• Anonym (funderar)

bröstförminskning

Jag är så extremt trött på mina stora bröst, har annars en normal vikt och normal BMI men mina bröst har storlek E i kupa. Dom är både breda och hänger 28 cm på ena sidan och 30 cm på andra sidan. Får dessutom svamp under stödbh titt som tätt och har ständig värk i nacke. Gråter Min läkare har skickat remiss för bröstförminskning men nu undrar jag vilka är kriterierna för att man ska få en bröstförminskning av landstinget? Hur stor ska kupan vara för att få förminskning? Kan man mäta själv för det går väl inte att bara gå efter storleken på sin BH? Usch jag kommer bli så ledsen om jag blir nekad :(

• Svar på tråden bröstförminskning
  • Anonym (funderar)

Kan man på något sätt mäta sin volym själv på brösten? Läste på en sida att kravet för en operation är att bröstens volym ska vara minst 800 ml.

• Farmor52

Det är kanske beroende på vilket landsting man tillhör eller hur stora besvär man har. Man bör nog vara MYCKET tydlig när man berättar om vilka besvär de stora brösten ger, att det inte är ett kosmetiskt problem.

Ett hem utan böcker är som en kropp utan själ.
  • Anonym (funderar)
    Farmor52 skrev 2013-10-09 17:12:53 följande:
    Det är kanske beroende på vilket landsting man tillhör eller hur stora besvär man har. Man bör nog vara MYCKET tydlig när man berättar om vilka besvär de stora brösten ger, att det inte är ett kosmetiskt problem.

För mig innebär mina stora bröst återkommande hudsvamp, klåda under brösten, värk i nacke, axlar, måste ha specialBH som ger mycket stöd men eftersom den ska ge mycket stöd sitter den också åt ganska mycket vilket gör att BHn i sig ger värk, finns inga bra baddräkter, bikini, jag vägrar numera bada offentligt, att gå ut och jogga är otänkbart, har haft det såhär i många år, droppen var när svampen kom, då kände jag bara att nu ska dom bort!
  • Farmor52
    Anonym (funderar) skrev 2013-10-09 17:19:37 följande:
    För mig innebär mina stora bröst återkommande hudsvamp, klåda under brösten, värk i nacke, axlar, måste ha specialBH som ger mycket stöd men eftersom den ska ge mycket stöd sitter den också åt ganska mycket vilket gör att BHn i sig ger värk, finns inga bra baddräkter, bikini, jag vägrar numera bada offentligt, att gå ut och jogga är otänkbart, har haft det såhär i många år, droppen var när svampen kom, då kände jag bara att nu ska dom bort!

Ja, det ska väl vara sjutton också om inte du ska få din operation med de problem du verkar ha. För mig var det det bästa jag gjort trits att det är en del praktiska prblem efter operationen. Jag fick ha en sport-bh dygnet runt de första månaderna och jag fick inte lyfta något tungt.
  • Anonym (funderar)
    Farmor52 skrev 2013-10-09 18:03:23 följande:

Ja, det ska väl vara sjutton också om inte du ska få din operation med de problem du verkar ha. För mig var det det bästa jag gjort trits att det är en del praktiska prblem efter operationen. Jag fick ha en sport-bh dygnet runt de första månaderna och jag fick inte lyfta något tungt.

Just nu har jag en sportBH som sitter åt ganska hårt på dagarna, dock inte på natten, men sportBH på natten blir nog inga problem. Fick du några problem med känselbortfall eller så?
  • Farmor52

Inte mycket, jag har en punkt, stor som en femkrona på sida av vänster bröst där jag har nedsatt känsel.annars inget. Det där beror säkert på kirurgen. Jag opererade mig på Art Clinic i Uppsala (p.g.a. lång väntetid hos mitt eget lansting).

• Anonym (funderar)
    Farmor52 skrev 2013-10-09 18:26:06 följande:
    Inte mycket, jag har en punkt, stor som en femkrona på sida av vänster bröst där jag har nedsatt känsel.annars inget. Det där beror säkert på kirurgen. Jag opererade mig på Art Clinic i Uppsala (p.g.a. lång väntetid hos mitt eget lansting).

okej, hur länge har man ont efteråt?
  • Farmor52
    Anonym (funderar) skrev 2013-10-09 18:49:58 följande:
    okej, hur länge har man ont efteråt?

Ungefär en vecka för mig, fick bra smärtstillande tabletter som jag inte behövde ta så mycket av. Nu är jag inte speciellt smärtkänslig, sånt kan ju vara lite olika. Sedan kliade det en del allteftersom det läkte, det gjorde ju inte ont men var rätt irriterande.
  • Anonym (funderar)

hur länge behövde du vänta innan du blev opererad?

• Farmor52

I och med att jag vände mig till vårt väntetidskansli (jag bor i Dalarna) och sa att jag var beredd att åka vartsomhelst i landet så tog det bara två månader från ok från landstinget till dess att jag opererades.

• Anonym (funderar)

ok två månader är ju inte så länge.

Svar på tråden bröstförminskning