• VictoriaJ02

Därför är feminismen dömd att gå under.

Det är en ytterst liten del av alla feminister som av män upplevs som rabiata, men tyvärr är det detta fåtal människor som kommer att avgöra feminismens öde.

När kvinnor tar på sig stridsrustningen för att gå ut i krig med männen kan det aldrig sluta med vare sig jämställdhet eller samförstånd. Det ökar bara motsättningar mellan människor som vi redan har så det räcker och blir över i samhället pga bl.a. rasism och sådana företeelser. Vi blir bara fler och fler människor på jorden, och då är det sista vi behöver motsättningar och stridigheter av olika slag. Istället måste vi börja tänka mer holistiskt och mindre inskränkt.

De rabiata feministerna tror sig arbeta för en god sak, men deras eviga generaliseringar, smutskastning och nedvärderingar av mannen gör att det aldrig kan komma något gott eller bra ur det, mer än att dessa feminister får utlopp för sina aggressioner och frustrationer och besvikelser, vilket förstås ur rent psykologiskt perspektiv kan vara sunt på individnivå.

Jag hyser största respekt för alla, kvinnor som män, som jobbar för ökad jämställdhet.

Men att hata en viss grupp människor bara för att de råkar vara födda till det de är, vare sig det är afrikaner, japaner, homosexuella eller män, kan aldrig leda till något konstruktivt.

Dessutom borde de mest rabiata feministerna se sig om i världen och bekämpa det riktiga kvinnoförtrycket, som pågår i många länder som inte på långa vägar kommit lika långt i sitt demokrati- och jämställdhetstänkande som svenskar och europeer. När man som t.ex Gudrun Schyman eller Mona sahlin går ut och försvarar kvinnans "rätt" att bära slöja/ burqa/ niqab och leva i en kulturell miljö som förtrycker kvinnan, då kan man inte längre kalla sig feminist. Är det ingen mer än jag som ser inkonsekvensen i detta?

Dessutom tror jag att de flesta är sjukt trötta och utleda på genusfrågor och feminsternas idoga strävan och försök att göra mannen mer lik kvinnan och vice versa.

Feminismen är en ideologi på utdöende, och det är de mest rabiata som sänkt dess popularitet till bottennivå.

• Svar på tråden Därför är feminismen dömd att gå under.
  • PGA
    storsuggan skrev 2013-10-20 17:14:45 följande:
    Att barn skulle få mindre tid med sina föräldrar som en följd av genustankar bedömer jag som rent bullshit.
    Du får gärna föklara för mig vad barnet har att vinna på att den individ som rent  naturligt har det starkaste bandet från födseln (mamman) uppmanas att gå ut i arbete så fort som möjligt.

Feminismen vill att kvinnor ska tjäna mer pengar och de som får betala priset för det är framförallt barnen. De mister den oerhört viktiga tid i början av livet med modern och den grundtrygghet som det innebär. 

du kan ju inbilla dig att den feministiska modern skulle vara bra för barnet men inget kommer att tro dig. 
  • PGA

Det är föga överraskande att feminismen och skilsmässotalen går hand i hand i Sverige. Feministvågen på 70-talet fick barnen betala priset för. Det var de som miste sin familj och trygghet.

• storsuggan
    PGA skrev 2013-10-20 17:36:20 följande:
    Du får gärna föklara för mig vad barnet har att vinna på att den individ som rent  naturligt har det starkaste bandet från födseln (mamman) uppmanas att gå ut i arbete så fort som möjligt.

Feminismen vill att kvinnor ska tjäna mer pengar och de som får betala priset för det är framförallt barnen. De mister den oerhört viktiga tid i början av livet med modern och den grundtrygghet som det innebär. 

du kan ju inbilla dig att den feministiska modern skulle vara bra för barnet men inget kommer att tro dig.
    Jag vet inte hur du har arrangerat föräldraskapet ihop med din partner, men i mitt liv delar jag och min partner lika på omhändertagande och ansvar. Att jag burit barnet i min kropp ger mig bara ett starkare band till barnet i den mån jag vägrar pappan delaktighet. Vi har ändå en förhållandevis generös föräldraförsäkring så jag kan inte se att någon individ, varken man eller kvinna, uppmanas ut i arbete fortare än hen vill och behöver. Men du kanske menar att det är något negativt att barnet har lika nära kontakt och starka band till sin pappa som till sin mamma?
  • storsuggan
    PGA skrev 2013-10-20 17:40:05 följande:
    Det är föga överraskande att feminismen och skilsmässotalen går hand i hand i Sverige. Feministvågen på 70-talet fick barnen betala priset för. Det var de som miste sin familj och trygghet.

Om du tycker att det är positivt att kvinnor stannar i usla äktenskap bara för att de inte har ekonomiska förutsättningar att försörja sig och sina barn på egen hand får det stå för dig. Det vore icke desto mindre intressant att veta hur du kommer fram till att det är feminismens fel att människor är olyckliga i sina äktenskap.
  • Surpuppan
    PGA skrev 2013-10-20 17:36:20 följande:

Ja, då pratar vi inte Sverige iaf. Det är få länder i världen som har en lika bra föräldraförsäkring som vi har. Jag ingår i en Community med människor från hela världen och när vi diskuterar föräldraledighet är de väldigt avundsjuka på våra svenska villkor. I USA har man 6 veckor hemma med sitt barn. Om man inte är rik vill säga, så att man kan vara hemma utan lön eller har turen att jobba på ett företag som erbjuder lite bättre villkor.
  • PGA
    storsuggan skrev 2013-10-20 17:55:05 följande:
    Jag vet inte hur du har arrangerat föräldraskapet ihop med din partner, men i mitt liv delar jag och min partner lika på omhändertagande och ansvar. Att jag burit barnet i min kropp ger mig bara ett starkare band till barnet i den mån jag vägrar pappan delaktighet. Vi har ändå en förhållandevis generös föräldraförsäkring så jag kan inte se att någon individ, varken man eller kvinna, uppmanas ut i arbete fortare än hen vill och behöver. Men du kanske menar att det är något negativt att barnet har lika nära kontakt och starka band till sin pappa som till sin mamma?
    Återigen bortser du från barnets behov. Barnet behöver mamman så gott som dygnet runt. Det är ingen roll som pappan kan eller ska ta. Mamman och barnet har av naturen en unik kontakt. Det är bra för barnet att även pappan bygger en relation med barnet men det får bli på ett annat sätt.
  • storsuggan
    PGA skrev 2013-10-20 18:01:37 följande:
    Återigen bortser du från barnets behov. Barnet behöver mamman så gott som dygnet runt. Det är ingen roll som pappan kan eller ska ta. Mamman och barnet har av naturen en unik kontakt. Det är bra för barnet att även pappan bygger en relation med barnet men det får bli på ett annat sätt.
    Nej, barnet behöver inte mamman dygnet runt, däremot behöver barnet en förälders omsorg dygnet runt. I övrigt vill jag bara hänvisa till surpuppans inlägg #45.
  • PGA
    storsuggan skrev 2013-10-20 18:06:25 följande:
    Nej, barnet behöver inte mamman dygnet runt, däremot behöver barnet en förälders omsorg dygnet runt. I övrigt vill jag bara hänvisa till surpuppans inlägg #45.
    Behöver och behöver. Det får negativa konsekvenser om kvinnan l'mnar sitt barn. såväl känslomässiga som fysiska för barnet.

Jag håller dock med dig om att en feminist knappast oroar sig för sitt barns hälsa. 
  • Hypnotica
    VictoriaJ02 skrev 2013-10-20 04:34:30 följande:
    Varför blir ni feminister förbannade så fort man inte håller med er på varje punkt?

Är du förbannad för att jag tycker att vi ska sluta kriga och bli sams? För att du känner igen dig av min beskrivning av rabiata feminister?

Jag tycker att vi har uppnått så mycket jämställdhet det går att få i ett land. Jag personligen har inga problem med om en man råkar tjäna 1000kr mer än mig för samma jobb, och jag tycker inte det är kvinnoförnedrande om en man tittar på porr. Jag är vuxen och ägnar mig inte åt att träta om bagateller och barnsligheter.

Från början var vi skapade till man och kvinna, med våra olika egenskaper och fallenheter. Mannen var i begynnelsen krigaren och familjeförsörjaren, kvinnan tog hand om hem och barn. Både mannen och kvinnan kan vara dugliga inom många olika områden, det har jag ingen invändning mot, men vi hade våra givna roller från början och naturen är svår att ändra på. Försöker man göra det så blir det ofta fel i förlängningen.

Se hur det ser ut idag med alla splittrade familjer där mamman skiter i ungarna för att hon ska göra karriär, och där pappan är en frånvarande alkoholist eller någon annan konstig konstellation.

Vi har idag en uppxäxande generation egoister, där alla ska göra karriär och ingen vill ta ett hederligt arbete. Som sagt trenden kommer att vända

Från början var vi jägare och samlare (mer samlare än jägare) och levde i familjegupper och var INTE bosfasta. Inget hem att ta hand om. Det fanns inte denna uppdelning mellan könen som du talar om.
    Jag är inte bitter - jag är välhumlad.
  • storsuggan
    PGA skrev 2013-10-20 18:09:03 följande:
    Behöver och behöver. Det får negativa konsekvenser om kvinnan l'mnar sitt barn. såväl känslomässiga som fysiska för barnet.

Jag håller dock med dig om att en feminist knappast oroar sig för sitt barns hälsa. 
    Du får gärna backa upp dina påståenden om att "det får negativa konsekvenser om kvinnan ammar sitt barn" samt specificera exakt vad "det" syftar till, det är nämligen långt ifrån tydligt.
Svar på tråden Därför är feminismen dömd att gå under.