• Jenkis

Vi som gör äggdonation hösten/vintern 2013/2014

Finns det några som precis börjat sin behandling eller som är på gång att börja snart? Vore kul om vi kunde följas åt.

Jag väntar på spraystart och kommer förmodligen få min donation efter nyår. 

• Svar på tråden Vi som gör äggdonation hösten/vintern 2013/2014
  • Jenkis
    Jojjo77 skrev 2013-11-19 21:32:55 följande:
    Tycker också att den är underbar!!!
    Jag med 
  • NinaCamilla

Hej alla, en gammal ÄD-veteran ansluter till tråden. 1st avbruten ivf, 3 st ET och 1st FET bakom oss i Finland och resan fortsätter till Grekland med bättre mediciner och mer stöd. Vi hoppas på plus nästa år. Vi bestämde Grekland med anonym donator istället för finska öppen pga. Bättre behandlingsplan. Vi har fått alla samtliga ÄD ersatt av FK men nu betalar vi själva.

• Fertilitetsresa

Hej! Jag har precis gjort mitt första ÄD på Fertinova i Helsingfors Är nu ruvare sedan en vecka tillbaka, testdag nästa torsdag :)

• plockigt
    Fertilitetsresa skrev 2013-11-20 07:27:12 följande:
    Hej! Jag har precis gjort mitt första ÄD på Fertinova i Helsingfors Är nu ruvare sedan en vecka tillbaka, testdag nästa torsdag :)

Hej vännen!! Grattis igen, håller tummarna nu Kram
  • plockigt
    Jojjo77 skrev 2013-11-19 16:22:35 följande:
    "Se det såhär, du ska baka en sockerkaka och saknar ägg. Du går in till grannen och får låna några ägg. Du bakar sockerkakan och bjuder över grannen. Visst säger du då att det är din sockerkaka? Så ser jag på det här med äggdonation. En fantastisk kvinna lånar ut något hon ändå inte behöver." Sagt av en kvinna som har barn via äggdonation. En fin liknelse tycker jag,som hjälpt mig mycket i mitt sätt att tänka ring äggdonation.

Lånar denna beskrivning till bloggen, hoppas det är okej Jojjo77!! Hänvisar hit
  • Sakura77

Hej!

Vi har gjort äggdonation via Huddinge och har nu en fantastisk son på 4 månader. Vi hade ingen egen donator att erbjuda men om vi hade haft det tror jag vi hade valt korsdonation. Jag tror det kan vara svårt att ha en nära relation med donatorn. Känner så stor tacksamhet till den kvinna som donerade ägg till oss men tror det skulle vara konstigt att ha en relation till henne. Men det är jag. Och vi får se om vår son väljer att söka upp henne.

Angående att vår son inte har några gener från mig så var det något jag funderade mycket på före vi gjorde äggdonationen. Jag hade förlikat mig med tanken men undrade ändå om det skulle kännas konstigt om vi väl fick ett barn. Om det ändå skulle finnas en sorg. Med facit i hand kan jag säga att från den dagen jag fick ett plus på stickan så har det känts som mitt och vårt barn till 200%. Min man hade funderingar på om det skulle kännas som om han skaffade barn med en annan kvinna men alla dessa känslor försvann så fort jag fått ett plus. För mig var det en stor lycka att få gå igenom en graviditet (även om jag var toknervös under hela graviditeten).

Nu har vi en fantastisk son och jag påverkar honom varje dag. Och sedan är det ju så med likheter att man ser det man vill se. Det är flera, både av de som vet att vi gjort äggdonation och de som inte vet, som tycker han liknar mig. Och vad tusan men kan ju vara lik personer som man inte är genetiskt släkt med. Men som sagt det här med likhet känns faktiskt inte viktigt längre alls. Vår dröm om ett barn gick i uppfyllelse och det är det som räknas. 

Lätt att vara efterklok men det enda jag kan tycka är synd är att vi inte satsade på äggdonation tidigare. Vi kämpade i fem år med IVF och vi vet alla hur mycket energi det tar. De hittade inget fel på någon av oss och då blir det kanske lätt att man fortsätter med försök. 

kram  

• plockigt
    Sakura77 skrev 2013-11-20 10:48:54 följande:
    Hej! Vi har gjort äggdonation via Huddinge och har nu en fantastisk son på 4 månader. Vi hade ingen egen donator att erbjuda men om vi hade haft det tror jag vi hade valt korsdonation. Jag tror det kan vara svårt att ha en nära relation med donatorn. Känner så stor tacksamhet till den kvinna som donerade ägg till oss men tror det skulle vara konstigt att ha en relation till henne. Men det är jag. Och vi får se om vår son väljer att söka upp henne. Angående att vår son inte har några gener från mig så var det något jag funderade mycket på före vi gjorde äggdonationen. Jag hade förlikat mig med tanken men undrade ändå om det skulle kännas konstigt om vi väl fick ett barn. Om det ändå skulle finnas en sorg. Med facit i hand kan jag säga att från den dagen jag fick ett plus på stickan så har det känts som mitt och vårt barn till 200%. Min man hade funderingar på om det skulle kännas som om han skaffade barn med en annan kvinna men alla dessa känslor försvann så fort jag fått ett plus. För mig var det en stor lycka att få gå igenom en graviditet (även om jag var toknervös under hela graviditeten). Nu har vi en fantastisk son och jag påverkar honom varje dag. Och sedan är det ju så med likheter att man ser det man vill se. Det är flera, både av de som vet att vi gjort äggdonation och de som inte vet, som tycker han liknar mig. Och vad tusan men kan ju vara lik personer som man inte är genetiskt släkt med. Men som sagt det här med likhet känns faktiskt inte viktigt längre alls. Vår dröm om ett barn gick i uppfyllelse och det är det som räknas.  Lätt att vara efterklok men det enda jag kan tycka är synd är att vi inte satsade på äggdonation tidigare. Vi kämpade i fem år med IVF och vi vet alla hur mycket energi det tar. De hittade inget fel på någon av oss och då blir det kanske lätt att man fortsätter med försök.  kram  

Hej Sakura77! Tack för att du delar med dig! Vi gå också på Huddinge och kommer göra ÄD där Grattis till er son!
  • Jojjo77
    plockigt skrev 2013-11-20 09:14:33 följande:

Lånar denna beskrivning till bloggen, hoppas det är okej Jojjo77!! Hänvisar hit
    Självklart går det bra!!!  
  • Jojjo77
    NinaCamilla skrev 2013-11-19 22:14:38 följande:
    Hej alla, en gammal ÄD-veteran ansluter till tråden. 1st avbruten ivf, 3 st ET och 1st FET bakom oss i Finland och resan fortsätter till Grekland med bättre mediciner och mer stöd. Vi hoppas på plus nästa år. Vi bestämde Grekland med anonym donator istället för finska öppen pga. Bättre behandlingsplan. Vi har fått alla samtliga ÄD ersatt av FK men nu betalar vi själva.
    Lycka till!
    Sakura77 skrev 2013-11-20 10:48:54 följande:
    Hej!

Vi har gjort äggdonation via Huddinge och har nu en fantastisk son på 4 månader. Vi hade ingen egen donator att erbjuda men om vi hade haft det tror jag vi hade valt korsdonation. Jag tror det kan vara svårt att ha en nära relation med donatorn. Känner så stor tacksamhet till den kvinna som donerade ägg till oss men tror det skulle vara konstigt att ha en relation till henne. Men det är jag. Och vi får se om vår son väljer att söka upp henne.

Angående att vår son inte har några gener från mig så var det något jag funderade mycket på före vi gjorde äggdonationen. Jag hade förlikat mig med tanken men undrade ändå om det skulle kännas konstigt om vi väl fick ett barn. Om det ändå skulle finnas en sorg. Med facit i hand kan jag säga att från den dagen jag fick ett plus på stickan så har det känts som mitt och vårt barn till 200%. Min man hade funderingar på om det skulle kännas som om han skaffade barn med en annan kvinna men alla dessa känslor försvann så fort jag fått ett plus. För mig var det en stor lycka att få gå igenom en graviditet (även om jag var toknervös under hela graviditeten).

Nu har vi en fantastisk son och jag påverkar honom varje dag. Och sedan är det ju så med likheter att man ser det man vill se. Det är flera, både av de som vet att vi gjort äggdonation och de som inte vet, som tycker han liknar mig. Och vad tusan men kan ju vara lik personer som man inte är genetiskt släkt med. Men som sagt det här med likhet känns faktiskt inte viktigt längre alls. Vår dröm om ett barn gick i uppfyllelse och det är det som räknas. 

Lätt att vara efterklok men det enda jag kan tycka är synd är att vi inte satsade på äggdonation tidigare. Vi kämpade i fem år med IVF och vi vet alla hur mycket energi det tar. De hittade inget fel på någon av oss och då blir det kanske lätt att man fortsätter med försök. 

kram  
    Vad härligt att läsa om en positiv berättelse och vad skönt att du tar upp sånt somman går och funderar på, likhet mm. Grattis till sonen  

• Jenkis
    Fertilitetsresa skrev 2013-11-20 07:27:12 följande:
    Spännande! Lycka till!

Vi håller tummarna för Plus  såklart!
Svar på tråden Vi som gör äggdonation hösten/vintern 2013/2014