Ezder skrev 2013-10-18 10:49:53 följande:
Det kanske är olika på olika ställen, men när vår son fick diagnos (också som fyraåring) så sade de att alla barn placeras på autismenheten, och man avgör inte om de är högfungerande eller inte förrän de är lite äldre. Med andra ord, de kan inte säga det så tidigt och bryr sig inte om det heller för hjälpen är ungefär densamma.
Det här var mer på basen av ados-testet, där hennes poäng inom dom olika områdena placerade henne klar inom autism. Jag är inte helt säker på siffrorna, men jag vill minnas att i totalsumman så var 8 eller 10 gränsen för autismspektrum och 12 för autism, medan dottern fick 16 (och också låg inom autism, snarare än autismspektrum, inom alla delområden).
Haskel skrev 2013-10-18 10:47:30 följande:
Jag tycker det är fel att "tjata" så mycket om autism, det verkar som många är ute efter en generalisering. Om mitt barn haft autism, så skulle jag INTE säga/kalla honom/henne: "min autistiska son/dotter". Jag skulle säga min son/dotter.
Inget barn eller vuxen, som har autism är den andre lik. Precis som med oss alla andra människor.
Om något av mina barn haft autism, skulle mitt största intresse vara att lära känna honom/henne, och komma underfund med vad han/hon mest behövde. INTE vad ett "autistiskt barn" behöver.
Jag älskar min dotter med autism, hon är en underbar och fascinerande person, med unika styrkor och svagheter.
Det luriga med autism är nog att "orsaken" är den samma, det finns ju faktiskt en bunt ganska tydliga och mätbara diagnoskriterier, men hur "symptomen" sen uttrycker sig hos olika personer är väldigt olika. Och folk blandar oftast ihop själva funktionshindret med dess symptom.
Så i vissa fall så kan man faktiskt tala om vad ens "autistiska barn" behöver, eftersom det är ett behov direkt kopplat till själva grundsvårigheterna som utgör diagnosen. Men i andra fall, när det t.ex. handlar om olika hjälpmedel o.s.v. som barnet behöver för att hantera "symptomen" av sin autism, så kan behoven vara väldigt olika.
Sen är nog en viss orsak till "tjatet" om autism, att det ÄR kopplat till vad ens barn behöver. Och som sagt, det finns vissa diagnoskriterier som ligger till grund för diagnosen. Och desto fler som faktiskt har någon faktabaserad kunskap om funktionshindret, desto mindre behöver vi tjata.
Tänk om folk inte visste vad vita käppar och blindhundar betyder. "Se dig för klumpeduns!", "sluta puttas!", "akta var du slår den där käppen!", "ta bort hunden!". Så kanske det skulle låta då. För att inte tala om bilarna som inte skulle sakta ner, cyklisterna som inte skulle väja, och allt det andra besväret och alla andra faror. Det är så jag önskar att det var med autism också, att det fanns en liten skylt på mitt barn "ta extra hand om mig, var extra varsam, ha extra omsorg, ha lite mera tålamod, jag har autism". Om folk visste lite mer, så kanske hon skulle kunna slippa så många hårda stötar i sitt liv.