• Anonym (Autism för dig?)

vad betyder autism för dig?

Ja, en helt enkel fråga, vad betyder "Autism" för dig, ja just dig.

Jag är inte ute efter något google/wikipedia svar, utan jag undrar helt enkelt vad

just "Autism" betyder för dig? Vill inte sätta några värderingar på om det är rätt

eller fel eller liknande, utan jag tror att väldigt många människor är helt fel ute

när det gäller en stor del utav just Autism, så det vore intressant att få så många

ärliga svar utav så som ni ser på det.

Tack

• Svar på tråden vad betyder autism för dig?
  • Mamori

Jag tänker förstås på min son som har autism vilket märks mest tydligt på att han har ett språk som en ettåring trots att han är sju.

• bomman

Arbetat under många år med personer med np-diagnoser. Jag tänker främst att autism innebär ett annat sätt att tänka.

• Anonym (Hilda)

Jag har ju själv atypisk autism och ska jag lite kort beskriva det så är det främst den sociala biten, läsa ansiktsuttryck, röstlägen, kroppsspråk, förstå sociala regler och koder.

Sedan finns den andra biten, specialintressen, rutiner, perceptionsstörningar, sömnproblem, matproblem och dylikt.

Alla har ju inte alla problem, så autism kan skilja sig väldigt mycket åt mellan olika individer. Svårigheterna varierar också.

• Anonym (Autism för dig?)
    Anonym (Hilda) skrev 2013-10-16 22:17:46 följande:
    Jag har ju själv atypisk autism och ska jag lite kort beskriva det så är det främst den sociala biten, läsa ansiktsuttryck, röstlägen, kroppsspråk, förstå sociala regler och koder.

Sedan finns den andra biten, specialintressen, rutiner, perceptionsstörningar, sömnproblem, matproblem och dylikt.

Alla har ju inte alla problem, så autism kan skilja sig väldigt mycket åt mellan olika individer. Svårigheterna varierar också.
    Känner du för att lära känna en likasinnad, (kille), så skulle jag tycka det vore väldigt roligt. Har inte funnit någon som förstår mig med denna Atypiska autism, skulle betyda mycket om du tycker det vore roligt?
  • Anonym (Frida)

Vet att autismspektrat är brett. Men den första bild som poppar upp i huvudet är någon som inte kan lämna sin inre värld, inte kan kommunicera, får utbrott och måste brottas ner på golvet för att inte gå bärsärk, måste bo på gruppboende från tonåren och kan sitta och nästan ritualmässigt plocka med något för andra meningslöst i timme ut och timme in. 

• lillajag82

Jag tänker på min son...vad just han har problem med.. ibland kan jag tycka det är svårt att tolka vad det är som är Autismen och den lindriga utvecklingsstörningen.. men jag lär mig tids nog.. han är bara 6 år.. 

• Anonym (Hilda)
    Khaleesi skrev 2013-10-17 10:57:22 följande:
    Avsaknad av empati. Otroligt begåvad inom ett specifikt ämne.

De med autism har lika mycket empati som vem som helst.
  • vampyria2

Efter som jag har fyra barn med AS så vet jag att spannet över hur man är när man har autism är ofantligt långt och skilljer sig hårt  från person till person, det som slår mig när jag hör ordet är "svårigheter" att det hur som är något som ger personer som har det svårigheter i att fungera problemfritt och behöver hjälp och vägledning men som ofta hittar sin plats i samhället förr eller senare och då kan vara en väldigt tillgång till det

Svar på tråden vad betyder autism för dig?