• Angels

Endometrios - varför svårt få barn?

Varför har kvinnor med endometrios ofta svårt att bli gravida? Har läst om dålig äggkvalitet, men är det den enda orsaken? Att jag undrar är för att i så fall skulle en äggdonation exempelvis kunna "bota" problemet, eller tänker jag fel?

• Svar på tråden Endometrios - varför svårt få barn?
  • FaithHopeLove
    Heidi82 skrev 2014-04-07 20:00:31 följande:
    Circadin? Har jag aldrig hört talas om. Gjorde du behandlingen i Sverige eller utrikes?

I Sverige, Falun! :) Där är dom kanon tycker jag.
  • FaithHopeLove

Här står det om IVF & Circadin! Som jag förstår det så har detta med Circadin & IVF inte riktigt landat i Sverige. Men används mycket utomlands & visar goda resultat! nepeannaturopathic.com.au/wp/melatonin-ivf-breakthrough/ Det funkade ju på mig :) mina ägg slutade dela sig efter 3 dagar, när jag endast sprayade. Efter längre tids sprayande & med circadin delade sig äggen som det skulle i 6 dagar innan det blev insättning. (:

• Angels
    FaithHopeLove skrev 2014-04-08 00:46:36 följande:

I Sverige, Falun! :) Där är dom kanon tycker jag.
    Har länge funderat på kliniken i Falun eftersom jag hört att de är bra. Vi har gjort IVF både i Uppsala och Huddinge, men ingen av klinikerna har egentligen brytt sig särskilt om att mina ägg är dåliga utan bara sagt att vi har samma chanser ändå.... Jo men visst, tjena, tror jag inte en sekund på! Ibland känns det som att de bara kör på i gamla spår eftersom de då tjänar pengar på oss istället för att behöva lägga resurser på att faktiskt ta reda på vad som felar.
  • Heidi82

Faithhopelove: WOw. Det måste jag be min läkare att skriva ut! Men undra om man kan äta det i kombination med DHEA. Mina ägg slutar också dela sig efter ca 3-4 dgr. Troligtvis pga endon. Jävla endo vad det ställer till det för oss! Mensen har jag även svåra sömnstörningar nu när jag är på enantonbehandling så lite melatonin kan ju inte skada. Dubbel nytta liksom!

• FaithHopeLove
    Angels skrev 2014-04-08 10:25:23 följande:
    Har länge funderat på kliniken i Falun eftersom jag hört att de är bra. Vi har gjort IVF både i Uppsala och Huddinge, men ingen av klinikerna har egentligen brytt sig särskilt om att mina ägg är dåliga utan bara sagt att vi har samma chanser ändå.... Jo men visst, tjena, tror jag inte en sekund på! Ibland känns det som att de bara kör på i gamla spår eftersom de då tjänar pengar på oss istället för att behöva lägga resurser på att faktiskt ta reda på vad som felar.

Jag jag tycker Falun är bäst :) Umeå däremot var inge bra tycker jag! Tro vad du vill, jag vet att hon jag hade som läkare verkligen brydde sig. Första gången Vi var där, var den gången äggen var dålig & insättningen uteblev helt.. men direkt började hon planera för hur hon ville göra inför nästa IVF, & det visade sig ju trots allt löna sig :) Däremot gubben där, som gjorde äggplocket brydde sig inte ett skit, han var oföriktig & svarade inte enns på våra frågor Vi ställde & ville ha svar på! Han gjorde det han skulle göra sen var det inget mer.
  • FaithHopeLove
    Heidi82 skrev 2014-04-08 10:30:50 följande:
    Faithhopelove: WOw. Det måste jag be min läkare att skriva ut! Men undra om man kan äta det i kombination med DHEA. Mina ägg slutar också dela sig efter ca 3-4 dgr. Troligtvis pga endon. Jävla endo vad det ställer till det för oss! Mensen har jag även svåra sömnstörningar nu när jag är på enantonbehandling så lite melatonin kan ju inte skada. Dubbel nytta liksom!

Det har jag ingen aning om faktiskt, men hör efter! :) Om du får det, så skadar det ju inte att testa :) det gör ju ingen skada så. För mig kändes Circadin bra, när jag fick så goda nyheter om hur fin äggen var helt plötsligt. Ja Endon förstör mycket för en tyvärr :( Önskar Dig verkligen STORT lycka till & hoppas du får jätte fina ägg :D
  • Angels
    FaithHopeLove skrev 2014-04-08 12:34:44 följande:

Jag jag tycker Falun är bäst :) Umeå däremot var inge bra tycker jag! Tro vad du vill, jag vet att hon jag hade som läkare verkligen brydde sig. Första gången Vi var där, var den gången äggen var dålig & insättningen uteblev helt.. men direkt började hon planera för hur hon ville göra inför nästa IVF, & det visade sig ju trots allt löna sig :) Däremot gubben där, som gjorde äggplocket brydde sig inte ett skit, han var oföriktig & svarade inte enns på våra frågor Vi ställde & ville ha svar på! Han gjorde det han skulle göra sen var det inget mer.

Nu hängde jag inte med?! Jag kritiserade de läkare jag haft på Uppsala och Huddinge, men jag kanske uttryckte mig klumpigt?

Ja, något nytt försök lär det inte bli på ett tag, men ska ha Falun i åtanke den dag vi beslutar oss för att försöka igen. :)

• FaithHopeLove
    Angels skrev 2014-04-08 14:26:23 följande:

Nu hängde jag inte med?! Jag kritiserade de läkare jag haft på Uppsala och Huddinge, men jag kanske uttryckte mig klumpigt?

Ja, något nytt försök lär det inte bli på ett tag, men ska ha Falun i åtanke den dag vi beslutar oss för att försöka igen. :)

Nä jag kanske missuppfattade :)
    Ja, falun är ett mycket bra alternativ tycker jag! I alla fall om man får rätt läkare, jag hade två
    olika det två äggplock jag gjorde i Falun. Det sista var dock ingen härlig upplevelse.
  • Trinity78
    Zinfandel skrev 2014-04-01 11:29:34 följande:
    Nej, mn behöver inte nedregleras pga endo. Tvärtom så kan de medicinerna trigga endon. Däremot gäller det att sätta in rätt grejor när det väl gäller.
    Jag har aldrig hört att nedreglering skulle trigga endon! Var har du läst detta?
    Reproductively challenged
  • Tiii
    Jag är bara jag skrev 2013-10-14 22:19:50 följande:

Det är för att det kan bli cystor lite varstans runt äggstockar,äggledare och livmodern och ibland t.o.m stopp i äggledarna. Plus att det räknas som fel i immunförsvaret vilket ofta leder till missfall. Det  räknas knappt som orsak till m.f i Sverige,men ofta utomlands och där kan man medicinera mot just det.

Däremot borde ju inte äggkvaliteten påverkas utan mest förhållandena för att kunna ta emot en graviditet. Så ÄD p.g.a endo. kanske inte är bästa lösningen,men nån annan kanske vet "bättre". Sen är det ju långt ifrån alla med endo. som får svårt att få barn. Tror det drabbar ca 30% av alla.

Är det så med immunförsvaret? Aldrig hört innan. Hur medicinerar man mot det? Vet du?

Jag fick genom mitt kejsarsnitt reda på att jag hade endo som pärlhalsband på äggledarna. Detta dokumenterades dessvärre inte i min journal.

Jag har inga kraftiga smärtor och övriga symptom av den.

Men däremot har jag nu haft tre mf på raken. Det första i januari och det sista får jag äntligen ut i morgon med skrapning.

Detta väcker då min tanke med immun problem. Vet du mer så får du gärna informera mig!
Svar på tråden Endometrios - varför svårt få barn?