• Anonym (Autism för dig?)

vad betyder autism för dig?

Ja, en helt enkel fråga, vad betyder "Autism" för dig, ja just dig.

Jag är inte ute efter något google/wikipedia svar, utan jag undrar helt enkelt vad

just "Autism" betyder för dig? Vill inte sätta några värderingar på om det är rätt

eller fel eller liknande, utan jag tror att väldigt många människor är helt fel ute

när det gäller en stor del utav just Autism, så det vore intressant att få så många

ärliga svar utav så som ni ser på det.

Tack

• Svar på tråden vad betyder autism för dig?
  • Litet My

Ett annat sätt att tänka och känna är min första tanke.

• Ezder

Innan min son utreddes var min bild att autistiska barn vaggar i ett hörn, fullkomligt onåbara, och att även om de gör framsteg kan de när som helst ta ett stort steg tillbaka. Jag blev livrädd när han remitterades till utredning.

Nu har jag en mycket mer nyanserad och positiv bild. Min son har atypisk autism, men med väldigt milda symptom och jag skulle säga att han oftast inte är representativ för personer med autism. Men i alla fall.

Jag tänker mig en autistisk person som någon med ett lite ovanligare operativsystem, ett annat sätt att se på saker. Ett värdefullt komplement, om man så vill. En person med autism går oftast sin egen väg, och struntar i konventionerna. Kanske pojken i Kejsarens nya kläder hade autism? Han såg ju, och pekade ut, det som faktiskt var där, istället för att läsa av de sociala förväntningarna och anpassa sig.

Jag ser också autistiska personer som oerhört lojala, både mot sina vänner och i kärleksrelationer. De personer med Asperger jag har haft förmånen att lära känna och bli vän med är bland de mest fantastiska människor jag vet. Visst klär de sig lite annorlunda, och de kanske inte duschar så ofta, och ibland kanske man hellre hade pratat om något annat än deras specialintresse, men de är ärliga, lojala och intressanta. Ingen falsk inställsamhet för att försöka vara till lags - en autist säger vad han tycker, och han ger inte efter för grupptryck. (Jag hade varit gift i flera år, och ofta nämnt denna positiva syn på autism, innan jag insåg att min man med största sannolikhet har Asperger.) Och så förmågan att fokusera på ett specialintresse och bli riktigt bra på det - flera stora naturvetare misstänks ha haft autism.

Sedan finns det såklart stora baksidor. Svårigheten att vistas bland folk. Paniken som kan uppstå vid vanligt småprat. Den stora, förlamande tröttheten efter att man försökt umgås "normalt" med neurotypiska människor. Svårigheterna att ändra planer, det kan ju bli jättejobbigt när minsta ändring kan leda till mental kollaps. För att inte tala om svårigheten att göra sig förstådd om man inte är så bra på att imitera, och därför inte lär sig att prata. Då spelar det ingen roll vilka talanger man har, ingen kan se dem och fokus blir på att man varken kan prata eller klä på sig själv.

Autistiska människor behöver respekteras så som de är. Visst, det är säkert jättebra med träning så att man KAN bete sig "normalt" om man vill, det blir ju jättebegränsande att inte kunna. Men om jag fick välja - få en autistisk person att framstå som vem som helst tills han kommer hem och kollapsar i sängen, eller låta honom vara lite konstig medan han utvecklar sina talanger och fördjupar sig i sitt specialintresse (i en lugn miljö) så skulle valet inte vara särskilt svårt. Autistiska hjärnor är en enorm resurs, som inte borde slösas bort på att forma om dem så att alla blir lika. Tycker jag.

Det är väl min bild, ungefär. Det och en massa annat, som jag säkert glömt skriva.

• Grodprins
    Ezder skrev 2013-10-17 12:05:44 följande:
    Innan min son utreddes var min bild att autistiska barn vaggar i ett hörn, fullkomligt onåbara, och att även om de gör framsteg kan de när som helst ta ett stort steg tillbaka. Jag blev livrädd när han remitterades till utredning. Nu har jag en mycket mer nyanserad och positiv bild. Min son har atypisk autism, men med väldigt milda symptom och jag skulle säga att han oftast inte är representativ för personer med autism. Men i alla fall. Jag tänker mig en autistisk person som någon med ett lite ovanligare operativsystem, ett annat sätt att se på saker. Ett värdefullt komplement, om man så vill. En person med autism går oftast sin egen väg, och struntar i konventionerna. Kanske pojken i Kejsarens nya kläder hade autism? Han såg ju, och pekade ut, det som faktiskt var där, istället för att läsa av de sociala förväntningarna och anpassa sig. Jag ser också autistiska personer som oerhört lojala, både mot sina vänner och i kärleksrelationer. De personer med Asperger jag har haft förmånen att lära känna och bli vän med är bland de mest fantastiska människor jag vet. Visst klär de sig lite annorlunda, och de kanske inte duschar så ofta, och ibland kanske man hellre hade pratat om något annat än deras specialintresse, men de är ärliga, lojala och intressanta. Ingen falsk inställsamhet för att försöka vara till lags - en autist säger vad han tycker, och han ger inte efter för grupptryck. (Jag hade varit gift i flera år, och ofta nämnt denna positiva syn på autism, innan jag insåg att min man med största sannolikhet har Asperger.) Och så förmågan att fokusera på ett specialintresse och bli riktigt bra på det - flera stora naturvetare misstänks ha haft autism. Sedan finns det såklart stora baksidor. Svårigheten att vistas bland folk. Paniken som kan uppstå vid vanligt småprat. Den stora, förlamande tröttheten efter att man försökt umgås "normalt" med neurotypiska människor. Svårigheterna att ändra planer, det kan ju bli jättejobbigt när minsta ändring kan leda till mental kollaps. För att inte tala om svårigheten att göra sig förstådd om man inte är så bra på att imitera, och därför inte lär sig att prata. Då spelar det ingen roll vilka talanger man har, ingen kan se dem och fokus blir på att man varken kan prata eller klä på sig själv. Autistiska människor behöver respekteras så som de är. Visst, det är säkert jättebra med träning så att man KAN bete sig "normalt" om man vill, det blir ju jättebegränsande att inte kunna. Men om jag fick välja - få en autistisk person att framstå som vem som helst tills han kommer hem och kollapsar i sängen, eller låta honom vara lite konstig medan han utvecklar sina talanger och fördjupar sig i sitt specialintresse (i en lugn miljö) så skulle valet inte vara särskilt svårt. Autistiska hjärnor är en enorm resurs, som inte borde slösas bort på att forma om dem så att alla blir lika. Tycker jag. Det är väl min bild, ungefär. Det och en massa annat, som jag säkert glömt skriva.

Jag har "Asperger" och jag klär mig inte annorlunda.
  • Severus
    Grodprins skrev 2013-10-17 11:42:08 följande:
    Detta jävla tjat om autism på FL.

Eller hur!

Och alla arslen som har fel, de troooor att ALLA är på samma sätt.

Som om man tillverkats på något löpande band

Idioter
    Piece of cake to get rid of a piece of shit...
  • Anonym (***)

Om det inte fanns människor med ett autistiskt sätt att tänka hade vi nog bott kvar i stenåldersgrottorna.

• Omogen citron
    Ezder skrev 2013-10-17 12:05:44 följande:
    Innan min son utreddes var min bild att autistiska barn vaggar i ett hörn, fullkomligt onåbara, och att även om de gör framsteg kan de när som helst ta ett stort steg tillbaka. Jag blev livrädd när han remitterades till utredning.Nu har jag en mycket mer nyanserad och positiv bild. Min son har atypisk autism, men med väldigt milda symptom och jag skulle säga att han oftast inte är representativ för personer med autism. Men i alla fall.Jag tänker mig en autistisk person som någon med ett lite ovanligare operativsystem, ett annat sätt att se på saker. Ett värdefullt komplement, om man så vill. En person med autism går oftast sin egen väg, och struntar i konventionerna. Kanske pojken i Kejsarens nya kläder hade autism? Han såg ju, och pekade ut, det som faktiskt var där, istället för att läsa av de sociala förväntningarna och anpassa sig.Jag ser också autistiska personer som oerhört lojala, både mot sina vänner och i kärleksrelationer. De personer med Asperger jag har haft förmånen att lära känna och bli vän med är bland de mest fantastiska människor jag vet. Visst klär de sig lite annorlunda, och de kanske inte duschar så ofta, och ibland kanske man hellre hade pratat om något annat än deras specialintresse, men de är ärliga, lojala och intressanta. Ingen falsk inställsamhet för att försöka vara till lags - en autist säger vad han tycker, och han ger inte efter för grupptryck. (Jag hade varit gift i flera år, och ofta nämnt denna positiva syn på autism, innan jag insåg att min man med största sannolikhet har Asperger.) Och så förmågan att fokusera på ett specialintresse och bli riktigt bra på det - flera stora naturvetare misstänks ha haft autism.Sedan finns det såklart stora baksidor. Svårigheten att vistas bland folk. Paniken som kan uppstå vid vanligt småprat. Den stora, förlamande tröttheten efter att man försökt umgås "normalt" med neurotypiska människor. Svårigheterna att ändra planer, det kan ju bli jättejobbigt när minsta ändring kan leda till mental kollaps. För att inte tala om svårigheten att göra sig förstådd om man inte är så bra på att imitera, och därför inte lär sig att prata. Då spelar det ingen roll vilka talanger man har, ingen kan se dem och fokus blir på att man varken kan prata eller klä på sig själv.Autistiska människor behöver respekteras så som de är. Visst, det är säkert jättebra med träning så att man KAN bete sig "normalt" om man vill, det blir ju jättebegränsande att inte kunna. Men om jag fick välja - få en autistisk person att framstå som vem som helst tills han kommer hem och kollapsar i sängen, eller låta honom vara lite konstig medan han utvecklar sina talanger och fördjupar sig i sitt specialintresse (i en lugn miljö) så skulle valet inte vara särskilt svårt. Autistiska hjärnor är en enorm resurs, som inte borde slösas bort på att forma om dem så att alla blir lika. Tycker jag.Det är väl min bild, ungefär. Det och en massa annat, som jag säkert glömt skriva.

• Anonym (A)

Jag tänker på min brors dotter. Hon är nu 13 år. Hon kommer aldrig att flytta hemifrån förutom till ett boende den dagen hennes föräldrar är för gamla. Deras stora fasa, vad ska hända med henne då?
    Hon har inte ett utvecklat språk, säger några fraser på repeat. Hon är i den sk bubblan.
    Så, det är henne jag ser framför mig när jag säger ordet autism.

• Ezder
    Grodprins skrev 2013-10-17 12:09:06 följande:

Jag har "Asperger" och jag klär mig inte annorlunda.
    Jag påstod inte att alla gör det. Många gör det, på grund av att de har känsligare sinnen, många kläder skaver och det kan vara svårt att hitta något som är bekvämt. Eller så har man till exempel vant sig vid en viss tröja, och vill inte ha någon annan. Därmed inte sagt att det gäller för alla som faller under samma diagnos.
  • Anonym (johanna)

Autism för mig är spännande. Det finns så mycket man kan göra för att göra livet bättre för dem som fått diagnos. Det är bra med mycket prat om autism för då kan de utbredda fördomarna skingras och det kan bli mer accepterat med tiden, att ha egenskaper som hör till autismspektrum. Många egenskaper är fantastiskt berikande för personen själv och för dem som finns i hens närhet. Detta glöms ofta bort. 

Sen är det fruktansvärt att det inte finns skolor så att alla autistiska barn kan få rätt stöd från början. Det är väldigt vanligt att man får kämpa mcyket som förälder för att få ens det mest grundläggande. I vissa stora städer med många tusen innevånare finns ofta bara en handfull platser på skolor för barn med autism men utan utvecklingsstörning (vilket inte alla autistiska personer har). Detta är det stora problemet, inte autismen i sig.  

• Anonym (hmmm)

Att delvis leva i sin egen lilla värld.

Svar på tråden vad betyder autism för dig?