• dreamz

Vi som gör äggdonation hösten/vintern 2013/2014

machmu skrev 2014-11-20 17:27:26 följande:
    Tack! Håller tummarna för er! Alltid pirrigt inför ett försök. 
    Tack! =D

Längtar å hoppas att veckorna går fort nu!! :D
  • dreamz
    Redan47 skrev 2014-11-25 22:15:36 följande:

sthlm, mottagande kvinna, först ta prover HIV mm och blodgrupp, sedan, jag tex, kan starta första cykel med att synkroniseras med donator. det kan då behövas att nedregleras, sedan äta östrogen för att bygga slemhinnan, mäta m VUL 1-2 ggr/cykel, avsluta med progesteron för att förbereda slemhinnan att ta emot embryot. Jag äter också trombyl, prednisolon och fragmin, omega3, folsyra, plus utöver det div vitaminer. ET mellan dag16-25, beroende på medicinering och slemhinna. 

antal resor bero ju på om du lyckas på första försök. många kliniker startar med dialog över nätet, mail, skype, eller besök/info ibland provtagning där. vi åkte tillsammans jag och min man första resan, han lämnade sperma vid äggplocket och vi gjorde transfer 5 dgt senare, däremellan hade vi "weekend"semester. Så det blev en resa då.
    vid fet, dvs fsök 2, åkte jag en gång, bara jag, då embryon fanns.
    Utöver det så är det att ha gyn att mäta slemhinna hos här på hemmaplan. 

öppen ÄD Finland, island, (danmark tror jag) övriga europa anonym donation.

statistik behöver du fråga resp klinik om. för faktum är att det är även klinik beroende, då det även hänger på att de har skickliga embryologer samt teknisk utrustning, sedan behöver du höra och se skillnad på statistik som visar graviditet och på live birth, samt FET. genomsnitt vad jag kan se generellt så ligger success rate på 55-60% globalt. 40% då att misslyckas, vilket kan beror på olika faktorer. det finns olika som immunproblem, bortstötning pga organtransplantation,endometrios, polyper, ärrvävnader, skador på äggstockar, manlig faktor, TSH, mm mm. 

Är ditt FSH o AMH inte tillräckligt för att lyckas egen hand, IVF? Elller vad är analysen att det inte tar sig? Hur utvecklas era embryon? klarar de att bli blacocyter?

Oj redan47 trombyl är inte det förebyggande för proppar?

Och Vilka mera vitaminer tar du?

Jag kör bara på folsyra ska köpa omega3 idag å den dära nässprayen då förstås..

Förlåt men måste få gnälla av mig lite...

Eftersom jag är diagnoserad som premature menopaus så har jag fått östrogen via antingen tabletter eller plåster och nu när jag trycker ner allt med sprayen så har jag klimakteriebesvär gånger 100 (känns det som)... Jag VET att allt det här är för en bra sak men just nu känns det jävligt pissigt. Käkar omoprazol för magen pajat mitt humör e inte på topp (stackars sambo mumlade sist att han skulle köpa hörselskydd..;). ) jag piper å e hyperkänslig ala "du älskar inte mig.. Följt av att jag piper lite" jag vet att jag e en jobbig drama Queen just nu..

När allt detta är över och vi är i hamn så ska jag skicka iväg gubben på en vila upp sig resa ;)
  • dreamz
    Längtar12345 skrev 2014-11-26 08:24:47 följande:
    Hej hur går det för dig dreamz?

Jag hade nässprayen i 7 månader som behandling av min Endometrios. Endometrios en blev verkligen lugn och fin så där mådde jag kanon , men alla klimakteriebekymmer jag fick gjorde mig helt ur balans. Och då kändes 7 månader som en evighet. Jag förstår att du inte mår något vidare men det är för en god sak och ligger inte så himla långt fram i tiden.

Håller ut! Och välkommen att ventilera här på fl. Det finns enormt mycket erfarenhet, stöttning och förståelse i dessa trådarna.

Kram
    Jo de går! Jag bara gnäller lite ;)

Det är ni här på fl. Som faktiskt gör det hela mer uthärdligt :). Det är otroligt skönt å "prata" med människor som faktiskt förstår vad man själv går igenom <3.

Bara tre veckor kvar till insättning å jag slipper sprayen ! Nedräkning påbörjad! .
  • dreamz
    bullenochgrisen skrev 2014-11-26 12:17:19 följande:

Åh jag förstår dig så väl! Jag hamnade ju i förtidigt klimakterie som 14 åring och fick mina vallningar och besvär i den känsligaste åldern, tonåren! Och då smyga med både sjukdom och besvär är inte lätt! Man känner si så liten och utlämnad. Vilka hormoner har du gått på? Först fick jag Yasmin 28, sedan Estalis depotplåster och i våras bytte jag till Progynon. Även om man kämpar efter en bebis så går vi igenom något som verkligen prövar både kroppen och psyket. Ett stort test går vi igenom som bara består av oro, rädsla, lite hopp och en blick på framtiden. Oron tar aldrig slut, det skapas alltid något nytt att oroa sig för, men hoppet får man aldrig överge! Har vi inte en smula hopp kvar i alla dessa motgångar och jobbig tid så har vi inget kvar. Man har sitt mål och dit ska vi alla nå!

Försök att ta en dag i veckan där du gör något riktigt avslappnande och får tankarna att lugna sig lite. Ge dig beröm för att du faktist fixar detta hur jobbigt det än är. Ladda krafterna!

Kommer knappt ihåg alla mediciner men vet att jag hade novofem men nu har Evorel plåster (som funkat bäst för mig).

Mhm! Har börjat att gå ut och gå en gång om dagen! Skönt för både kropp å själ

Oron tar väl aldrig slut. Jag är bara lite rädd för att uttrycka min oro för gynekologen/läkarna rädd för att dom ska ta tillbaka allt å tro att jag inte blir någon lämplig mamma. Jag vet att det e egentligen knäppt att tänka så men..
  • dreamz
    Längtar12345 skrev 2014-12-04 09:47:35 följande:
    Klart du blir en underbar mamma. Oro är tyvärr något som är svår att komma ifrån helt. Man får försöka hitta små trix för att hantera den och inte låta oron få för stor plats. Ut och gå brukar vara som medicin för min själ. Jag äskar att vara i skogen el vid havet. Jag har känt oro till och från under hela processen. Kram
    Ja det har blivit många promenader å de e underbart! tack <3

Jajamensan!!

Snart e det dags vi ska ner på ultraljud nästa vecka å bestämma ett datum för ET!! Iiiiiiikkkk nu e det nääääära ! :D
  • dreamz
    Redan47 skrev 2014-12-03 21:00:24 följande:

Dags att resa till Aten igen! Nu går det undan.

Härligt!! Hoppas att allt går bra!
  • dreamz
    bullenochgrisen skrev 2014-12-04 21:37:01 följande:

Är inne i vecka 8 nu, eller ja 7 + 3 för att vara mer exakt :) om exakt 7 dagar är det dags för första ultraljudet! Längtar sååå mycket! Kanske blir mer verkligt då när man förhoppningsvis ser en liten frisk krabat med pickande hjärta.

Om dagarna kämpar jag med mitt illamående och tröttheten from hell. Måste äta något en gång i timmen annars mår jag illa och börjar hulka, brukar ta en frukt så blir det bättre. Mycket luktkänslig, speciellt matos. Och jag är så trött varje dag så jag sover lika mycket som en tonåring om inte mer! Orkar inte ens handla påvägen hem från jobbet för jag vill bara hem direkt och sova. Man hamnar efter med mycket och får helt enkelt strunta i mycket. Man vill mer än vad man kan just nu, jobbigt i dessa juletider bara. Brösten har växt och är svullna och ömma, växtvärk i livmodern som kommer och går, men nu har det varit lugnt ett par dagar. Känns overkligt att vara gravid och att det faktist tog sig på första försöket. Har nog inte riktigt förstått det ännu, det är för bra för att vara sant. Även fast kroppen förändrats så mycket redan så man faktist borde inse att man är gravid så är det svårt att förstå. Hoppas ultraljudet gör det lättare :) har fått handla pösiga kläder nu så jag kan dölja magen minst 4 veckor till, för visst har man fått en mage allt :) jag har en blogg jag uppdaterar lite då och då om ni vill följa mig: www.livetsstoramening.devote.se

Underbart!!!

Ska oxå följs dig!!!

Kraaam
  • dreamz

På torsdag ska vi in å göra ultraljud för att kolla så att livmoderhinnan har växt.. Tänkte på att är det 7 mm den ska växa till? Vad är minimum och hur mycket kan den växa till sig?

• dreamz
    Redan47 skrev 2014-12-09 20:41:12 följande:
    Mini minimum 7mm. Forskning visar signifikant resultat vid 8mm. Treskiktad är oxå mkt viktigt.

Vilken cd är du på? Hormontillägg?
    Cd?

Äter prognyom 2mg gånger 4 om dagen å tre spray,

Hur menar du med tresiktad?

Bullen.. Körde inte du med vaggisarna innan ET?

Till mg sa dom att jag skulle börja med mina efter ET.

Hoppas att den växer till sig ordentligt ! Tänkte på det är bra att man har flytningar efter man börjat med medicinen har man inte det om man skulle ha haft en "normal" ägglossning?

Bullen! Härligt ned ultraljudet snart!!! ;)
Svar på tråden Vi som gör äggdonation hösten/vintern 2013/2014