• Jenkis

Vi som gör äggdonation hösten/vintern 2013/2014

Finns det några som precis börjat sin behandling eller som är på gång att börja snart? Vore kul om vi kunde följas åt.

Jag väntar på spraystart och kommer förmodligen få min donation efter nyår. 

• Svar på tråden Vi som gör äggdonation hösten/vintern 2013/2014
  • micke78

Hej, jag är ny i denna tråden..
    Är 35 år, amh på 0,07, så nu är det ÄD som står för tur. Vi har vald Reprofit i Tjeckien och planerat datum för att sätta in ägg är 24/2. Bara två månader kvar nu!! 

Hur tänker ni om att sätta in 1 eller 2 ägg? Har man större chans för att bli gravid om man sätter in två? Jag är själv tvilling, så jag oroar mig inte över det. Jag är osäker på vad jag ska välja och vill gärna höra hur ni tänker. 

Grattis till ni som har blitt gravid, hoppas vi andra följer efter! 

• Redan47

Micke 78; vi har resonerat och tagit hänsyn till faktorerna min ålder, har bara två kvar att kunna göra äd. hade jag lägre ålder skulle jag sätta in 1 med hög kvalitet på embryon utan att tveka. För då har du har du oxå minimerat de graviditets risker som de facto flerbörd är både för barn och kvinna. Det är ju allt vi Håller på med i denna IVF/ÄD sväng att höja möjlighet för levande född bebis. Inte bara bli gravida. Med pisci teknik kan de ju plocka ut de bästa spermierna och befrukta manuell, ger högre möjlighet för bättre kval kvar. Då har ju en första utrensning gjorts. Och gro till blactocyt 5dgr, har ytterligare rensning gjorts. Nu valde vi två. Ger en högre sannolikhet, men kan lika gärna bli 0 som tar sig. Hittills har jag oxå kammat 0. En del menar att det är säkrare att sätta in 1. Om du läser om detta globalt, så förespråkar den internationella IVF org att sätta in Max 1 blactocyt.

Du får bättre FK dagar att föda två singlar efter varandra än tvillingar... Om ni vill väga in ekonomi och ledigheten.

• villsågärna38

Kunde inte sagt det bättre själv! Instämmer helt med föregående talare!! Jag hade också satt in en om det var bra kvalitet och blasto men sett till att få medicinering i form av prednisolon och blodförtunnande för att minska risken för missfall och öka chansen att kroppen inte stöter bort embryot. Lycka till!!! Kram

• Redan47

Ang blodförtunnande; tror de flesta medic med trombyl direkt efter transfer. Jag rekommenderar, vilket jag inte gjorde, att om du ska medic med östrogen, se till att få trombos prover tagna och analyserade, så du får rätt mängd blodförtunnande direkt. Detta skapade stor oro hos mig när detta strulat ordentligt. Största risken med propp är ju min egen hälsa!

• micke78

Tack så jättemycket för svar från er båda!! 

Om (när?) jag blir gravid i februari, så får jag ändå inte så mycket hjälp av försäkringskassan ändå, tror jag. Är student och är klar med min utbildning i juni, kandidatnivå. 

Men jag lever heller fattigt en stund, än att jobba kanske 1 år och sen försöka med ÄD då, dvs vänta kanske 1,5 år till. Håller inte ut barnlängtan så mycket längre känns det som heller, vill så gärna börja leva mitt liv igen...

Jag ska ta prednisolon och blodförtunnande,  och om det är ett ägg med toppen kvalitet, så betyder det ju att det är bra chans för att bli gravid.

Det känns bra att veta hur ni andra resonerar :) Så tack för goda svar :)

• micke78
    Redan47 skrev 2013-12-22 12:30:34 följande:
    Ang blodförtunnande; tror de flesta medic med trombyl direkt efter transfer. Jag rekommenderar, vilket jag inte gjorde, att om du ska medic med östrogen, se till att få trombos prover tagna och analyserade, så du får rätt mängd blodförtunnande direkt. Detta skapade stor oro hos mig när detta strulat ordentligt. Största risken med propp är ju min egen hälsa!
    Oj, det har jag inte tänkt på! Vad jobbigt det måste varit för dig!
    Jag ska ta östrogen ja, och sen har jag  fått fragmin spruter, men också aspirin och är lite osäker på om jag ska ta båda och, det får jag fråga om när det närmar sig..

När ska man ta trombosprovet isåfall?
  • villsågärna38

Micke78 - det ät vanligt att man tar både Trombyl/aspirin och fragmin el liknande. De verkar på lite olika sätt så din läk har nog tänkt till här. Mkt vanligt när man är lite " äldre " att man behöver det för att få behålla en grav. Hoppas det går vägen för er i feb! Hört mkt gott om kliniken där ni ska göra er behandling så tror du är i goda händer! Kram

• Redan47

Absolut håll kontakt ned medicinsk ansvariga och fråga så mycket du vill direkt! Fråga om trombosutredningen med dem maa östrogenbeh .

• micke78

Tack så mycket igen för så goda svar båda två!! Känns så gott att det är andra här med erfarenhet som kan berätta! 
    Kram

• villsågärna38

Ang östrogenbehandling så ska visst plåster vara mer gynnsamt när det gäller risk för proppar. Likaså blir det ett jämnare upptag än tabletter så kan du få t ex Estradot istället för Progynon så kan jag rek det. Jag har mått mkt bättre på dem med, är känslig för hormonsvängningar kram igen!!

Svar på tråden Vi som gör äggdonation hösten/vintern 2013/2014