• Fridaa87

Vad tycker ni om denna idé att få ihop pengar?

Hejsan!

Om ni tycker att detta är en dum idé och ska skriva om hur korkad man är så behöver ni inte svara...

Men det är såhär att vi är en svensk familj på mamma, pappa och tre barn. Min sambo har en stor hobby där han är extremt duktig, det är så att han håller på och gör egen musik med hjälp av synthar, piano och dator. Nu vill han bygga en egen studio så han kan göra musiken med "de rätta prylarna" och detta kommer uppskattningsvis kosta oss ca 20.000-30.000 kr. Dom pengarna har vi förstås inte men har kommit på en liten idé. Vad tror ni om att lägga ut som en "profil" där man beskriver vårt "projekt" eller "dröm" och sen får den som vill hjälpa till att bidra till detta, skänka oss 1kr eller valfritt belopp och sätta in på vårat konto? Är det tillräckligt många som vill hjälpa till att bidra så skulle man ju komma en bit på vägen iaf. Vad tycker ni om denna idé?

• Svar på tråden Vad tycker ni om denna idé att få ihop pengar?
  • Fridaa87
    Dixie skrev 2013-10-14 11:32:13 följande:

Men om det är ett yrke tror jag det är en bättre idé att starta ett företag, få ett banklån på det han behöver för att bygga upp verksamheten och på så sätt komma igång!

Jag har svårt att se någon som vill ge er pengar för att ni sedan ska kunna tjäna pengar på detta - då ska man få något för pengarna, tex om du sponsrar oss med 1000 kr får du xx, om du sponsrar med 5000 få du yy.   
    Ja precis... något utbyte är väl klart
  • Dixie
    Fridaa87 skrev 2013-10-14 11:30:26 följande:
    Svårt att läsa? har ju skrivit FRIVILLIGA!!

JAAA, jag är läskunnig - jag frågar igen - var ska du hitta dessa FRIVILLIGA??
    Vem tror du kommer att vilja ge er pengar, du måste ju ha funderat igenom denna idé och tänkt att det faktiskt finns personer som vill ge er pengar?

Hade du själv gett pengar till detta, om det var någon du inte kände?  
  • puss
    Fridaa87 skrev 2013-10-14 11:34:08 följande:

Men åter igen, någon som vet hur man raderar trådar?

Det kan man inte.
  • straw2008

Är det hans yrke tycker jag han ska starta hb sen söka investerare. Men bäst vore om ni började spara till det.

I kinamockaskogen.....
  • Petrol
    Fridaa87 skrev 2013-10-14 11:29:57 följande:
    OBSERVERA att detta var en idé bara.... och ni som skulle klaga kunde låta bli att skriva. läs HELA inlägget
    Det är väl bra att få feedback på iden? Eller ville ni bara ha bekräftelse.
    Jag har ju exempelvis gett en liten lös ide  på hur ni skulle kunna förändra iden och kanske göra den med sälj och genomförbar men det har du tillexempel låtit bli att svara på.

Du behöver ju inte bara slå ifrån dig att iden var korkad och springa iväg. Försök att forma om iden här istället, men den input du/ni får. Annars kommer det bli väldigt svårt att driva ett företag framöver misstänker jag om man på 10min konstaterar att iden inte funkade och sen slår ifrån sig typ.

Jag tror helt klart ni kan komma dit ni vill, men ni måste chilla lite,strukturera upp det helt enkelt:)

Lycka till!
  • Dixie
    Petrol skrev 2013-10-14 11:46:13 följande:
    Det är väl bra att få feedback på iden? Eller ville ni bara ha bekräftelse.

TS ville nog bara att vi alla skulle fråga vad vi kan betala in dessa pengar de behöver!
  • Mli 014

Jag har flera vänner som har insamlingar till sina projekt på facebook.
    det viktigaste är dock att starta ett fristående konto i banken till just detta ändamål, för om man överskrider en viss summa så kan man bli skatteskyldig.
    (vad jag har förstått det)
    Såklart man kan tjäna in pengar på så vis. Det finns också hemsidor för ändamålet.
    viktigt är väl bara att marknadsföra sig ordentligt.

• Fridaa87
    Dixie skrev 2013-10-14 11:52:51 följande:

TS ville nog bara att vi alla skulle fråga vad vi kan betala in dessa pengar de behöver!
    Exakt så!haha
Svar på tråden Vad tycker ni om denna idé att få ihop pengar?