Inlägg från: Rushmore |Visa alla inlägg
  • Rushmore

Läraren bad min dotter byta kläder

Så en tonårstjej som fått former ska inte kunna gå i jeans och linne till skolan för att killarna inte kan koncentrera sig? Det är hon som ska ta ansvar för deras koncentration och förmodade kåthet? Mitt huvud exploderade just här.

Jag tycker att det är på sin plats att ställa till ett jävla väsen, ringa rektor, kräva att få se dokumentation på en jämställdhetshandlingsplan och så vidare.

Är det här Sverige 2013? Jag bankar snart pannan blodig i närmsta vägg.

• Rushmore
    Duckan skrev 2013-10-09 14:01:59 följande:
    Kläderna är inte extrema! Däremot är hon mer utvecklad än de flesta andra i klassen. De går i en liten skola och de flesta killarna vet förmodligen ryktesvägen att hon är sexuellt aktiv vilket säkert spär på deras intresse. Nu handlade som sagt inte tråden om hennes kläder utan om det var ok för lärarna att diskutera hennes klädstil sinsemellan.

Så med detta vill du säga att din dotter är den enda som klär sig som en slampa vid en ålder av 14 och lärarna vill förhindra att det fortgår?
    Slut-shaming är så fruktansvärt förra århundradet.
  • Rushmore
    stockholmare skrev 2013-10-09 14:22:48 följande:
    Hon har helt vanliga jeans från gina tricot och helt vanliga linnen för 50 kr på hm. Converse på fötterna. Munkjacka eller kofta ( inte knäppt ) över. Som sagt, inget konstigt men tight och det passade tydligen inte skolans policy när flickorna fått bröst.
    Det låter som helt normala kläder på en tonårstjej. Fråga läraren vad han tycker att alla tjejer med stora bröst ska göra egentligen? Stoppa en patte i varje armhåla för att ingen ska råka se dem?

Förlåt, men jag blir så förbannad över att vi inte kommit längre idag! Jag var tjejen som var tidigt utvecklad och det betydde att min kropp var öppet villebråd för alla att ha åsikter om, vilket ledde till 10 år med ätstörningar.

Din dotter måste skyddas och idioten som kallar sig lärare måste få en fet reprimand.
  • Rushmore
    Lilje skrev 2013-10-09 16:58:08 följande:
    Lite mer åt det här hållet då?
    Fast hon hade ju skitsnygga bröst som syns väl i den tröjan så det går nog inte. Alls.
  • Rushmore
    Shades skrev 2013-10-09 17:11:06 följande:
    Vacker kvinna i inlägg 98 men det är inte riktigt vad jag menar heller.

Kvinnan kan inte vara förnärmad över att bli betraktad som objekt när hon samtidigt gör sitt bästa för att framstå som ett (dvs. allt fokus på ytan). Jag respekterar absolut rätten att klä sig hur utmanande ni nu än vill men då får ni acceptera att andra (primärt killar/män) också reagerar med lust. Självfallet får männen inte agera opassande beroende på vilken klädsel ni väljer ty hur de agerar på sin lust är helt självvalt men samtidigt kan ni inte begära att de skall ha fullt fokus på vad ni säger om det främst är er kropp de betraktar.

Alla människor får absolut själva välja vilken bild av sig själva de vill projicera men de får också ta konsekvensen av hur andra betraktar dem (nej, jag menar inte att våldtäktsoffer PÅ NÅGOT SÄTT har sig själva att skylla).

OnT: Min dotter kommer inte att gå till skolan i kläder som "framhäver kvinnliga former" under tiden hon fortfarande är ett barn...
    Men vad ska man ha på sig för att inte visa sin kropp? Jag har stora bröst och stora höfter och smal midja och det GÅR liksom inte att dölja hur jag ser ut om jag inte tar en säck på mig. Och varför i helvete ska jag behöva dölja min kropp? Jag ser ut så  här, jag kan inte hjälpa det och även om jag har polotröja på mig så syns det att jag har stora pattar och rejäl röv.
    Jag tycker inte riktigt att det är mitt problem om andra inte klarar av att behöva se på min kropp, lika lite som att jag kan rå för vilken ögonfärg eller hårfärg eller ansiktsform jag har.

Var ska vi dra gränsen? Om en kille har riktigt härligt fylliga kuksugarläppar så får han väl skylla sig själv om jag inte hör vad han säger utan bara tittar på hans härligt fylliga läppar?

• Rushmore
    Dr Mupp skrev 2013-10-09 17:40:22 följande:
    TS varför vill din dotter framhäva sin kropp istället för viktigare saker som vad hon är duktig på eller intresserad av.

Varför först klä sig i kläder som skriker "Titta på min kropp" och sen gnälla att man blir behandlad som ett objekt?

Varför tajta urringat linne och tajta byxor. Varför inte en normal topp och vanliga jeans?
    Hur vet du att kläderna skriker "titta på mig"? Dagens mode består ganska mycket av smala jeansmodeller, både för killar och tjejer och linnen eller en t-shirt har väl alla på sig. Ska man inte få ha det om man råkar ha den stora oturen att bli född med tuttar och bak då?

Härligt diskriminerande attityd. Vilka fler i samhället ska inte få gå ut för att någon kan ta anstöt?
  • Rushmore
    power skrev 2013-10-09 17:57:52 följande:
    men gud vad alla är onyanserade. buhuu får man inte ha jeans. va fan tänk till lite, om det hjälper.
    Vad ska man ha på sig? Jag är född med en riktigt kurvig kropp och om jag nu inte har kaftan eller burka på mig så kommer det att synas.
  • Rushmore
    Lilje skrev 2013-10-09 18:13:53 följande:
    Jag har frågat gång på gång här, känns inte som någon har något svar...
    Helt fantastiskt att kropps-skamma andra människor för saker som de inte rår för. Om man har former så ska man tydligen inte få ha på sig vad man vill längre för att någon annan kan ta illa upp och man är inte seriös och annan skit som står i den här tråden.

Jag föreslår att ni lär era barn att det är okej att se ut precis som man gör utan att man ska behöva dölja kroppen på en massa olika sätt och också att man inte ska diskutera hur andras kroppar ser ut för det kan ge ärr för resten av livet och att även en tjej med stora tuttar kan vara bra på matte och skaffa sig bra utbildningar och jobb. Hon har rätt att ha stora bröst utan att behöva höra kommentarer om det eller bli sedd som ett löjligt objekt som man ändå inte behöver ta på allvar.

Allvarligt, föraktet för kvinnor i den här tråden är helt fantastiskt. Åk till Afghanistan vetja - ni skulle nog passa in bra där!
  • Rushmore
    Rainbow gg skrev 2013-10-09 18:22:01 följande:
    Jag skulle aldrig få för mig att ta på mig ett par feta vida jeans, de fladdrar är stora och obekväma. Jeans som sitter åt hela vägen nedför benen är jätte sköna, hade jag inte varit något missnöjd med mina lår så hade jag gått omkring i tights hela tiden SOM ALLA ANDRA GÖR. Killar kan också ha skinny jeans btw.
    Jag har linnen på mig sommar som vinter och jag får strypningskänslor om jag har en t-shirt på mig utan någon urringning.
    Varför skulle Jeans, Linne och munkjacka inte vara lämpligt när det är kallt? Vad fan har ni andra på er när det är kallt? Finns det några superbyxor som jag inte hört talas om som man är varmare i om vintern? Alla kanske inte vill ha en stickad långtröja på sig året runt bara för att det inte ska sticka i ögonen på andra.

Så? Vad fasiken har du på dig? Varmt som kallt ute?
    Det jag kan komma på som väl skulle dölja det mesta är väl sådana där härliga pösiga 90-talsjeans med pösig bak som gör att det ser ut som om man har blöja på sig och raka ben som släpar ner i golvet och en stor oformlig sweatshirt över det. Funkar inte så bra på kontoret eller säljmöten men manslipperseminapattariallafall.
  • Rushmore
    puss skrev 2013-10-09 18:23:09 följande:

det går att ha på sig vanliga kläder utan att folk reagerar på att man ser ut som ett luder.
    Luderlook?

Plus munkjacka eller kofta över i TS dotters fall.

Svar på tråden Läraren bad min dotter byta kläder