• Kraftverk

    Förväntningar på era tonåringars rum?

    Jag är lite nyfiken på hur ni andra tonårsföräldrar ser på det här med städning och ordning i det egna rummet, främst hos de lite yngre tonåringarna.

    Jag har en trettonårig tjej som är väldigt slarvig med ordningen i sitt rum - det kan vara rent ut sagt äckligt. Jag tycker på ett sätt att hennes rum är hennes ensak, vill hon inte ha perfekt ordning varje kväll i rummet så är det upp till henne, men samtidigt finns det också gränser för vad som är okej och de är hyfsat passerade. :)

    Jag funderar därför lite kring hur era jämnåriga gör och hur ni som föräldrar resonerar. Vad ställer ni för krav gällande ordning, städning, bäddning och att ta hand om kläder (både rena, smutsiga och sådana som är använda men inte redo för tvätten)? 

  • Svar på tråden Förväntningar på era tonåringars rum?
  • sextiotalist
    lennartsdotter skrev 2013-10-13 10:38:49 följande:
    Det får vara stökigt men inte skitigt eller dammigt. Kläder som inte är redo för tvätten ska hängas upp på krokar avsedda för detta, inte ligga och samla damm på golvet. 

    När det börjar bli dammigt ska det plockas ihop och dammsugas.

    Dessa krav har jag på min 5-åring! Han fixar det med lite hjälp. Skulle inte ha lägre krav på en tonåring. 
    Nåja, du kan ha vilka krav du vill, men en tonåring har ofta en betydligt högre integritet än en 5-åring.

    Det är ganska lustigt att många småbarnsföräldrar tror att man kan köra med en tonåring på samma sätt som en 5-åring

    Mina föräldrar var stenhårda med städning en gång i veckan när vi växte upp, men de var tvungna att backa för våra rum när vi var tonåringar.    
  • lennartsdotter
    sextiotalist skrev 2013-10-13 10:55:54 följande:
    Nåja, du kan ha vilka krav du vill, men en tonåring har ofta en betydligt högre integritet än en 5-åring.

    Det är ganska lustigt att många småbarnsföräldrar tror att man kan köra med en tonåring på samma sätt som en 5-åring

    Mina föräldrar var stenhårda med städning en gång i veckan när vi växte upp, men de var tvungna att backa för våra rum när vi var tonåringar.    
    En tonåring är dessutom lite mer utvecklad än en 5-åring och kan om man sätter sig ner och pratar förstå varför ett skitigt och dammigt rum inte är acceptabelt. Det handlar inte om pedantism utan om hälsa. Här hemma finns kvalsterallergi vilket ställer vissa krav på iaf dammfrihet. I en familj respekterar man varandra och tar hänsyn till varandra. Jag är helt övertygad om att det inte är några som helst problem att få en tonåring att förstå att X blir sjuk av dammhärdar (nej, stängda dörrar hindrar inte spridningen av dammet). De kan förstå att de själva kan bli sjuka av lorthärdar också.

    Men det är kanske ett under att min mamma har lyckats få 4 tonåringar att hålla rimligt rent på sitt rum. Stökigt får det vara, men inte lortigt och dammigt. 
  • sextiotalist
    lennartsdotter skrev 2013-10-13 12:00:07 följande:
    En tonåring är dessutom lite mer utvecklad än en 5-åring och kan om man sätter sig ner och pratar förstå varför ett skitigt och dammigt rum inte är acceptabelt. Det handlar inte om pedantism utan om hälsa. Här hemma finns kvalsterallergi vilket ställer vissa krav på iaf dammfrihet. I en familj respekterar man varandra och tar hänsyn till varandra. Jag är helt övertygad om att det inte är några som helst problem att få en tonåring att förstå att X blir sjuk av dammhärdar (nej, stängda dörrar hindrar inte spridningen av dammet). De kan förstå att de själva kan bli sjuka av lorthärdar också.

    Men det är kanske ett under att min mamma har lyckats få 4 tonåringar att hålla rimligt rent på sitt rum. Stökigt får det vara, men inte lortigt och dammigt. 

    ok, jag köper kvalsterallergi. Men dammigt är inte ohygieniskt generellt. Att din mamma lyckats kan ju bero på att ni är lika pedantiskt lagda.
  • TaSe

    Jag sanerar med ojämna mellanrum, kräver disken tillbaka när det börjar bli tomt i köket och låter ungarna leva i skiten. Vill de ha kläderna tvättade ska dessa transporteras ner till tvättstugan. Får jag ner rena kläder blir jag grinig. Påminner någon gång i veckan att det bör städas, vilket ibland leder till en halvhjärtad insats.

  • lennartsdotter
    sextiotalist skrev 2013-10-13 13:07:24 följande:

    ok, jag köper kvalsterallergi. Men dammigt är inte ohygieniskt generellt. Att din mamma lyckats kan ju bero på att ni är lika pedantiskt lagda.
    Pedantisk är inte rätt ord, jag lovar. Ingen som kommer hem till mig skulle få för sig att kalla mig eller min man för pedantisk.Skrattande Att min mamma har lyckats beror antagligen på att hon lärde oss redan från början att rummen ska vara damm- och lortfria, men stökighet går bra.

    Om man låter sina barn ha det hur som helst är det klart man kan få det besvärligt om man helt plötsligt bestämmer sig för att tonåringen ska hålla någon slags ordning. Tonåringen är ju inte van vid det. Därför börjar man i tidig ålder.Flört

    Och lite OT, men visst är damm ett hälsoproblem. Man kanske inte kan kalla det ohygieniskt med ett möjligt hälsoproblem eftersom man i helt vanligt damm i en helt vanlig barnfamilj i Sverige kan finna kadmium, ftalater, bly, bisfenol A mm.

    Ämnen som kommer från prylar vi drar hem och som frigörs i hemmet.
     
  • sextiotalist
    lennartsdotter skrev 2013-10-13 14:27:39 följande:
    Pedantisk är inte rätt ord, jag lovar. Ingen som kommer hem till mig skulle få för sig att kalla mig eller min man för pedantisk.Skrattande Att min mamma har lyckats beror antagligen på att hon lärde oss redan från början att rummen ska vara damm- och lortfria, men stökighet går bra.

    Om man låter sina barn ha det hur som helst är det klart man kan få det besvärligt om man helt plötsligt bestämmer sig för att tonåringen ska hålla någon slags ordning. Tonåringen är ju inte van vid det. Därför börjar man i tidig ålder.Flört

    Och lite OT, men visst är damm ett hälsoproblem. Man kanske inte kan kalla det ohygieniskt med ett möjligt hälsoproblem eftersom man i helt vanligt damm i en helt vanlig barnfamilj i Sverige kan finna kadmium, ftalater, bly, bisfenol A mm.

    Ämnen som kommer från prylar vi drar hem och som frigörs i hemmet.
     

    jag är uppfostrad med veckostädning, så där brister det inte. Men jag är lat och tycker inte att det är någon katastrof med damm, såvida det inte finns allergiker. Bara inse att jag tycker inte att din nivå är det enda rätta för alla. Och det bästa är att i vårt hem bestämmer vi nivån.
  • verkar

    Vi sejer till när rummet börjar bli för stökigt, disk ska ut på en gång. Det städdas flera gånger i veckan oftast utan tillsägelse. Vist det är hennes rum men det är vårt hus.


    Ursäkta min dyslexi
  • En vanlig tjej

    Hej jag är lika gammal som din dotter, gör så att du kan säga att hon får kanske 20kr i veckan extra eller mer om hon har städat rum hela tiden. Hon kommer vilja städa då för pengarna. Din dotter kan få måla om sitt rum så tycker hon de e roligare att vara i sitt rum och ha ordning. Hon kanske kan få något annat fint i sitt rum. Var inte sträng bara:) Hoppas det hjälper!

  • vampyria2

    En vanlig tjej: är du verkligen 13 år? För 20 kr skulle jag inte ens få min 11 åring att bädda sängen faktiskt.

    Är lite gulligt att läsa att föräldrar till en femåring tror att man kan ha samma regler för en tonåring, kan lova dig att du kommer att få lära om
    De flesta tonåringarna är slarviga och kan ha så stökiga rum så man inte kan förstå hur de vill leva i det hela, var ett vanligt samtal oss tonårsföräldrar när barnen var i den ålder.
    Nu är mina barn snart 22 och 20 år och har egna lägenheter och är snudd på pedanter med sina egna hem, det handlar om mognad och har de lärt sig från att de var små hur man gör så finns det kvar och de kommer att fixa att ta hand om sina egna hem sen.

Svar på tråden Förväntningar på era tonåringars rum?