• Angels

Endometrios - varför svårt få barn?

Varför har kvinnor med endometrios ofta svårt att bli gravida? Har läst om dålig äggkvalitet, men är det den enda orsaken? Att jag undrar är för att i så fall skulle en äggdonation exempelvis kunna "bota" problemet, eller tänker jag fel?

• Svar på tråden Endometrios - varför svårt få barn?
  • Zinfandel

Nej, mn behöver inte nedregleras pga endo. Tvärtom så kan de medicinerna trigga endon. Däremot gäller det att sätta in rätt grejor när det väl gäller.

• Heidi82

Jag säger inte att alla behöver det. Men jag behöver det för att avaktivera minadenomyos. Jag har bara hört att hormonstimuleringen (IVF) triggar endon eftersom man pumpar in östrogeni kroppen. Inte att nedregleringen gör det eftersom kroppen "stängs av" på hormonproduktion.

• FaithHopeLove
    Heidi82 skrev 2014-03-29 14:13:08 följande:
    FaithHopeLove: Hur länge nedreglerades du exakt? Jag har just tagit min 2a enantonspruta. Jag och min läkare siktar på ca 4-5 månader. Har oxå haft sämre äggkvalitet vid mina två senaste IVFer. Jag hoppas att enantonet nu ska vara lösningen...

Kollade upp hur länge & det var 4 månader jag körde med Synarelaspray. Mina ägg hade också hårt skal när jag sprutade med Gonal-f, men blev betydligt bättre av Menopur. Sen tack vare att jag sprayade så länge fick jag ägg av toppkvalité. Det är dock frustrerande att jag knappt har märkbar Endometrios, & endå gör det så stor skada :/
  • Heidi82

Tack för ditt svar! Kommer oxå att sikta på 4 mån. Började du med hormonstimuleringen efter exakt fyra månader eller efter två veckor av den sista sprutan? Ursäkta för mina specifika frågor.. Men har hört att man kan utnyttja dom sista två veckorna med hormonstimulering.

• FaithHopeLove
    Heidi82 skrev 2014-04-07 17:05:48 följande:
    Tack för ditt svar! Kommer oxå att sikta på 4 mån. Började du med hormonstimuleringen efter exakt fyra månader eller efter två veckor av den sista sprutan? Ursäkta för mina specifika frågor.. Men har hört att man kan utnyttja dom sista två veckorna med hormonstimulering.

Kom inte riktigt ihåg, men tror det var direkt efter. Kommer ihåg att när jag började med sprutorna Så började jag även äta Circadin, som skulle förbättra äggen :) vad dom tabletterna exakt hade för effekt kommer jag dock inte ihåg! :/
  • Heidi82

Circadin? Har jag aldrig hört talas om. Gjorde du behandlingen i Sverige eller utrikes?

• Heidi82

Jag googlade och Circadin är melatonin. Intressant, ska nog ta upp det med min läkare eftersom jag också har sämre äggkvalitet. Det står dock att man inte ska ta Circadin om man har en känd autoimmun sjukdom och det är ju just vad endo är.. Jaja ska undersöka saken iaf. Tack för tipset!

• Soi88

Ursäkta att jag hoppar in o kapar lite;
    Min lillasyster har väldigt stora bekymmer, och har haft i många år..
    Äntligen har en läkare kommit på att det "nog" är endometrios (vilket hon själv sagt i flera år nu..) och hon blev skickad till KK i Lund. Tyvärr hann hon bara ha 1 besök där, sen fick hon hem brev att det inte gick att erbjuda mer på KK i Lund?!
    Vet ngn vart hon bör vända sig? De skickade en remiss till vår lokala VC, amen grattis liksom.. Har man nåt mer än virus eller halsont är VC det sämsta stället att gå till..

• Heidi82

Vad trist för din syster. Jag bor inte i Sverige så vet inte riktigtmen har hört att Endometrioscentrat i Uppsala ska vara bra. Hoppas att hon får rätt vård och att det inte ska dröja för länge.

• Angels
    FaithHopeLove skrev 2014-04-07 18:45:27 följande:

Kom inte riktigt ihåg, men tror det var direkt efter. Kommer ihåg att när jag började med sprutorna Så började jag även äta Circadin, som skulle förbättra äggen :) vad dom tabletterna exakt hade för effekt kommer jag dock inte ihåg! :/

Förlåt mig, kan inte låta bli att skratta åt ditt inlägg. Jag bad om Circadin för många år sedan för att få hjälp att sova (detta då andra sömnmedel har grymma biverkningar och jag orkade verkligen inte med de). Blev nekad Circadin då det inte är testa för de som är gravida (var inte gravid men min läkare visste att vi försökte bli). Tänk om jag hade fått Circadin som jag bad om.... tänk om det hade hjälpt... :-O

Soi88 skrev 2014-04-07 20:13:22 följande:
    Ursäkta att jag hoppar in o kapar lite;
    Min lillasyster har väldigt stora bekymmer, och har haft i många år..
    Äntligen har en läkare kommit på att det "nog" är endometrios (vilket hon själv sagt i flera år nu..) och hon blev skickad till KK i Lund. Tyvärr hann hon bara ha 1 besök där, sen fick hon hem brev att det inte gick att erbjuda mer på KK i Lund?!
    Vet ngn vart hon bör vända sig? De skickade en remiss till vår lokala VC, amen grattis liksom.. Har man nåt mer än virus eller halsont är VC det sämsta stället att gå till..

Ledsen, bor inte heller i Sverige, men vad hade de för anledning till att hon inte fick komma dit mer? Vad var det de inte kunde hjälpa henne med? Hennes VC kan ju annars hjälpa henne med en remiss någon annanstans?! Lycka till, inte roligt att bli nekad vård.

Svar på tråden Endometrios - varför svårt få barn?