Anonym (manligt perspektiv) skrev 2013-10-12 14:28:46 följande:
Tycker det är intressant hur det alltid är "mannens fel" att en kvinna tappar intresset för honom. Han är så, eller gör inte det. Är det verkligen en enorm skillnad mot hur det var när ni träffades? Efter tio år? Varför måste det vara hans fel? Kan det inte bara vara ni som tappat intresset? Det kanske inte hade spelat någon roll om han kutat runt och städat hela dagarna? Är det så omöjligt för en kvinna att se att hennes intresse är orsaken till ett uppbrott att man måste göra mannen till syndabock? En man som tröttnar på sin fru och vill lämna henne, lindar han också in det i ursäkter? Tror inte jag läst någon sådan på familjeliv.
I övrigt tycker jag du ska leka med tanken att de där starka armarna kramar om en annan kvinna istället. Om den tanken känns jobbig så bör du kanske fundera på att det kan bli verklighet om du fortsätter dissa honom. Var ärlig och berätta för honom hur du vill ha det och att du anser att förhållandet är i en kris. Det kan få honom att vakna till och väcka er kärlek igen.
Fast jag har väl kanske inte riktigt sagt att det är hans fel, jag bara konstaterar faktum att jag har tappat lusten.
Sex var roligt när vi var yngre, heta och passionerade, sen det var roligt och spännande den tiden när ett samlag kunde resultera i en graviditet. Nu ska vi inte har några flera barn, nu ska sexet bara vara för vår egen skull men för mig känns det som att det kan kvitta. Han är min man och mina barns pappa, jag älskar honom men känner ingen sexuell lust till honom längre.
Jag vet inte om det skulle spela nån roll om han "kutade runt och städade hela dagarna" men det skulle i alla fall inte ha nån negativ inverkan om han lättade på min arbetsbörda lite. Jag är HELT slut på kvällarna och vill helst bara vara för mig själv en stund. Men då står han där med sin evinnerliga kåthet som för mig, just nu, bara känns som ytterligare en av alla plikter.
Jag förstår att jag inte kan förvägra honom ett liv utan sex, vill han skaffa en älskarinna så tror jag faktiskt att jag skulle kunna leva med det. Jag hoppas och tror dock att hans lojalitet med familjen är så stark så att han inte kommer lämna mig.