• Fridaa87

Vad tycker ni om denna idé att få ihop pengar?

Hejsan!

Om ni tycker att detta är en dum idé och ska skriva om hur korkad man är så behöver ni inte svara...

Men det är såhär att vi är en svensk familj på mamma, pappa och tre barn. Min sambo har en stor hobby där han är extremt duktig, det är så att han håller på och gör egen musik med hjälp av synthar, piano och dator. Nu vill han bygga en egen studio så han kan göra musiken med "de rätta prylarna" och detta kommer uppskattningsvis kosta oss ca 20.000-30.000 kr. Dom pengarna har vi förstås inte men har kommit på en liten idé. Vad tror ni om att lägga ut som en "profil" där man beskriver vårt "projekt" eller "dröm" och sen får den som vill hjälpa till att bidra till detta, skänka oss 1kr eller valfritt belopp och sätta in på vårat konto? Är det tillräckligt många som vill hjälpa till att bidra så skulle man ju komma en bit på vägen iaf. Vad tycker ni om denna idé?

• Svar på tråden Vad tycker ni om denna idé att få ihop pengar?
  • Wench85

Jag tror inte att ni får in nämnvärt med pengar utifrån nuvarande idé. Men den går ju att vidareutveckla!

Vad sägs om att använda ex fundedbyme och definiera ett par nivåer där givarna får något tillbaka.
    1-10 kr

• bustergonad
    Fridaa87 skrev 2013-10-14 11:18:11 följande:
    Hejsan!

Om ni tycker att detta är en dum idé och ska skriva om hur korkad man är så behöver ni inte svara...

Men det är såhär att vi är en svensk familj på mamma, pappa och tre barn. Min sambo har en stor hobby där han är extremt duktig, det är så att han håller på och gör egen musik med hjälp av synthar, piano och dator. Nu vill han bygga en egen studio så han kan göra musiken med "de rätta prylarna" och detta kommer uppskattningsvis kosta oss ca 20.000-30.000 kr. Dom pengarna har vi förstås inte men har kommit på en liten idé. Vad tror ni om att lägga ut som en "profil" där man beskriver vårt "projekt" eller "dröm" och sen får den som vill hjälpa till att bidra till detta, skänka oss 1kr eller valfritt belopp och sätta in på vårat konto? Är det tillräckligt många som vill hjälpa till att bidra så skulle man ju komma en bit på vägen iaf. Vad tycker ni om denna idé?
    Problemet är att den rymden ni tänker konkurrera i är redan ganska mättad. Det finns alltså mycket folk med snarlika kunskaper. 

Att sambon inte har "slagit igenom" än säger tyvärr också en del.

Kontakter verkar han sakna - och då spelar det ingen roll om det är bra eller dåligt.

HADE han haft kontakter - då är det lättare att "låna" (=hyra) in sig i någon annans studio för att göra den där skivan som ger pengar.

Jag tror tyvärr att andra, som jag, kommer att tolka detta som att betala för någon annans hobby. Jag ser inte heller vad jag som investerare skulle få tillbaka.

Att investera i att det SKA produceras något är ingen bra affär. Gör någon låt FÖRST - sen sök kapital. 
  • Zappy
    Fridaa87 skrev 2013-10-15 07:35:07 följande:
    Oj nån som verkar avundsjuk :-P

Avundsjuk på vad?? Tiggeri är inget att vara avis på precis.
    Muppar..
  • pluvdo

Jag tycker ärligt talat att hela grejen är ganska så pinsam och jag skulle skämmas å era vägnar ifall ni bestämde er för att tigga pengar till det där.

Det hade varit en annan sak ifall ni planerade att bygga en studio som exempelvis barn från sämre områden kunde få komma till och lära sig mixa och spela in sin egen musik eller om ni tänkt sälja skivor och sedan skänka pengarna till välgörenhet eller något. Men "Aa, vi vill ha 30 000 kronor så mannen kan göra musik med de rätta prylarna" doesn't quite cut it, på något sätt.

Men först skall jag gå in i garderoben och säga pisspotta... men säg det inte till mamma.
  • Fridaa87
    pluvdo skrev 2013-10-15 20:21:19 följande:
    Jag tycker ärligt talat att hela grejen är ganska så pinsam och jag skulle skämmas å era vägnar ifall ni bestämde er för att tigga pengar till det där. Det hade varit en annan sak ifall ni planerade att bygga en studio som exempelvis barn från sämre områden kunde få komma till och lära sig mixa och spela in sin egen musik eller om ni tänkt sälja skivor och sedan skänka pengarna till välgörenhet eller något. Men "Aa, vi vill ha 30 000 kronor så mannen kan göra musik med de rätta prylarna" doesn't quite cut it, på något sätt.
    Men först skall jag gå in i garderoben och säga pisspotta... men säg det inte till mamma.

Nej inte skriver man väl 'hej vi behöver 30000kr hjälp oss med pengar!!' Kanske mer i sviktand 'var med och bidra med 1kr till vårt projekt'
  • Fridaa87
    Limalie skrev 2013-10-15 07:43:03 följande:
    Haha , mycket ska man läsa på forumet, men detta tar nog priset i korkad idé.

Haha jadu i forum så är det provocerat folk som svarar oftast. Då låter det i stil med ditt svar.
  • kaffeamanda

Oj! Tigga pengar för hobby åt vuxen man? Varför inte spara ihop pengarna själv och bygga studion när ni sparat ihop ärligt mycket istället.

• Lady Namárië

Jag har bidragit många gånger till både små och stora projekt via www.kickstarter.com. Då gäller ju vanligtvis inte att man bara skänker pengar, utan att den som startat insamlingen erbjuder något i utbyte. Vi har t. ex crowdfundat Veronica Mars-filmen på en nivå som ger oss en dvd, en t-shirt mm när filmen kommer och ett onlinespel där vårt bidrag köper oss en fri spelperiod när spelet släpps.

I ert fall tror jag att det kan bli svårt att locka investerare generellt, eftersom det ni erbjuder inte är av särskilt stort intresse för en jättestor publik. Men ni kan ju alltid försöka.

So say we all
  • Limalie
    Fridaa87 skrev 2013-10-16 07:22:16 följande:

Haha jadu i forum så är det provocerat folk som svarar oftast. Då låter det i stil med ditt svar.
    Jo visst...visst.

Svar på tråden Vad tycker ni om denna idé att få ihop pengar?