Inlägg från: Endrömivitt |Visa alla inlägg
  • Endrömivitt

Första kuren pergotime okt. 2013

Hej! Det blev fel årtal i förra tråden jag startade, det skulle såklart vara 2013 och inte 2014. Jag har precis fått veta att jag har PCO och jag har nu börjat med primolut nor för att utlösa blödning och därefter ska jag ta min första kur med pergotime enkel dos. Någon som är i samma sits eller liknande och vill följas åt?

• Svar på tråden Första kuren pergotime okt. 2013
  • Endrömivitt

Ja jag kände oxå så moasmostermia. Jag var helt knäckt när jag fick veta. Men det var skönt att läkaren tog tag i det direkt, han skrev ut piller på en gång.

• Endrömivitt

Selmita: vad skönt att du blev tagen på allvar, så kände jag med. Dock blev jag så chockad så jag glömde ställa frågor. Men just nu kanske det bara är att göra som läkaren säger så jag inte tänker för mycket.. Han sa inget om huruvida jag har egen ÄL eller inte, men han kunde se att jag inte hade haft det den här månaden. Så jag fick börja med tabletter som ska ge mig en blödning sen ska jag börja med pergotime på blödningsdag 1 och sen blir det VUL på dag 12.

• Endrömivitt

Moasmostermia: Okej ja så känner jag väl lite med, att det trots allt är lite spännande att vara igång. Många lyckas ju ganska fort med pergotime men sen verkar det vara ökad risk för missfall..

• Endrömivitt

Moasmostermia: vi pratade ingenting om biverkningar, men jag har läst själv efteråt. Om jag räknat rätt så borde det vara dags att börja kuren i slutet av den här månaden. Har dock sjuk mensvärk som biverkning av de tabletter jag tar nu för att framkalla blödning. Men men, kan ju se det som en förberedning för framtida värkar haha

• Endrömivitt

Längtar1985: jag har oxå läst att det är lite olika när man börjar kuren. Jag blev lite osäker när jag läste nån tråd där en tjejs läkare hade sagt att man ska räkna första blödningsdagen då man blöder så pass att man behöver skydd. Men jag hoppas att det märks vilken dag som är rätt..

• Endrömivitt

Ja det tror jag med moasmostermia:) kom på att jag inte svarat på din fråga om någon av våra närmaste vet. Min syster och man vet. Vi kände att vi behövde deras stöd. Dock har vi sagt att om vi behöver försöka länge så berättar vi nog för vänner och familj. Så vi slipper frågan om när vi ska skaffa barn och sånt. Vet någon i er närhet? Ingen annan i familjen har Pco vad jag vet. Däremot vet jag flera i min bekantskapskrets som har det. Min läkare sa att mellan 10-20% har pco så det är väldigt vanligt.

• Endrömivitt

Ok moasmostermia, vad skönt att ni kan prata om det. Ja det känns så ibland. Just nu håller vi på att renovera vårt hus så tankarna är inte på barnverkstaden hela tiden som tur är. Men påmind blir jag, vaknar på nätterna av fruktansvärd mensvärk så det ska bli skönt när jag slipper ta de här tabletterna.

• Endrömivitt

Längtar1985: Vad trist att det inte gick som du hoppats:( Dum fråga kanske, men hur stora ska äggen vara?

Svar på tråden Första kuren pergotime okt. 2013