Inlägg från: lövet2 |Visa alla inlägg
  • lövet2

Konsekvenser

Förstår inte riktigt frågan. Om 9-åringen inte gör läxan, så blir det pinsamt på skolan när fröken ser det. Om hon inte klär sig ordentligt, så fryser hon. Typ så ...

• lövet2
    Lilithmoon skrev 2013-10-11 08:46:13 följande:
    Okej, ett exempel. Om din dotter ogjorda läxa är ett återkommande problem. Vad gör du för att få bukt med det så att hon inser allvaret i det? OM man nu anser att det är allvarligt.
    Då sitter jag med henne när läxorna ska göras.
  • lövet2
    Lilithmoon skrev 2013-10-11 08:44:38 följande:
    Jag undra nog om både straff och konsekvenser tror jag. VI kan kalla det åtgärder för att transformera barns/ungdomars oönskade beteende/handling istället. Så slipper det bli onödiga diskussioner :)
    Åtgärder? Tja, det blir liksom inte så komplicerat. Om en 3-åring använder sig av en spade för att slå andra barn, så lägger jag undan spaden. Om 6-åringen struntar i cykelhjälmen, så ställer vi undan cykeln. Om 9-åringen missbrukar datorn, så blir det inget datorspel på ett tag. I bland får man liksom inse att ungarna inte riktigt klarar av att göra saker på eget ansvar riktigt än.
  • lövet2
    Flickan och kråkan skrev 2013-10-11 15:06:51 följande:
    Fast det är ju precis det man gör när man säger att straff och konsekvenser är olika saker. En logisk konsekvens kan uppfattas av ett barn som ett straff minst lika mycket som en ologisk konsekvens. Det finns inga absoluta gränser mellan logiska och ologiska konsekvenser. Även en logisk konsekvens går man som vuxen in och "utdelar" för att man inte gillar de naturliga konsekvenserna som blir i situationen. 
    Straff och konsekvens är olika saker. En konsekvens är en följd av något barnet gjort. Ett straff är ett uttänkt sätt av den vuxna som är menat att göra barnet ledset / skrämt / skamset.
  • lövet2
    Flickan och kråkan skrev 2013-10-14 23:32:52 följande:
    Problemet är att de konsekvenser du refererar till som "direkta konsekvenser av handlingar" enbart gäller i situationer där man inte interagerar med en annan människa. Så fort vi interagerar med någon annan så faller det enkla resonemanget. Konsekvenser får våra handlingar även när andra levande, kännande och medvetna människor är inblandade. Barn lever inte i ett vakuum och kommer inte att göra det - förhoppningsvis - senare i livet heller. Och det är ju situationer med andra människor som är de svåra, inte huruvida man tar på sig en jacka eller inte när det är kallt ute. 

Ditt sätt att se på konsekvenser är lite skrämmande. En vidareutveckling av ditt resonemang är t ex följande:
    Flickan klär sig i kort kjol, och konsekvensen blir att hon blir våldtagen.
    Hustrun går till en väninna och dricker kaffe, och konsekvensen blir att hon får spö av sin man.

Visst ser du själv hur galet det blir? Genom att kalla någon annans ologiska och ondsinta reaktion för konsekvens, så lägger man ansvaret på offret ...
  • lövet2
    Teddybjörnen skrev 2014-02-16 23:17:16 följande:
    Jag lånar tråden lite och undrar vad ni tycker. Jag syftar nu på Logiska och Ologiska konsekvenser.

Om jag tar med mig barnet när det är dags att handla, och han vill följa med. Han vet mycket väl
    att i rulltrappan står man still för det är ingen leksak. Det är 4 st rulltrappor innan vi är framme och
    han har gjort allt man inte får göra, även fast jag sagt till både på ett förklarande sätt och i slutet
    lite argt. Vad blir konsekvensen av det tycker ni? Ska jag göra ngt? Ser ingen logisk konsekvens för
    rulltrappan kan jag ju inte ta ifrån honom. En ologisk konsekvens är väl i sådana fall att han inte får
    handla ngt i affären, vilket jag vet att han alltid vill.

Vad hade ni gjort?
    Du skrev ingen ålder på barnet ...?
    Oavsett ålder, så hade han inte fått följa med fler gånger innan jag sett att han började vara mogen för det. En rulltrappa kräver ett visst uppförande för att inte vara farlig för barnet.
Svar på tråden Konsekvenser