• Anonym (Autism för dig?)

vad betyder autism för dig?

Ja, en helt enkel fråga, vad betyder "Autism" för dig, ja just dig.

Jag är inte ute efter något google/wikipedia svar, utan jag undrar helt enkelt vad

just "Autism" betyder för dig? Vill inte sätta några värderingar på om det är rätt

eller fel eller liknande, utan jag tror att väldigt många människor är helt fel ute

när det gäller en stor del utav just Autism, så det vore intressant att få så många

ärliga svar utav så som ni ser på det.

Tack

• Svar på tråden vad betyder autism för dig?
  • mclo

Vissa personer som har autism fastnar ofta för en viss sak och går in i det helt och efter ett tag är det ointressant och nästa intresse går man in helt i.
    Sömnsvårigheter
    En del har fixering vid siffror, att rada upp saker.
    Rutinbundenhet mm.

Min alldeles egna ängel på lånad tid, 13Q deletionssyndrom
  • Omogen citron
    Anonym (A) skrev 2013-10-17 14:14:24 följande:
    Jag tänker på min brors dotter. Hon är nu 13 år. Hon kommer aldrig att flytta hemifrån förutom till ett boende den dagen hennes föräldrar är för gamla. Deras stora fasa, vad ska hända med henne då?Hon har inte ett utvecklat språk, säger några fraser på repeat. Hon är i den sk bubblan.Så, det är henne jag ser framför mig när jag säger ordet autism.

Det är tråkigt att de ska känna en sådan oro och stress. Det finns jättebra boenden, min bror bor på ett boende för autister, där stormtrivs han. Personalen är jättegullig och de boende där mår bra och känner sig nöjda med tillvaron.
  • Anonym (A)

Omogen citron, kanske är det så, men det är ändå ett orosmoment för dem och det är nog enda gången jag sett min bror gråta, när detta kom på tal

• Anonym (A)

Ska tillägga att även om hon lever i sin värld kan hon absolut visa känslor och hon tycker om kramas och gosa och är mycket noga med att ha kolla på var hennes bror är.

• enanna

Autism.....

Jag tänker genast på att jag kan försöka undvika tvetydiga meningar och ironiska/bildliga ordval.

Så tänker jag på att inte vara för påträngande, visa lite extra stor respekt för personliga gränser, eller försöka lägga extra mycket märke till dem så man inte trampar någon på tårna.

Så tänker jag på en smart människa som det är intressant att diskutera med, men är medveten om att detta är hemskt individuellt, både vem som gärna diskuterar vad för saker och vad man anser är smart!

Men allt det här blixtrar snabbt förbi i skallen när jag hör ordet och jag hinner också tänka på personer med autism som inte går att prata med (eller ja, jag kan i alla fall inte, når inte fram) och sådana som de flesta inte märker att har en diagnos.

Nu ska jag googla och kolla hur ute jag är egentligen Flört

• enanna

...ja, och så tänker jag på en bild av en människa i en bubbla, bara för att jag minns att jag fått den presenterad för mig på någon psykologilektion i gymnasiet....

• Maryam88

Någon som behöver struktur, tydliga mönster och som har svårt att uppfatta signaler (om någon känner sig obekväm eller så)

• Mumin80

Vår snart fyraåriga dotter fick igår diagnosen autism. En diagnos var väntad, men vi hade kanske trott mer asperger/HFA, inte att hon skulle uppfylla diagnoskriterierna för klassisk autism riktigt så klockrent. Vår dotter är sin egen, unik. Utåtriktad, och har ett språk. Så hon lever i en bubbla, men vi har i alla fall förmånen att få vara med inne i bubblan ibland, och den är genomskinlig, så vi kan se in, även om hon inte alltid "ser" eller "hör" oss. Jag upplever att vår dotter utan tvekan har hela registret av känslor, tankar, empati, alla behov och önskemål som hör till att vara människa, så att säga. Hennes "lokala hårddisk" är som alla andras. Problemet sitter i uppkopplingen till nätet, till oss andra människor. Hon saknar bredbandskabeln, helt enkelt. Men att hon saknar kabeln betyder inte heller att hon inte vill ut på internet, även om hon nog oftast trivs ganska bra på sin egen hårddisk.

• Omogen citron
    Anonym (A) skrev 2013-10-18 08:55:15 följande:
    Omogen citron, kanske är det så, men det är ändå ett orosmoment för dem och det är nog enda gången jag sett min bror gråta, när detta kom på tal

Det är ändå synd att de ska känna så. För det är inte så som de tror. Jag tycker för deras egen skull att de ska titta på boenden. Inte för att hon ska flytta utan bara för att de ska se hur det är. Då slipper de känna sig oroliga tänker jag.
  • Haskel

Jag tycker det är fel att "tjata" så mycket om autism, det verkar som många är ute efter en generalisering. Om mitt barn haft autism, så skulle jag INTE säga/kalla honom/henne: "min autistiska son/dotter". Jag skulle säga min son/dotter.

Inget barn eller vuxen, som har autism är den andre lik. Precis som med oss alla andra människor.

Om något av mina barn haft autism, skulle mitt största intresse vara att lära känna honom/henne, och komma underfund med vad han/hon mest behövde. INTE vad ett "autistiskt barn" behöver. 

• Anonym (A)

Omogen citron, hon har ett boende där hon är en helg i månaden (jag kan ha fel nu för det är rätt nytt, tidigare har hon bara varit där över dagen), men om flickan själv fick välja skulle hon stanna hemma alla gånger.

• Ezder
    Mumin80 skrev 2013-10-18 09:12:17 följande:
    Vår snart fyraåriga dotter fick igår diagnosen autism. En diagnos var väntad, men vi hade kanske trott mer asperger/HFA, inte att hon skulle uppfylla diagnoskriterierna för klassisk autism riktigt så klockrent. Vår dotter är sin egen, unik. Utåtriktad, och har ett språk. Så hon lever i en bubbla, men vi har i alla fall förmånen att få vara med inne i bubblan ibland, och den är genomskinlig, så vi kan se in, även om hon inte alltid "ser" eller "hör" oss. Jag upplever att vår dotter utan tvekan har hela registret av känslor, tankar, empati, alla behov och önskemål som hör till att vara människa, så att säga. Hennes "lokala hårddisk" är som alla andras. Problemet sitter i uppkopplingen till nätet, till oss andra människor. Hon saknar bredbandskabeln, helt enkelt. Men att hon saknar kabeln betyder inte heller att hon inte vill ut på internet, även om hon nog oftast trivs ganska bra på sin egen hårddisk.
    Det kanske är olika på olika ställen, men när vår son fick diagnos (också som fyraåring) så sade de att alla barn placeras på autismenheten, och man avgör inte om de är högfungerande eller inte förrän de är lite äldre. Med andra ord, de kan inte säga det så tidigt och bryr sig inte om det heller för hjälpen är ungefär densamma.
  • Mumin80
    Ezder skrev 2013-10-18 10:49:53 följande:
    Det kanske är olika på olika ställen, men när vår son fick diagnos (också som fyraåring) så sade de att alla barn placeras på autismenheten, och man avgör inte om de är högfungerande eller inte förrän de är lite äldre. Med andra ord, de kan inte säga det så tidigt och bryr sig inte om det heller för hjälpen är ungefär densamma.
    Det här var mer på basen av ados-testet, där hennes poäng inom dom olika områdena placerade henne klar inom autism. Jag är inte helt säker på siffrorna, men jag vill minnas att i totalsumman så var 8 eller 10 gränsen för autismspektrum och 12 för autism, medan dottern fick 16 (och också låg inom autism, snarare än autismspektrum, inom alla delområden). 
    Haskel skrev 2013-10-18 10:47:30 följande:
    Jag tycker det är fel att "tjata" så mycket om autism, det verkar som många är ute efter en generalisering. Om mitt barn haft autism, så skulle jag INTE säga/kalla honom/henne: "min autistiska son/dotter". Jag skulle säga min son/dotter.

Inget barn eller vuxen, som har autism är den andre lik. Precis som med oss alla andra människor.

Om något av mina barn haft autism, skulle mitt största intresse vara att lära känna honom/henne, och komma underfund med vad han/hon mest behövde. INTE vad ett "autistiskt barn" behöver. 
    Jag älskar min dotter med autism, hon är en underbar och fascinerande person, med unika styrkor och svagheter. 

Det luriga med autism är nog att "orsaken" är den samma, det finns ju faktiskt en bunt ganska tydliga och mätbara diagnoskriterier, men hur "symptomen" sen uttrycker sig hos olika personer är väldigt olika. Och folk blandar oftast ihop själva funktionshindret med dess symptom.

Så i vissa fall så kan man faktiskt tala om vad ens "autistiska barn" behöver, eftersom det är ett behov direkt kopplat till själva grundsvårigheterna som utgör diagnosen. Men i andra fall, när det t.ex. handlar om olika hjälpmedel o.s.v. som barnet behöver för att hantera "symptomen" av sin autism, så kan behoven vara väldigt olika.  

Sen är nog en viss orsak till "tjatet" om autism, att det ÄR kopplat till vad ens barn behöver. Och som sagt, det finns vissa diagnoskriterier som ligger till grund för diagnosen. Och desto fler som faktiskt har någon faktabaserad kunskap om funktionshindret, desto mindre behöver vi tjata. 

Tänk om folk inte visste vad vita käppar och blindhundar betyder. "Se dig för klumpeduns!", "sluta puttas!", "akta var du slår den där käppen!", "ta bort hunden!". Så kanske det skulle låta då. För att inte tala om bilarna som inte skulle sakta ner, cyklisterna som inte skulle väja, och allt det andra besväret och alla andra faror. Det är så jag önskar att det var med autism också, att det fanns en liten skylt på mitt barn "ta extra hand om mig, var extra varsam, ha extra omsorg, ha lite mera tålamod, jag har autism". Om folk visste lite mer, så kanske hon skulle kunna slippa så många hårda stötar i sitt liv. 

• Anonym (johanna)
    Mumin80 skrev 2013-10-18 09:12:17 följande:
    Å så bra liknelse!! Har du hittat på den själv eller har du läst detta nånstans? Boktips? Lycka till med träning och miljöstöd för din dotter, ni går en spännande tid tillmötes, nu när hon ska beredas möjlighet att komma ut på internet lite pö om pö
  • sextiotalist

Ett funktionshinder som innebär att personen ifråga har svårt att integrera med omgivningen pga oförmåga att se det sociala spelet.
    De behöver rak information, precis som en dator. Sedan vet jag att autisiska personer har ett lika rikt känsloliv som vem som helst

• Severus

Tänker ibland på snuten Saga i serien Bron

Smart som fan men lite svårigheter att läsa av folk.

Piece of cake to get rid of a piece of shit...
Svar på tråden vad betyder autism för dig?