• Angels

Endometrios - varför svårt få barn?

Varför har kvinnor med endometrios ofta svårt att bli gravida? Har läst om dålig äggkvalitet, men är det den enda orsaken? Att jag undrar är för att i så fall skulle en äggdonation exempelvis kunna "bota" problemet, eller tänker jag fel?

• Svar på tråden Endometrios - varför svårt få barn?
  • Jag är bara jag
    Angels skrev 2013-10-14 23:08:02 följande:
    För tillfället har jag inga andra alternativ, så ska försöka iallafall.

Nä, ingen har sagt något om min livmoder. Har bytt läkare tusen gånger och nu går jag på akupunktur istället. Vestibulit är det absolut inte, är inte alls sådana smärtor. Som sagt, vet inte alls, letar mest efter en diagnos och greppar efter halmstrån.

Ja,vem greppar inte halmstrån när man försökt länge...? Synd bara att man ska måsta kämpa så förbaskat med allt runt om,inte bara själva barnlösheten i sig liksom. Men fråga nästa VUL hur livmodern ser ut så vet du det i alla fall. TSH är bra också-under 1 som det ska? Du får fortsätta greppa vad du får tag i så önskar jag lycka till!
  • Heidi82
    LillaJag06 skrev 2013-10-14 23:02:51 följande:
    Har aldrig hört att Endo ska ha något med äggkvaliten att göra. Men däremot det tjejen (den första som svarade) berättade.
    Har själv svår Endo i form av hemska smärtor som inget biter på :/ det är en annan historia.

Ang er diskussion om endo kan orsaka daliga ägg skulle jag bara vilja flika in en sak. Jag gjorde en insemination i Augusti där läkaren gav oss 10% chans att lyckas. Hon menade att det beror pa att som endopatient har man oftast för hart skal pa äggen. Vilket gör att spermierna inte har det sa lätt att befrukta ägget. Sen att vi även har manlig faktor med slöa simmare gör ju inte saken bättre. Men vi blev radda att köra direkt pa IVF nästa gang om det inte skulle lyckas. Och nu är vi i startgroparna för vart första IVF/ICSI.

Jag vet inte varför man far hardare skal pa äggen när man har endometrios. Men det var vad min läkare sa till mig iaf.

• LillaJag06
    Heidi82 skrev 2013-10-22 14:36:42 följande:

Ang er diskussion om endo kan orsaka daliga ägg skulle jag bara vilja flika in en sak. Jag gjorde en insemination i Augusti där läkaren gav oss 10% chans att lyckas. Hon menade att det beror pa att som endopatient har man oftast för hart skal pa äggen. Vilket gör att spermierna inte har det sa lätt att befrukta ägget. Sen att vi även har manlig faktor med slöa simmare gör ju inte saken bättre. Men vi blev radda att köra direkt pa IVF nästa gang om det inte skulle lyckas. Och nu är vi i startgroparna för vart första IVF/ICSI.

Jag vet inte varför man far hardare skal pa äggen när man har endometrios. Men det var vad min läkare sa till mig iaf.

Intressant!

Har hört att pga vårt immunförsvar ( endotjejerna) kan spermierna dö innan de når äggen.

Alltid bra med ny information.

Hoppas ni blir gravida nu <3
  • Blondina

Jag har mycket lindrig endo, men den sitter i äggledarna. Man upptäckte vid spolning att det var helt stopp i äggledarna. Vi genomgick 3 st IVF innan vi blev gravida med dottern. Under graviditeten torkade endon upp, eftersom man inte har någon mens då. Så drygt 1.5 år efter förlossningen blev jag spontant gravid med sonen. Ren tur - och stor lycka. Inget fel alltså på mängden ägg eller kvalitet, utan på passagen.

• FaithHopeLove

Endometrios kan försämra äggkvaliteten! Jag har haft sjukdomen i flera år, & har förökt få barn i 5 år. Ska snart genomgå mitt 5:e IVF försök. Läkaren sa till mig att jag skulle få testa att spraya med Synarela en längre period än vad jag brukar, sprayade i över 3 månader & det lönade sig. All Endometrios dog ut & äggkvaliteten var i topp :) Jag har bara lite Endometrios i äggledaren, men trots det gör den stor skada.

• Trinity78

Man kan ha antikroppar i livmoder som gör att ägget inte fäster. Därför bör man nedregleras i 3-6 mån innan ivf för att den gamla livmoderslemhinnan ska försvinna.

Reproductively challenged
  • Heidi82

FaithHopeLove: Hur länge nedreglerades du exakt? Jag har just tagit min 2a enantonspruta. Jag och min läkare siktar på ca 4-5 månader. Har oxå haft sämre äggkvalitet vid mina två senaste IVFer. Jag hoppas att enantonet nu ska vara lösningen...

• Angels

Tack för tipsen! Ska absolut be om det inför nästa försök.

• Eija

Jag gör en fertilitetsutredning just nu och troligtvis är problemet endometrios. Vet dock inte varför endo påverkar fertiliteten, men jag ska fråga min läkare nästa gång.

Är det så att man alltid har en väldigt lång nedreglering när man har endo, även om den är lindrig? 

• Heidi82

Eija: Det finns många orsaker till varför det kan vara svårt att uppnå en graviditet om man har endo. Men lika svårt som vissa har det, lika lätt kan det gå för andra. Det är högst individuellt.

Oftast är det stopp i äggledarna pga sammanväxningar, äggkvaliteten kan försämras och det sägs att det är ogästvänlig miljö i livmodern.

Jag är en av dom som har problem med att bli gravid och gör just nu en lång klimakteriebehandling för att svälta ut sjukdomen. Tilläggas bör att jag har adenomyos, alltså en variant av endo fast den sitter i livmodermuskulaturen.

En god vän till mig som har svår endo och opererats otaliga gånger blev gravid på tredje försöket.

Svar på tråden Endometrios - varför svårt få barn?