tro att ts ljuger om sparkarna.

Så varför fortsätta att skälla på ts för sparkarna om ni ändå tror att ts ljuger?   
    Det var nog egentligen så att TS fick lust att misshandla en hund, gick ut och hittade en hund att sparka upprepade gånger och därefter ville hon berätta om detta, men valde att hitta på en allergisk son som förklaring. Cool
  • Anonym (allergi)
    Zayco skrev 2013-10-09 12:10:52 följande:
    ifall någon kom fram och rörde min hund, eller så skulle jag bett hunden sätta dig på plats istället.
    Du kanske inte låter din hund springa omkring lös hur som helst och springa fram till främmande människor utan att du ingriper?
  • Anonym (allergi)
    Anonym (sjukt) skrev 2013-10-09 12:54:57 följande:
    Gör man inte? Är inte även läkare vanlig människor som diskuterar privat på forum?
    Jodå, läkare är vanligt folk som diskuterar privat på forum, men som läkare borde du veta att det inte på något vis är självklart att TS har bättre medicin till sin son. Vet du inte hur vården fungerar?
    Dessutom skulle du inte raljera över folks allergiska reaktioner som med din "träd-kommentar".
    Fast, det är klart... det finns ju läkare som inte jobbar kliniskt.
  • Anonym (allergi)
    Anonym (sjukt) skrev 2013-10-09 13:07:11 följande:
    Jag vet att det är självklart att man får akutmedicin utskriven då man haft upprepade allergichocker som har behandlats akut.

Skulle jag inte? Lustigt att jag gör det ändå!
    Detta stämmer helt enkelt inte med verkligheten, men vi jobbar väl på helt olika orter.

"Lustigt" är nog inte ordet.
  • Anonym (allergi)
    Anonym (sjukt) skrev 2013-10-09 13:07:11 följande:
    Jag vet att det är självklart att man får akutmedicin utskriven då man haft upprepade allergichocker som har behandlats akut.

Skulle jag inte? Lustigt att jag gör det ändå!
    Dessutom har du nog inte läst TS särskilt väl om du menar att sonen skulle ha drabbats av upprepade allergichocker.
  • Anonym (allergi)
    Anonym (sjukt) skrev 2013-10-09 12:25:09 följande:
    Om det hade varit sant hade Ts haft annat än receptfri allergimedicin till sin son..
    Du vet alltså inte heller att Aerius är receptbelagt?
  • Anonym (allergi)
    Anonym (Hundägare 6) skrev 2013-10-09 13:23:19 följande:

Har inte orkat läsa igenom allas svar men ts du låter väldigt okunnig när det gäller hundar.Visst din son har en allergi som är livsfarlig men slänga sig framför ungen i panik och sparka på hunden.Flera gånger dessutom!?
    Det var ju tur den här hunden inte försvarade sig på grund av ditt korkade beteende! Dessutom ser du ägarna utan att säga till dem och fortsätter sparka hunden.Det här låter i mina öron som misshandel och jag hade garanterat anmält dig om jag sett du gjort så mot min hund.Erkänn att du blev rädd bara för att den var svart och stor? Du skrämde din son också.
    Varför tar du inte upp din unge i famnen istället? Mota den med vagnen eller nåt?
    Men det är lag på att ha hunden kopplad särskilt bland folk och det var ägarnas skyldighet men den hade kanske smitit.
    Dessutom borde ni få en bättre medicin eftersom den inte hjälper.     
    Du kanske skall trycka på "visa endast" under TS inlägg och läsa mer än bara trådstarten? Det ger lite extra info.
  • Anonym (allergi)
    Anonym (sjukt) skrev 2013-10-09 13:32:49 följande:
    Loratardin, Aerius... Ipren, Ibuprofen... Say no more.
    TS skrev att de har just Aerius (Loratadin finns inte som flytande läkemedel), och du säger då att de har receptfri medicin vilket är en ren felaktighet, även om det finns liknande läkemedel att få utan recept.

Allergimamma har redan svarat dig att Aerius är DESloratadin, och alltså skiljer sig från Loratadin. För många fungerar enbart Aerius och inte Loratadin. Samma sak som för en del är det Esomeprazol som är det enda som hjälper medan Omeprazol inte gör någon större skillnad. Kanske dessa människor har svårare att metabolisera vissa läkemedel?

Ipren och Ibuprofen däremot innehåller bägge just Ibumetin, så där finns ingen annan skillnad än pris och namn (om inte någon reagerar på olika konserveringsmedel eller liknande).

Du beter dig väldigt nonchalant för att vara läkare. Jag hoppas du behandlar dina patienter med större respekt.

Say no more.
  • Anonym (allergi)
    Anonym (Hundägare 6) skrev 2013-10-09 16:43:15 följande:
    Och inte tala om vad som kan gå snett i sån situation då hunden kanske ska försvara sig och biter.Man gör inte så med en stor hund som det var i detta fallet.Ser inte nånstans var ts skriver att den hoppar upprepade gånger på dem.Ts skriver bara att hon slänger sig framför barnet,reser sig och börja direkt sparka på hunden flera fånger.
    Förstår ts rädsla eftersom barnet är så fruktansvärt allergiskt men man kan agera på annat sätt. 
    Tryck på "visa endast" under TS och läs alla inlägg. Du verkar sakna viss info.
  • Anonym (allergi)
    Anonym (:O 2) skrev 2013-10-09 19:10:24 följande:
    Jo det är samma sak.. Suck
    Är du läkare eller googlar du utan att förstå vad du läser

- För de allra flesta patienter spelar det ingen roll vilket av dessa läkemedel patienten får men företaget bakom har lyckats med sin marknadsföring. Det visar att det inte räcker med att vi har generiskt utbyte, det måste också förvaltas på ett bra sätt och förskrivare behöver tillförlitlig information och ha goda farmakologiska kunskaper.

Nej, det är inte samma sak. Suck.
    Uppenbarligen googlar du och klistrar in texter istället för att tänka lite friare själv.
    Ja, jag är läkare, men det spelar ingen roll hur många gånger jag säger det. Det är ändå upp till var och en att tro eller tvivla.

Det stämmer att de allra flesta patienter lika gärna kan ta Loratadin som Aerius, men för ett fåtal personer ÄR det skillnad i effekt - placebo eller ej.

För TS son finns inte ett alternativ i Loratadin istället för Aerius, eftersom det inte finns som oral lösning.

Dessutom gällde läkemedelsdiskussionen från början huruvida Aerius är receptbelagt eller inte, vilket det alltså är.
    ÄVEN OM det finns ett liknande läkemedel som heter Loratadin.

Din attityd är arrogant och otrevlig. Din utbildning imponerar inte ett dugg när du inte är bättre på att argumentera än så här, och behandlar människor nedlåtande och hittar på diagnoser och egna "sanningar".

• Anonym (allergi)
    Anonym (allergimamma) skrev 2013-10-09 20:50:31 följande:
    Finns det överhuvudtaget nån allergimedicin som är receptfri för så små barn? ...ens i tablettform?
    Tja, allt receptfritt kan man ju teoretiskt sett ge till sina barn, men tex är Loratadin inte lämpligt för någon under 30 kg (eller under 2 år, men få 2-åringar väger nog 30 kg).

Svenska Barnläkares förening, allergisektionen rekommenderar Aerius, för både begränsad allergisk reaktion och lindrig anafylaktisk reaktion.

http://www.barnallergisektionen.se/stenciler_nya06/d1_anafylaxi.html
  • Anonym (allergi)
    Anonym (allergy) skrev 2013-10-09 22:29:25 följande:
    Jo, då. Jag hade en väldigt kraftig allergi med astma. Mina klasskamrater fick ta på sig rena kläder på morgonen innan de gick till skolan och jag fick sitt längst bak i klassrummet och de med djur, längst fram.

MEN! men point är att om man är DÖDLIGT allergisk då tar man medicin varje dag. Precis som jag djorde. Tog Teldanex var dag mån-sön. Djur finns överallt. dessutom bär man på adrenalinspruta!

Gravt överdrivet att sparka bort hunden om barnet är så pass lite allergisk att den inte behöver ta medicin dagligen. Djur och folk med djur finns överallt. Det går inte att skydda sig från.
    Fortfarande jämför du alla andra med dig själv.
    Tag tex en person med dödlig jordnötsallergi... tror du att den tar medicin varje dag? Om det kommer en hund hoppandes mot personen ifråga, täckt med jordnötssmör... är det ok att göra allt som krävs för att få bort hunden?
    Ja, jag vet, inte så tillämpbart exempel, men det finns olika varianter på hur folk reagerar, vad de behöver göra varje dag, och vilka situationer som är farliga.

TS son är inte dödligt allergisk vad vi vet idag. Däremot vet inte TS hur svår andnöd han kan komma att få nästa gång han utsätts, eftersom allergin stadigt försämras. Man tar oftast inte förebyggande allergimedicin, om man sällan utsätts för allergenet. Han skall inte behöva medicinera dagligen för att det vid ett tillfälle kommer en lös hund och slickar honom i ansiktet.

Svår andnöd hos ett litet barn kan gå mycket illa, även om man inte haft det förut.
  • Anonym (allergi)
    Anonym (allergimamma) skrev 2013-10-10 21:59:19 följande:
    Men jisses, spelar det någon roll HUR allergiskt barnet är, har man inte rätt att bli orolig som mamma ändå? Sonen har haft relativt kraftiga reaktioner och om det stämmer så är det ju inte ts fel att läkaren inte gett kraftigare mediciner.

Fast jag tycker inte det spelar någon roll om sonen är allergisk eller inte. Hon står med en tvååring i famnen och har en rottis hoppandes på sig...det tycker jag är illa nog. I det läget måste man få försvara sig och fötterna är det enda hon har...hur kraftig spark ts gett vet vi inget om.   

Vad hade hänt sonen om hunden träffat honom med tassarna i full hoppkraft (förutom ev allergi). Det hade antagligen gjort ordentligt ont. Jag tycker faktiskt att man har rätt att freda sig i hunden i ett sånt läge, men inte med kraftigare än vad som krävs att få bort hunden...alltså trycka hunden ifrån sig med hjällp av fötterna mot bröstkorgen på hunden.  
    MinaE skrev 2013-10-10 18:37:11 följande:
    Jisses vad urballat det var här då..Och HELT OT..

Fast vet du, min son är allergisk (idag 18 ) och har vart det sen han föddes
    SÅ:
    Han har sedan han föddes medicinerats VARJE DAG i just förebyggande syfte, som mååååånga andra. Och gör ff 17 år senare.
    Just för att ha ett bättre försvar då det händer + att folk har ju pälsdjur så det finns överallt, såsom en massa andra allergener
    Och vet du ? Det finns MASSOR med andra sorter flytande, bla pipetter en uppsjö faktiskt!

Så nu har du allt fel!

Såg i nåt tidigare inlägg att du påstår dig vara läkare :I näää, det tror vi inte en sek på ! 
    Samt att du skrivit en massa messersmith kommentarer ang mediciner för övrigt t ex Aerius som är det min son tar

Varför ? Jo för att Aerius sålt in bra på KS ingen annan anledning, han kan LIKA GÄRNA ta andra lorantadin preparat. Det som skiljer är att en del innehållerlaktos dock i liten mängd men ändock.
    Usch och huva.. För såna här jobbiga forumtyper som du som vägrar ge sig blä 
    1) Han kan inte likagärna ta Loratadin eftersom den inte finns som flytande.
    2) För en del människor fungerar inte Loratadin, fast Aerius gör det.
    3) Jag bryr mig inte nämnvärt om du tror jag är läkare eller inte.
    4) MASSOR av flytande, bla "pipetter"? Ok, du får gärna hjälpa mig genom att berätta vad som finns inuti dessa pipetter, och bidra med lite info om vilka dessa mängder av flytande allergiläkemedel är (som har jämförbar effekt).
    5) Alla är inte som din son.
    6) Mina "messerschmidt-kommentarer" beror på att folk kommer med felaktiga påståenden, vilket jag inte tycker man skall låta bli att korrigera när det gäller just läkemedel.
    7) Rejält OT - jag håller med. Nu har ju ändå själva "tråd-händelsen" fått ett avslut och då ser jag inte att det är fel att diskutera relaterade ämnen.
  • Anonym (allergi)
    Anonym (allergimamma) skrev 2013-10-10 21:59:19 följande:
    Men jisses, spelar det någon roll HUR allergiskt barnet är, har man inte rätt att bli orolig som mamma ändå? Sonen har haft relativt kraftiga reaktioner och om det stämmer så är det ju inte ts fel att läkaren inte gett kraftigare mediciner.

Fast jag tycker inte det spelar någon roll om sonen är allergisk eller inte. Hon står med en tvååring i famnen och har en rottis hoppandes på sig...det tycker jag är illa nog. I det läget måste man få försvara sig och fötterna är det enda hon har...hur kraftig spark ts gett vet vi inget om.   

Vad hade hänt sonen om hunden träffat honom med tassarna i full hoppkraft (förutom ev allergi). Det hade antagligen gjort ordentligt ont. Jag tycker faktiskt att man har rätt att freda sig i hunden i ett sånt läge, men inte med kraftigare än vad som krävs att få bort hunden...alltså trycka hunden ifrån sig med hjällp av fötterna mot bröstkorgen på hunden.  

Detta blev felaktigt citerat i mitt inlägg ovan. Ursäkta.
    Allergimamma, jag håller helt med dig. Önskar fler var som du!

Jag läser med stigande förvåning inlägg som hävdar att de vet bäst hur allergier fungerar, hur man skall bete sig vid en hundattack mm, men de missar fortfarande poängen kring TS historia.
  • Anonym (allergi)
    MinaE skrev 2013-10-11 09:27:39 följande:
    Eh :S ? 
    Visst borde du som läkare veta vilka antihistaminer som finns att tillgå för allergiska barn, ?
    Rätta mig om jag har fel.. 
    Det är ju du som påstår att det finns massor att välja bland, vilket inte är min erfarenhet. Jag kan inte allt om allting för att jag är läkare, och jag vill gärna ha mer information om du vet fler flytande antihistaminer till barn förutom Aerius och Tavegyl. Kortisontabletter kan man ju också lösa upp och dricka, men det är inte för vardagligt bruk. Detta är de vanliga läkemedlen, de som barnläkarföreningens allergisektion rekommenderar, men... som sagt, jag vet inte allt och ber dig därför berätta. Ditt svar visar att du antingen inte vet, eller vägrar dela med dig av din kunskap.
  • Anonym (allergi)
    MinaE skrev 2013-10-11 12:50:10 följande:
    Fast om man är läkare och inte vet vad det finns för antihistaminer att tillgå för barn så är det otroligt märkligt, och vet man inte så bör man snarast ta reda på det.

Nej det är inte alls allt de rek och det borde du veta. Jag har gått på KS allergi och lungmott sen min son var 10 mån. Jag vet med bestämdhet vilka mediciner som finns och vilka vi provat genom åren samt vilka vi har just nu.

Så ja, jag påstår och jag vet. Jag tänker verkligen inte upplysa dig, igen om du är läkare borde du ha den kunskapen.
    Otroligt märkligt? Jag är inte allergolog och har aldrig påstått det. Ingen läkare vet allt om alla läkemedel för alla tillstånd. Jag kan inte berätta om den bästa artrosbehandlingen, vilken cellgiftsbehandling man väljer vid lungcancer, eller hur man går till väga när man gör en demensutredning tex. Jag kan däremot operera bort blindtarmen på en 2-åring utan problem.

Jag bad dig berätta för att jag vill lära mig mer. Det finns ingen anledning för dig att vara otrevlig.
  • Anonym (allergi)
    Anonym (allergimamma) skrev 2013-10-11 20:09:00 följande:
    Anonym(allergi) skrev i ett inlägg att hon var läkare och blev sedan ifrågasatt och där var det igång.

Ja, det har ju ingen betydelse huruvida jag är läkare eller inte och jag bryr mig inte om ifall någon ifrågasätter det.

Däremot tycker jag inte om ifall det skrivs medicinska felaktigheter, eller när folk hävdar att TS son inte alls är allergisk. Jag kan ju lika lite som någon annan veta om han är allergisk eller inte, men man får ju gå på vad TS beskriver. Oavsett vilket, så är ju det viktiga i sammanhanget att TS tror att han kan råka ut för en riktigt allvarlig reaktion, baserat på vad han tidigare upplevt. Det är ju av den anledningen hon var så rädd för att hunden skulle komma för nära. Den diskussionen är ju i stort sett avslutad sedan TS besökte hundens ägare, så nu blir det mest OT av det hela, men även det kan ha sina intressanta bitar. TS bryr sig nog inte så mycket om ifall tråden är "kapad".
    MinaE skrev 2013-10-11 18:52:41 följande:
    Nä men oavsett vad du är för läkare så torde du veta om återminstonde nåt mer preparat i flytande form än Aerius.
    Så du menar att om det kommer en unge med aningen pollen allergi så har du inte den blekaste aning om vad du ska göra.. :S

Så igen, knappast du är 
    Som sagt, du behöver inte tro mig. Anta att jag har ett annat yrke då. Skulle du svara samma sak om någon annan bad om information om läkemedel?
    För mitt jobb räcker det att veta om Aerius, och Tavegyl. Behöver jag mer info så frågar jag en kollega. Jag behandlar normalt sett inte barn med lindrig pollenallergi på min arbetsplats.

Svar på tråden Sparkat en hund ikväll :(