• Kjell2

Sambohyra

Klund skrev 2013-10-08 12:00:42 följande:
    Jag har inte påstått att jag inte skall betala, min fråga är hur mycket och som ni själva märker är det inget glasklart svar på detta. Jag tjänar mer än henne och jag har råd att betala räntekostnader mm mm men jag betala i så fall för lån som inte är mina. Valet att bo i huset har hon gjort, hon har fått ta mer lån än vad hennes inkomst egentligen tillåter pga att hennes far har bankkänningar. Själv tycker jag att han har gjort henne en björntjänst även om avsikten var god. Det är även han som begärt att jag skall avsäga mig rätten till huset och eventuell vinst vid en försäljning eller krav vid en ev separation, vilket är helt ok för mig. Det är hennes hus . Men om jag skall betala för att hon har höga ränte kostnader så betalar jag för hennes lån och jag kan i praktiken bli tvungen att flytta ut i morgon = jag betalar för tak över huvudet för stunden, utan göra rättigheter. Som någons sa tidigare "i en hyreslägenhet får du ju betala hela månaden även om du bara är där på veckorna". Ja, så är det givetvis men då förbrukar jag heller ingen ström, vatten eller förbruknings material (toa papper, tvål, mm mm) jag har dessutom ett kontrakt som ger mig laglig rätt att bruka lägenheten och kan inte bli tvingad att flytta från en dag till en annan. Åter igen, jag är inte utefter att bo gratis men det är ( i mitt tycke) många faktorer som gör att detta inte är så lätt.....
    Ni får nog ta en helhetsfundering kring er ekonomi. Vad blir effekten av att du bidrar lite till boendekostnaden, vilket det finns bra motivering för? Du får mycket pengar över varje månad och hon lite. Om du sen betalar allt löpande kring helger, utflykter, gemesamma semestrar, bil,  kapitalvaror  mm blir sluteffekten ändå ungefär densamma som om du skulle bidra mycket till boendet.

En situation där du betalar lite i boendekostand och att ni sen betalar 50/50 av resten och hon står för alla kostnader kring barn skule bli konstig. Du kan åka på bra dyra  semesterresor men hon kan inte följa med, du vill äta dyr fredagmiddag men hon har inte råd, du köper fin dyr bil men hon får åka buss osv

En rätt drastisk variant är att hon säljer sitt hus och sen köper ni ett nytt gemensamt där ni äger 50/50 och utgår från det istället.

Ni får fundera hur ni vill ha ert gemsnamma liv!

• Kjell2
    Klund skrev 2013-10-08 13:43:49 följande:

Detta är givetvis problemet, därför vände jag mig hit för råd och idéer. Jag har gjort just detta du skriver betalt semestrar, mindre renovering på huset osv. Faktumet kvarstår ju dock, hon har gjort valet att bo i huset mycket eller enbart pga av barnen. Hon har inga ränteavdrag utan valt att få tillbaka på skatten varje år fram tills nu då hon ändrade detta. Så den faktiska månadskostnaden nu, netto, kanske kommer att ligga runt 11 000:-. Då är allt medräknat, tv, telefon,sopor, vatten, el, Nej detta är inte lätt.....

Men vad är dina alternativ?
    Betala som du tycker orättvis mycket av hennes dyra boendekostnader
    Betala allt kring helger och semestrar för annars blir det "SittaHemmaHelaHelgenOchHaTråkigt"
    Skaffa nytt gemesamt boende.
    Leva som särbos med egna bostäder och egen ekonomi. Du kommer ha mycket fickpengar och hon lite
  • Kjell2
    Klund skrev 2013-10-08 13:43:49 följande:

Detta är givetvis problemet, därför vände jag mig hit för råd och idéer. Jag har gjort just detta du skriver betalt semestrar, mindre renovering på huset osv. Faktumet kvarstår ju dock, hon har gjort valet att bo i huset mycket eller enbart pga av barnen. Hon har inga ränteavdrag utan valt att få tillbaka på skatten varje år fram tills nu då hon ändrade detta. Så den faktiska månadskostnaden nu, netto, kanske kommer att ligga runt 11 000:-. Då är allt medräknat, tv, telefon,sopor, vatten, el, Nej detta är inte lätt.....

Det går att argumetera fram och tillbaka för hur mycket du ska bidra till boendet, 50%, 25%, ej räntan, som en motsvarande lägenhet, hur mycket hennes kostand har ökat när du flyttade in. Något facit finns inte utan det hänger på vad ni kommer överrens om och kan få att funka.
  • Kjell2

Jag tycker det är med räntekostnader/kapitalkostander kan ses på olika sätt.

Om jag har en bostad med bolån om 1 miljon så blir ränta ca 2500 kr/mån. Flyttar min flickvän in så kanske vi delar på ränta och andra kostnader 50/50. Dvs hon betalar 1250 kr/mån av min ränta.

Plötslig vinner jag 1 miljon på tipset. Jag har nu två huvudalternativ

A) Sätta in alla pengar på ett bankkonto och få  kanske 2000 kr i ränta varje månad. Vi fortsätter sen att betal 1250 kr/mån var i bostadsränta
    B) Lösa bolånet och få bort räntan. Min boendekostnad minskar nu med 1250 kr/mån och samma belopp för min sambo.

På alterntiv A) ger mig mera pengar per månad, +750 kr, jämfört med alt B). I alt B) så minska prötsligt min sambos boendekostand med 1250 kr/mån utan att hon har gjort något.

Ser man boende ur ett rent cash-flow perspektiv så ska räntan delas. Ser men det mer som en investering så ska ägaren så för kapitalkostnaden.

• Kjell2

Att använda en fabrik som exempel är vanskligt. Har företaget kostnader för fabriken oavsett om det är halvtomt eller inte är det nästan alltid bäst att ta in en hyresgäst då även lite pengar är bra. Allt över marginalkostnaden blir ren vinst. Sen tar man naturligtvis den som vill betala mest för lokalena

Samma variant finns inte riktig i ett hem. Om TS inte vill betala mycket har hon med huset inte riktigt samma möjlighet att ta någon annan i sovrummet som vill  betala mer.

• Kjell2
    Klund skrev 2013-10-08 15:36:11 följande:
    Jag tackar för alla tips och kan bara konstatera att dom ligger rätt nära mina egna idéer. Jämförelsen med företag haltar lite på så sätt att jag är ganska övertygad om att företag A vill tjäna pengar på att hyra ut halva sin fabrik och jag får väl hoppas att min sambo inte har mig för att tjäna pengar på mig..... Vad jag hänger upp mig på när det kommer till räntekostnaden är att denna ligger helt utanför min kontroll. Lek med tanken att hon bara skulle haft femhundra tusen i lån skulle min hyra då bara bli hälften av den räntan? Eller tvärtom, hon hade haft tio miljoner i lån? Valet av boende är som sagt vad hennes, det är ett fint hus i ett fint, attraktivt område men det är inte mitt drömboende på något sätt å andra sidan har jag gjort valet att flytta in. Någonstans kan jag tycka att man måste ha som utgångspunkts att man klarar av att betala sitt boende själv, utifrån sina egna ekonomiska möjligheter. Detta valet gör du när du köper huset, ganska självklart! Men om jag har moraliskt rätt i mitt tänkande vet jag inte......jag vill inte lura någon men jag vill heller inte bli lurad!

Det går inte att tala om lurad eller luras här då det inte finns rätt eller fel. Ni får gå in med öppna ögon och försöka reda ut detta. Om ni inte kan komma överrens bör ni kanske fundera på olika mer drastiska lösnngar, särbo, nytt hus eller separation. Det är svårt att leva ihop om en part känner sig ekonomiskt utnyttjad.

Nästan oavsett hur mycket eller lite du betalar kommer hon få en bättre ekonomi genom att samanbo med dig. Eventuellt du också om det inte blir så att du betalar stora delar av boendet och kostnaderna för barnen.
  • Kjell2

En helt annan metod att räkna är att jämföra er totala boendekostnad före och efter ni flyttade ihop. Sen splittar ni på skillnaden.

Svar på tråden Sambohyra