• Fridaa87

Vad tycker ni om denna idé att få ihop pengar?

Hejsan!

Om ni tycker att detta är en dum idé och ska skriva om hur korkad man är så behöver ni inte svara...

Men det är såhär att vi är en svensk familj på mamma, pappa och tre barn. Min sambo har en stor hobby där han är extremt duktig, det är så att han håller på och gör egen musik med hjälp av synthar, piano och dator. Nu vill han bygga en egen studio så han kan göra musiken med "de rätta prylarna" och detta kommer uppskattningsvis kosta oss ca 20.000-30.000 kr. Dom pengarna har vi förstås inte men har kommit på en liten idé. Vad tror ni om att lägga ut som en "profil" där man beskriver vårt "projekt" eller "dröm" och sen får den som vill hjälpa till att bidra till detta, skänka oss 1kr eller valfritt belopp och sätta in på vårat konto? Är det tillräckligt många som vill hjälpa till att bidra så skulle man ju komma en bit på vägen iaf. Vad tycker ni om denna idé?

• Svar på tråden Vad tycker ni om denna idé att få ihop pengar?
  • LadyViolette
    Fridaa87 skrev 2013-10-14 12:36:00 följande:
    Läs inlägget i starten!
    Klart som tusan man sparar pengar MEN detta var en IDÈ, den som inte tycker detta är bra kan gå förbi detta forum obemärkt 
    Men dumt att fråga om åsikter om man egentligen inte vill ha dom, utan endast medhåll  
    Du frågar faktiskt i rubriken vad andra tycker  

• LadyViolette
    pluvdo skrev 2013-10-14 12:38:48 följande:
    Haha. "Om ni ogillar vår idé så vill jag inte att ni svarar.

Så, vad tycker ni om vår idé?"
    Jag får inte svara  
  • LadyViolette
    Pampim skrev 2013-10-14 12:42:16 följande:
    Alla som hånar och tramsar om "vem skulle ställa upp på det?" är obildade och har nog inte hört talas om begreppet crowdfunding.

entreprenor24.se/nyheter/3201-fixa-startkapit.../
    " Vanligtvis sker det genom att man erbjuder företagets produkter eller andra gåvor i utbyte mot startkapitalet."

Vad ska man få i utbyte i detta fall menar du?  
  • Rasputin
    Fridaa87 skrev 2013-10-14 12:38:48 följande:
    Har ju inte preciserat allt, bara skrivit löst om idén... det är själva idén i sig som jag undrar över... inte hur vi ska finansiera allt senare... 
    Okej som många andra skrivit innan har din idén ett stort problem, det finns ingen anledning för någon att vilja skänka pengar då det inte ens är säkert att något kommer komma ut ur det hela. Det är inte något altruistiskt som att skänka pengar till behövande barn eller fattiga, det är inte heller så att den som ger er pengar får ut något av det hela utöver möjligtvis se er glada.

Ditt stora problem är alltså att du inte kommer kunna motivera folk att skänka pengar till just er då de lika gärna kan skänka till något annat. Skulle du själv vilja skänka pengar till mig så att jag kan köpa en ny speldator, för jag är jätteduktig på att spela datorspel.... skulle inte tro det och inte heller att någon annan vill det.
  • Harvester

Vet att det finns flera idrottare som erbjudit typ "aktier" i dem för att få spons. När de sedan börjar tjäna pengar får sponsorerna del av vinsten. Ni måste nog erbjuda nån form av chans till återbäring om folk ska satsa pengar..

• Rasputin
    Pampim skrev 2013-10-14 12:42:16 följande:
    Alla som hånar och tramsar om "vem skulle ställa upp på det?" är obildade och har nog inte hört talas om begreppet crowdfunding.

entreprenor24.se/nyheter/3201-fixa-startkapit.../
    Om något så är du obildad och okritisk , problemet är inte att sådana här projekt inte existerar och att det är omöjligt att genomföra det. Problemet är hur hon ska lyckas få folk att vilja ge henne pengar, normalt sett får de som skänker pengar något i utbyte mot att de ger pengar, eller kanske att de har vilat se den här saken bli skapad.

Det är inte någon som säger " jag skulle vilja ha en ny bil, har ni lust att skicka lite pengar?" , det finns fler och betydligt mer intressanta projekt att skänka sina pengar till än att någon ska få hålla på med sin hobby.
  • Fridaa87
    pluvdo skrev 2013-10-14 12:38:48 följande:
    Haha. "Om ni ogillar vår idé så vill jag inte att ni svarar.

Så, vad tycker ni om vår idé?"
    Skrev att alla ni som ska skriva om hur korkad man är behöver inte svara.... alla i forumen svarar så irriterat jämt och "vem fan skulle, vem tror du att du är osv..."
Svar på tråden Vad tycker ni om denna idé att få ihop pengar?