• mjaoooo

Soc tvingar min pojkvän att ansöka om försörjningstöd! Är de rätt?

Hej. Det är så här att jag får försörjningsstöd från socialen och bor i en lägenhet som dom står för. Jag har även en pojkvän som ja han sover här eller rättare sagt bor här med mig. Han är arbetslös och har inga pengar. Men varför hotar socialen mig med att min pojkvän måste ansöka om försörjningsstöd annars får JAG inga pengar? 

Jag förstår om dom e oroliga att han har en inkomst å betalar här men så är inte fallet, han har 0kr. Hur kan dom tvinga oss att ansöka som sambos? visst vi får mer pengar men egentligen vill vi inte blanda in han. Herre hud han är ju bara min pojkvän!!! Han är skriven hos sina föräldrar tillomed.
  • Svar på tråden Soc tvingar min pojkvän att ansöka om försörjningstöd! Är de rätt?
  • roffe

Det är ju bättre att han skriver sig hos dig Ts, så får ni mer pengar att leva för. Hur gamla är ni, och hur äter han, vad köper han kläder för osv om han inte har jobb och inget soc, osv?

• alexs mamma
    mjaoooo skrev 2013-10-13 15:54:49 följande:
    Hej. Det är så här att jag får försörjningsstöd från socialen och bor i en lägenhet som dom står för. Jag har även en pojkvän som ja han sover här eller rättare sagt bor här med mig. Han är arbetslös och har inga pengar. Men varför hotar socialen mig med att min pojkvän måste ansöka om försörjningsstöd annars får JAG inga pengar? 

Jag förstår om dom e oroliga att han har en inkomst å betalar här men så är inte fallet, han har 0kr. Hur kan dom tvinga oss att ansöka som sambos? visst vi får mer pengar men egentligen vill vi inte blanda in han. Herre hud han är ju bara min pojkvän!!! Han är skriven hos sina föräldrar tillomed.
  • Ejin

Men varför vill ni inte ansöka ihop. Ni får ju mer pengar så vad har ni att förlora ? Dom har givetvis sina regler som dom måste följa.

• Tjohalia
    mjaoooo skrev 2013-10-13 16:00:43 följande:
    Men varför? Hur kan dom tvinga min pojkvän att ansöka? Dom tjänar ju inte ens på de, dom får bara betala ut mer. Är de bara för dom e oroliga för att han har massa pengar? 

För att dom helt enkelt är vana att bli lurade av folk. Såna som bor tillsammans, där den ena har inkomst men inte den andre. Och som sammanboende är man skyldig att försörja varandra. Ni har ju inget att förlora på det. Enligt lagens mening är ni sambos om han har sin huvudsakliga dygnsvila hos dig. Och då ska han självklart också redovisa sin ekonomi för soc. Om han hade inkomst som räckte för er båda så skulle inte du få nåt av soc. Det är väl det dom vill kolla upp.
    Flicka 2005 * Pojke 2007
  • Tjohalia

Och nej, dom kan såklart inte TVINGA någon. Men räkna inte med att få några pengar heller i så fall.

Flicka 2005 * Pojke 2007
  • intetnyttpåplusfronten
    Kjell2 skrev 2013-10-13 16:18:03 följande:
    Det är inte folkbokföringen som avgör utan om man lever under äktenskapsliknade former vilket TS och hennes sambo gör.
    Fel, det är folkbokföringen. Det är det enda soc har som bevis att komma med att ett par bor ihop.
    MajaVira skrev 2013-10-13 16:20:05 följande:
    Äh, Soc lär inte tro henne om hon ändrar sin historia. I detta fall verkar pojkvännen inte tjäna några pengar, men det finns nog en hel del personer som försöker bidragsfuska genom att inte uppge att de har en sambo.
    Hur ska de kunna bevisa nåt? Han är ju inte skriven hos henne.

Jag tycker inte att det är bidragsfusk, jag tycker det är helt fel att en sambo ska vara försörjningsskyldig för mig om jag t.ex skulle bli arbetslös. Han har ju sina utgifter att tänka på, han kanske har precis så att det räcker till hans avbetalningar och räkningar och nöjen och mat, ska han sen då behöva betala mina utgifter också? Soc tar ju som bekant inte hänsyn till något annat än överlevande, de skiter med andra ord i om han har en drös med avbetalningar och inte har råd att försörja mig. De tittar på hans inkomst och bestämmer sen att efter att hyran är betald så har han råd att ge oss båda mat på bordet.

Och nej, jag går inte på soc. Men det här är en sak som faktiskt stör mig. 
    Om du har något vettigt att säga så är du på fel forum.
  • Åsa

Socialbyråns regelverk ser ut så för att socialbidrag inte ska bli nålpengar till oavlönade personer som redan lever gott på sambons inkomster. Enligt in kompis som är socionom saknas egentligen lagstöd för det då sambor inte har försörjningsplikt för varandra. Du kan ju alltid försöka att påtala detta, men ska du överklaga och få det överklagat i en massa instanser lär det dra ut på tiden. Undrar lite vad du har att förlora på det; om sambon saknar inkomst borde det innebära mer inkomst för er. Om sambon nekar att ansöka för egen del så säg detta till socialsekreteraren.
    Om det bara blir aktuellt att du söker ändå så se till att begära skriftligt avslag (på din givetvis skriftliga ansökning med relevanta egna handlingar) med motivering inför ev omprövning.

• Åsa
    Tjohalia skrev 2013-10-13 17:09:30 följande: Och som sammanboende är man skyldig att försörja varandra.
    Nej, det är man inte. De enda man har försörjningsplikt för i lag är mak* och minderåriga barn. Däremot brukar man medräkna sambos ekonomi vid försörjningsstöd. Vilket kan tyckas fullt logiskt men egentligen saknar stöd i lag.
  • Kjell2
    intetnyttpåplusfronten skrev 2013-10-13 22:13:26 följande:
    Fel, det är folkbokföringen. Det är det enda soc har som bevis att komma med att ett par bor ihop.
    Hur ska de kunna bevisa nåt? Han är ju inte skriven hos henne.
    Nu får du hjälpa mig. Jag har läst Sambolagen fram och tillbaka och ingenstans hittar jag något om folkbokföring. Var hittar jag i sambolagen att det folkbokföringen som definierar samboskap?
  • ardath bey

Om TS själv sagt till soc att pvn är sambo är det väl det bästa bevismedlet. Behövs ingen folkbokföringskoll då.

Svar på tråden Soc tvingar min pojkvän att ansöka om försörjningstöd! Är de rätt?