• VictoriaJ02

Därför är feminismen dömd att gå under.

Det är en ytterst liten del av alla feminister som av män upplevs som rabiata, men tyvärr är det detta fåtal människor som kommer att avgöra feminismens öde.

När kvinnor tar på sig stridsrustningen för att gå ut i krig med männen kan det aldrig sluta med vare sig jämställdhet eller samförstånd. Det ökar bara motsättningar mellan människor som vi redan har så det räcker och blir över i samhället pga bl.a. rasism och sådana företeelser. Vi blir bara fler och fler människor på jorden, och då är det sista vi behöver motsättningar och stridigheter av olika slag. Istället måste vi börja tänka mer holistiskt och mindre inskränkt.

De rabiata feministerna tror sig arbeta för en god sak, men deras eviga generaliseringar, smutskastning och nedvärderingar av mannen gör att det aldrig kan komma något gott eller bra ur det, mer än att dessa feminister får utlopp för sina aggressioner och frustrationer och besvikelser, vilket förstås ur rent psykologiskt perspektiv kan vara sunt på individnivå.

Jag hyser största respekt för alla, kvinnor som män, som jobbar för ökad jämställdhet.

Men att hata en viss grupp människor bara för att de råkar vara födda till det de är, vare sig det är afrikaner, japaner, homosexuella eller män, kan aldrig leda till något konstruktivt.

Dessutom borde de mest rabiata feministerna se sig om i världen och bekämpa det riktiga kvinnoförtrycket, som pågår i många länder som inte på långa vägar kommit lika långt i sitt demokrati- och jämställdhetstänkande som svenskar och europeer. När man som t.ex Gudrun Schyman eller Mona sahlin går ut och försvarar kvinnans "rätt" att bära slöja/ burqa/ niqab och leva i en kulturell miljö som förtrycker kvinnan, då kan man inte längre kalla sig feminist. Är det ingen mer än jag som ser inkonsekvensen i detta?

Dessutom tror jag att de flesta är sjukt trötta och utleda på genusfrågor och feminsternas idoga strävan och försök att göra mannen mer lik kvinnan och vice versa.

Feminismen är en ideologi på utdöende, och det är de mest rabiata som sänkt dess popularitet till bottennivå.

• Svar på tråden Därför är feminismen dömd att gå under.
  • PGA

storsuggan
    Jag får väl ha överseende med din brist på bildning. Du saknar all grundläggande kunskap på området och är dessutom oförmögen att googla.

Men att trycka på en länk och att läsa hoppas jag att lilla flickan klarar av.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Amning  

• storsuggan
    PGA skrev 2013-10-20 18:36:52 följande:
    storsuggan
    Jag får väl ha överseende med din brist på bildning. Du saknar all grundläggande kunskap på området och är dessutom oförmögen att googla.

Men att trycka på en länk och att läsa hoppas jag att lilla flickan klarar av.

sv.wikipedia.org/wiki/Amning  
    Men du är ju för gullig med din antifeministiska härskarteknik!

Jag lovar att läsa på om amning om du besvarar alla frågor som du duckat för i tråden och belägger dina påståenden, t ex att kvinnor skulle vara mer känslodrivna än män, och hur du menar att det är feminismens fel att människor är olyckliga i sina äktenskap.
  • Pallas
    PGA skrev 2013-10-20 17:07:43 följande:
    Det finns biologiska skillnader som gör viss ordning mer naturlig.

T.e.x. är det naturligt att mannen är starkare än kvinnan, att kvinnan är mer omhändertagande än mannen  och att kvinnan är mer känslodriven än mannen.

När klturen försöker gå emot naturliga normer för män och kvinnor blir det problem. I det svenska samhället ser vi hur människor har svårt att leva i normala relationer, hur barnen får allt mindre tid med sina föräldrar mm Det är en logisk följd av genustankarna i Sverige.
    I mitt och min mans förhållande är jag den starkare, visserligen mer känslodriven, men inte den omhändertagande typen. Alls. Det är han. Alltså är det normalt för våra barn att pappor tar hand om barn och lagar mat och mammor bär tunga grejer och lagar allt som går sönder, inklusive bilar.
  • VictoriaJ02
    storsuggan skrev 2013-10-20 17:14:45 följande:
    Du får gärna belägga ditt påstående att kvinnan ska vara mer "känslodriven" än mannen. Att män är starkare i genomsnitt tror jag att få skulle argumentera emot, men muskler är som bekant någonting som byggs upp genom att man använder dem, och inte på något sätt givna av naturen.

Att barn skulle få mindre tid med sina föräldrar som en följd av genustankar bedömer jag som rent bullshit.
    Intressant där-. "Muskler är som bekant något som byggs upp genom att man använder dem, och inte på något sätt givna av naturen". Delvis sant, men varför blir det ändå så att de flesta män blir starkare än kvinnor, trots att de under sin barndom lekt och stojat lika mycket?

Hormoner någon?

• Faber

Såg någon dokumentären på svt, den som var ren genuspropaganda men man tvingades göra en pudel när flera forskare inom området kallade det ren pseudovetenskap?

Det råder inget tvivel om att den svenska statsfeminismen har en dold agenda med tanke på att detta är långtifrån det enda exemplet där "oberoende" media framfört en politisk agenda.

*Politiskt korrekt sidfot*
  • Elit
    Hypnotica skrev 2013-10-20 18:29:40 följande:
    Och i mer än hälften av de nordamerikanska stammarna tillämpade man ett matiarkat.

Hurvida det var endast män som jagade i de förhistoriska samhällena vet vi att så var det inte på gravfynd ect. Men då kvinnor faktiskt blir gravida är det inte svårtippat att tro att de inte jagade i samma utsträckning som männen.

Den enda slutsatsen vi kan dra är att båda könen gemensamt skötte om försörjningsfrågan.

Nu har jag bara läst på den sista sidan men det har ALDRIG funnits något matriarkat. Citera mig själv:

"Most modern anthropologists and sociologists assert that there are no known examples of human matriarchies from any point in history,[2][3][4][5][6][7] and Encyclopedia Britannica describes their views as "consensus", listing matriarchy as a "hypothetical social system.[8] Some examples of matrifocal societies, however, are known to exist. The Britannica article goes on to note, "The view of matriarchy as constituting a stage of cultural development is now generally discredited. Furthermore, the consensus among modern anthropologists and sociologists is that a strictly matriarchal society never existed."[9]

^ Steven Goldberg, The Inevitability of Patriarchy, (William Morrow & Company, 1973). ^ Joan Bamberger,'The Myth of Matriarchy: Why Men Rule in Primitive Society', in M Rosaldo and L Lamphere, Women, Culture, and Society, (Stanford, California: Stanford University Press, 1974), pp. 263-280. ^ Robert Brown, Human Universals, (Philadelphia: Temple University Press), 1991. ^ Steven Goldberg, Why Men Rule, (Chicago, Illinois: Open Court Publishing Company, 1993). ^ Cynthia Eller, The Myth of Matriarchal Prehistory: Why an Invented Past Won't Give Women a Future, (Boston: Beacon Press, 2001). ^ Jonathan Marks, 'Essay 8: Primate Behavior', in The Un-Textbook of Biological Anthropology, (Unpublished, 2007), p. 11. ^ 'Matriarchy' Encyclopædia Britannica, 2007." ^ 'Matriarchy', Encyclopædia Britannica, 2007.
  • Elit
    Hypnotica skrev 2013-10-20 18:12:09 följande:
    Från början var vi jägare och samlare (mer samlare än jägare) och levde i familjegupper och var INTE bosfasta. Inget hem att ta hand om. Det fanns inte denna uppdelning mellan könen som du talar om.
    Dock visar ju empirin att det i alla kulturer över hela jorden finns tydliga uppdelningar mellan könen, även bland de som lever som samlare och jägare. Detsamma gällare hos alla människoapor om jag inte missminner mig. Några utvalda:

Family or household Prestige inequalities Statuses and roles Gender roles Males dominate public/political realm Males more aggressive, more prone to lethal violence, more prone to theft Males engage in more coalitional violence Males on average travel greater distances over lifetime Marriage Husband older than wife on average Copulation normally conducted in privacy Sexual jealousy 
  • Elit
    Pentagram skrev 2013-10-18 11:20:48 följande:
    Sådana här trådar gör mig bara ledsen (och en smula fly förbannad, också, kan tilläggas). "Åh nej, det finns män som blir stötta när man ryter till om deras privilegium, det är bäst vi är knäpptysta". "Åh, varför lägger folk energi på att försöka förbättra någonting när det finns saker som är ännu sämre, någon annanstans, utom räckhåll? De borde göra ingenting i så fall." "Hjälp, jag tycker det är så jobbigt att behöva påminnas om orättvisor omkring mig, kan vi inte bara låtsas som att allt är bra..."

Feminism handlar om att uppnå jämlikhet i samhället. Det är en strävan som fokuserar på den extrema skevhet i samhällets maktbalans som råder till just mäns fördel. Naturligtvis innebär detta ett arbete att göra saker och ting bättre för kvinnor, på mäns bekostnad, eftersom det är en oundviklig effekt av att räta upp vågskålarna. Folk som säger sig arbeta för jämställdhet (ISTÄLLET för att vara feminister) tycks fokusera på att hitta de få områden där det till äventyrs kan råda en viss obalans till kvinnors fördel och lägga all ansträngning där. Sorgligt.

Och, ja, det är givet att många kommer att ryta, ropa, svära ve och förbannelse och på andra sätt uppmärksamma dessa skillnader på ett högljutt och svårignorerat sätt. Tack och lov för det eftersom det annars kommer att hända absolut ingenting! Det finns folk som föredrar att debattera sådana här saker på ett "vänligt" sätt. Good for you, men kom ihåg att era meningsmotståndare är beredda att lyssna på er enkom för att det finns andra på er sida som faktiskt ÄR villiga att ryta till.
    Kan inte du berätta var kvinnor är förfördelade i det Svenska samhället idag? Jag tror jag kan ha lite goda nyheter till dig.
  • Pallas
    Elit skrev 2013-10-23 15:30:21 följande:
    Kan inte du berätta var kvinnor är förfördelade i det Svenska samhället idag? Jag tror jag kan ha lite goda nyheter till dig.

Du kan alltid läsa några våltäktsdomar eller i relationsforumet här på fl.
  • Elit
    Pallas skrev 2013-10-23 17:10:37 följande:

Du kan alltid läsa några våltäktsdomar eller i relationsforumet här på fl.
    Ja, om du läser våldtäktsdomar så brukar de i regel vara korrekta. Här du information som pekar på något annat?

Tycker du att anonyma inlägg på ett relationsforum är representativt urval att bilda sig en uppfattning om hur det ser ut i verkligheten?
Svar på tråden Därför är feminismen dömd att gå under.