• Jenkis

    Vi som gör äggdonation hösten/vintern 2013/2014

    Finns det några som precis börjat sin behandling eller som är på gång att börja snart? Vore kul om vi kunde följas åt.

    Jag väntar på spraystart och kommer förmodligen få min donation efter nyår. 

  • Svar på tråden Vi som gör äggdonation hösten/vintern 2013/2014
  • plockigt
    Jojjo77 skrev 2013-11-18 10:48:27 följande:
    Tack, jag mår faktiskt helt som vanligt! Känns jätteskönt, då jag vid alla tidigare sprutomgångar mått dåligt. Ja, det är nedreglering som gäller nu, jag har aldrig tidigare använt spray, då jag gått på korta protokollet. Det enda som jag tycker är lite jobbigt är att sprayen gör ont i näsan och att det smakar så fruktansvärt illa, men, när man gått igenom värre saker än så, så tänker jag inte klaga Flört Det är konstigt hur man blir härdad.

    Har du använt nässpray tidigare?

    Hur har ni andra mått? 
    Hej igen Jojjo77

    Nu blir det lite dubbelt svar här eftersom jag även skrev till dig:)
    Men jo jag mådde inget vidare av Synarelen... Ständig huvudvärk:) 
    Däremot skönt att du tyckte den var OK! 
  • Eve74

    Hej allihopa!

    Jag kanske är i fel tråd, men har lite funderingar. Snart 40 år med 6 IVF försök i bagaget. Har aldrig lyckats bli gravid, dom hittar inget fel på mig eller maken. har fått ut färre och sämre ägg varje gång, så doktorn tycker vi borde prova äggdonation.

    Sorgen över att kanske aldrig få ett barn som liknar mig har lagt sig lite..vi ska gå föräldrarutb via kommun till våren för ev adoption, har ett försök kvar (IVF) om vi vill, men har ca 10 % chans enl doktorn. Men har betalat ca 50000 för 3 försök, så vill gärna suga det sista ur det här.

    Äter just nu Prasteron, i hopp om att det gör mig "fertilare". Så blir kanske ett sista IVF i slutet på januari.

     Min svägerska har erbjudit sig att bli donator - dvs blir då direktdonator alternativt korsdonator. I och med att vi är "privatbetalande patienter", har förbrukat våra landstingsförsök, så är det bara på IVF i Umeå som vi kan göra äggdonation i Sverige.

    Har man donator med sig, får man vänta ca 6 månader, den tiden det tar att ta blodprov på henne med 6 månaders mellanrum.

    HJÄLP!  Hur ska vi tänka? Jag letar med ljus och lykta efter nån som varit med om det här. ÄD i Sverige med egen donator. För och nackdelarna med direktdonator (hon donerar direkt till mig) Korsdonator (Hon donerar till nån annan, och jag får ägg från anonym)?

    Finns fördelar med både och, men vill väldigt gärna höra om nån därute har lite tips och råd och kanske erfarenhet av detta.
     

  • Jojjo77
    Eve74 skrev 2013-11-19 08:21:50 följande:
    Hej allihopa!

    Jag kanske är i fel tråd, men har lite funderingar. Snart 40 år med 6 IVF försök i bagaget. Har aldrig lyckats bli gravid, dom hittar inget fel på mig eller maken. har fått ut färre och sämre ägg varje gång, så doktorn tycker vi borde prova äggdonation.

    Sorgen över att kanske aldrig få ett barn som liknar mig har lagt sig lite..vi ska gå föräldrarutb via kommun till våren för ev adoption, har ett försök kvar (IVF) om vi vill, men har ca 10 % chans enl doktorn. Men har betalat ca 50000 för 3 försök, så vill gärna suga det sista ur det här.

    Äter just nu Prasteron, i hopp om att det gör mig "fertilare". Så blir kanske ett sista IVF i slutet på januari.

     Min svägerska har erbjudit sig att bli donator - dvs blir då direktdonator alternativt korsdonator. I och med att vi är "privatbetalande patienter", har förbrukat våra landstingsförsök, så är det bara på IVF i Umeå som vi kan göra äggdonation i Sverige.

    Har man donator med sig, får man vänta ca 6 månader, den tiden det tar att ta blodprov på henne med 6 månaders mellanrum.

    HJÄLP!  Hur ska vi tänka? Jag letar med ljus och lykta efter nån som varit med om det här. ÄD i Sverige med egen donator. För och nackdelarna med direktdonator (hon donerar direkt till mig) Korsdonator (Hon donerar till nån annan, och jag får ägg från anonym)?

    Finns fördelar med både och, men vill väldigt gärna höra om nån därute har lite tips och råd och kanske erfarenhet av detta.
     
    Ja det är inte lätt att veta vad och hur man ska tänka. Jag tycker också att det har varit jobbigt att förlika sig med tanken att ett eventuellt barn, inte är en mix av mig och min man... 

    Personligen skulle jag välja en korsdonator, då jag har svårt att tänka tanken vem donatorn är, men, det är jag. Jag vet att andra tycker precis tvärtom. Jag tror att det enda rätta är att gå på magkänslan. Ni måste känna att det ni väljer blir rätt för just er och ingen annan. Det är också något som jag tycker är tufft i allt detta, att man tar in så mycket tyckande från alla runt omkring. I slutändan är det ju ert liv, ert beslut och ert barn.

    Hör av dig om vad som händer och stort lycka till!Hjärta 
  • Jojjo77

    "Se det såhär, du ska baka en sockerkaka och saknar ägg. Du går in till grannen och får låna några ägg. Du bakar sockerkakan och bjuder över grannen. Visst säger du då att det är din sockerkaka? Så ser jag på det här med äggdonation. En fantastisk kvinna lånar ut något hon ändå inte behöver."

    Sagt av en kvinna som har barn via äggdonation. En fin liknelse tycker jag,som hjälpt mig mycket i mitt sätt att tänka ring äggdonation.

  • Eve74
    Jojjo77 skrev 2013-11-19 16:22:35 följande:
    "Se det såhär, du ska baka en sockerkaka och saknar ägg. Du går in till grannen och får låna några ägg. Du bakar sockerkakan och bjuder över grannen. Visst säger du då att det är din sockerkaka? Så ser jag på det här med äggdonation. En fantastisk kvinna lånar ut något hon ändå inte behöver."

    Sagt av en kvinna som har barn via äggdonation. En fin liknelse tycker jag,som hjälpt mig mycket i mitt sätt att tänka ring äggdonation.
    Haha!!  Ja, det va bra sagt. Jag har nog förlikat mig med tanken, men ni vet hur det är.. hoppet är det sista som överger människan.
    Önskar mig en lite tjej med mina gröna ögon och små pippelotter.

    Önskar bara få höra vad andra tycker, om nån gjort det med direktdonator. Hur dom upplevt det. Förstår att det är mycket psykologi i det, både under tiden och efteråt. Men som sagt, har inte hört nån, eller hittat nån som gjort det med direktdonator. Är nyfiken att höra deras historia...

     
  • Jenkis
    Jojjo77 skrev 2013-11-18 10:48:27 följande:
    Tack, jag mår faktiskt helt som vanligt! Känns jätteskönt, då jag vid alla tidigare sprutomgångar mått dåligt. Ja, det är nedreglering som gäller nu, jag har aldrig tidigare använt spray, då jag gått på korta protokollet. Det enda som jag tycker är lite jobbigt är att sprayen gör ont i näsan och att det smakar så fruktansvärt illa, men, när man gått igenom värre saker än så, så tänker jag inte klaga Flört Det är konstigt hur man blir härdad.

    Har du använt nässpray tidigare?

    Hur har ni andra mått? 
    Usch, varit mycket på jobbet ett tag nu och inte haft tid att hänga här...

    Välkommen alla nya!

    Har bara sprayat en omgång och det var OK för mig. Snorade mycket som en reaktion på sprayen. Satt i ca 30 min. Kanske något mer huvudvärk, men jag tyckte det gick bättre än förväntat! Hoppas det går lika bra denna gång.   
  • plockigt
    Jojjo77 skrev 2013-11-19 16:22:35 följande:
    "Se det såhär, du ska baka en sockerkaka och saknar ägg. Du går in till grannen och får låna några ägg. Du bakar sockerkakan och bjuder över grannen. Visst säger du då att det är din sockerkaka? Så ser jag på det här med äggdonation. En fantastisk kvinna lånar ut något hon ändå inte behöver."

    Sagt av en kvinna som har barn via äggdonation. En fin liknelse tycker jag,som hjälpt mig mycket i mitt sätt att tänka ring äggdonation.
    Underbar beskrivning
  • Jenkis
    Eve74 skrev 2013-11-19 08:21:50 följande:
    Hej allihopa!

    Jag kanske är i fel tråd, men har lite funderingar. Snart 40 år med 6 IVF försök i bagaget. Har aldrig lyckats bli gravid, dom hittar inget fel på mig eller maken. har fått ut färre och sämre ägg varje gång, så doktorn tycker vi borde prova äggdonation.

    Sorgen över att kanske aldrig få ett barn som liknar mig har lagt sig lite..vi ska gå föräldrarutb via kommun till våren för ev adoption, har ett försök kvar (IVF) om vi vill, men har ca 10 % chans enl doktorn. Men har betalat ca 50000 för 3 försök, så vill gärna suga det sista ur det här.

    Äter just nu Prasteron, i hopp om att det gör mig "fertilare". Så blir kanske ett sista IVF i slutet på januari.

     Min svägerska har erbjudit sig att bli donator - dvs blir då direktdonator alternativt korsdonator. I och med att vi är "privatbetalande patienter", har förbrukat våra landstingsförsök, så är det bara på IVF i Umeå som vi kan göra äggdonation i Sverige.

    Har man donator med sig, får man vänta ca 6 månader, den tiden det tar att ta blodprov på henne med 6 månaders mellanrum.

    HJÄLP!  Hur ska vi tänka? Jag letar med ljus och lykta efter nån som varit med om det här. ÄD i Sverige med egen donator. För och nackdelarna med direktdonator (hon donerar direkt till mig) Korsdonator (Hon donerar till nån annan, och jag får ägg från anonym)?

    Finns fördelar med både och, men vill väldigt gärna höra om nån därute har lite tips och råd och kanske erfarenhet av detta.
     
    Fördelen är väl om man har en egen donator så behöver man inte dela skörden med någon annan. Om man dessutom har en egen donator som man vet ger en bra skörd (donator som donerat tidigare), är det också en fördel såklart.

    Nackdelarna är ju om man blir osams och känner varann/är släkt med varann. Det kan bli riktigt jobbigt. Eller att den som donerar inte är nöjd med hur du hanterar barnet eller att du ständigt känner någon tacksamhetskuld. Barnet har ju rätt att få veta sitt ursprung och även där kan det säkert bli större "problem" om man är vänner eller släkt. Men allting går ju såklart att prata igenom. Dessutom måste man på kuratorsamtal. Gäller båda parter. 
  • Jenkis
    Eve74 skrev 2013-11-19 20:14:38 följande:
    Haha!!  Ja, det va bra sagt. Jag har nog förlikat mig med tanken, men ni vet hur det är.. hoppet är det sista som överger människan.
    Önskar mig en lite tjej med mina gröna ögon och små pippelotter.

    Önskar bara få höra vad andra tycker, om nån gjort det med direktdonator. Hur dom upplevt det. Förstår att det är mycket psykologi i det, både under tiden och efteråt. Men som sagt, har inte hört nån, eller hittat nån som gjort det med direktdonator. Är nyfiken att höra deras historia...

     
    Tror inte det är så vanligt med direktdonation, men visst finns det personer på FL som gjort det. Framförallt med sin syster.
  • Jojjo77
    plockigt skrev 2013-11-19 20:25:12 följande:
    Underbar beskrivning
    Tycker också att den är underbar!!!
Svar på tråden Vi som gör äggdonation hösten/vintern 2013/2014